Ik heb een vraagje. In mijn vriendengroep zitten twee mensen die het afgelopen jaar totaal veranderd zijn. Van onzeker naar vervelende mensen die andere mensen de grond in dauwen. Ik weet dat ze allebei nog erg onzeker zijn. Dat merk je gewoon. Alleen ik zit er best wel mee want ze zeggen best gemene dingen ookal bedoelen ze dit misschien niet zo gemeen zoals het klinkt. Helaas is er niemand die dan zegt; nu ga je te ver. En ik wil voor mezelf opkomen maar ik weet niet echt hoe want ik word altijd wel gerekt (gedist) ook denk ik soms dat ze het leuker hebben zonder mij omdat ze van die gemene dingen zeggen. Nu word ik juist de onzekere terwijl hun 10x meer onzeker zijn! Ik wil er wat aan doen/zeggen maar ik zou niet weten wat!
Toevallig hebben wij ook zo iemand in de vriendengroep en hebben we daar laatst iets van gezegd. Eén iemand uit de groep was zodanig gekwetst door alle opmerkingen dat het hoog opliep. Bleek achteraf dat hij al die dingen niet zo had bedoeld en zich er niet bewust van was (ook van een verlegen iemand naar beledigend gegaan). Dus als je een opmerking krijgt kun je misschien meteen vragen of diegene dit echt zo bedoeld.
Zodra hun nog eens een gemene opmerking maken vraag je gewoon eens aan ze waarom ze zo gemeen doen? Als je zoiets op een rustige manier vraagt heb je niks verkeerds gezegd en je zet ze voor het blok. Onthoud altijd dat mensen die andere de grond in willen trappen niet tevreden zijn over zichzelf, als ze dat wel waren dan zouden ze andere mensen in hun waarde laten.
Ik ken helaas ook zo een persoon en ik weet dat het heel vervelend is! Vaak komen gemene opmerkingen ook vanuit jaloezie.
Dankje! Maar het probleem is dat het er bij mij twee zijn en de andere staan er stom om te lachen. Dus als ik er wat van zeg gaat de ander er ook tegenin daar ben ik zo bang voor
Spreek gewoon is met iemand apart af. En heb het er dan over. Mensen zijn heel anders in een privé gesprek dan in een groep. Vooral (gok ik) bij jouw leeftijd. Vertel haar dan gewoon dat je het vervelend vindt, of kom dan voor jezelf op.
Jij kan ook degene zijn in dat moment die zegt dat ze te ver gaat hé? Ik weet dat het makkelijker is als iemand anders het doet, maar dat doen ze dus eenmaal niet.
Ja dat is waar, maar ik denk dat wel dat de band achteruit gaat met die mensen en dat ze denken dat ze “beter af zijn” zonder mij omdat ik toch nooit kan lachen om hun “grapjes”