onzeker

He meiden!

Ik had vorige week mijn eerste autorijles. Dit viel direct al onwijs tegen. Veel dingen gingen fout.
Vandaag had ik mijn tweede rijles, ik ging er onwijs positief naar toe, met het gevoel dat het vandaag allemaal wel goed ging komen. Alleen ging vandaag nog slechter. Ik heb onwijs veel moeite met de koppeling en het schakelen. Ook heb ik veel moeite met het inschatten ‘wat ik nu moet doen?’ Daar door denk ik er veel te lang over naar voor dat ik iets doe. Nu maakt me dit onwijs onzeker, dat ik het gewoon niet heb mee zitten. Natuurlijk is er altijd wel iets wat je niet kan, maar dit is bij niet het enige. Als ik toets heb op school moet ik weken lang leren, dan slaag ik als nog niet of net. Terwijl ik een niveau 2 opleiding doe. Voor mijn examen rekenen heb ik maanden geleerd, en was ik als nog gezakt. Ik volg nu al vanaf de middelbare school Engels, en nog snap ik er niks van. Terwijl niveau 2 al een heel laag niveau is. Doordat ik het gevoel heb dat ik niks kan, voel ik me gewoon ontzettend rot. Vaak zie ik alles wel positief, maar dit hou ik ook niet altijd lang vol. Is dit voor meer mensen herkenbaar? Hebben jullie hier tips voor?

Heb je faalangst? Misschien kan je rijinstructeur daar rekening mee houden, plus dat daar ook speciale examens voor zijn.
Ik had in het begin ook moeite om alles goed te doen, wat je in welke situaties moest doen enzo. Toen ging mijn rijinstructeur een stukje rijden en moest ik ernaast zitten en hij ging hardop nadenken.
‘Daar staat een container, dus moet ik oppassen met mijn spiegel. Oh kijk, daar kwam een auto uit de straat rijden, dat is rechts dus die heeft voorrang. Nee maar ik zie haaientanden dus dat betekend dat ik voorrang heb. Ik zie kinderen spelen dus ik moet goed opletten dat ze niet zomaar de weg oversteken.’
Etc etc etc. Dat heeft mij heeeeeel erg geholpen.
En voel je niet opgejaagd. Rijd gewoon zoals jij het fijn vind. Als er iemand achter je zit te bumperkleven, gewoon lekke rustig verder blijven rijden. Die persoon haalt je wel in.

Ten eerste, je bent nog maar net begonnen. Tijdens mijn eerste les reed ik op een millimeter na tegen een boom.
Maar inderdaad, vertel dit tegen je instructeur. Hij kan hier dan rekening mee houden, dat helpt al zoveel! Als hij niet weet dat je onzeker achter het stuur zit, kan hij je ook niet helpen namelijk.

Je bent nog maar net begonnen! Je moet gewoon de hele rijles tegen jezelf zeggen: Ik kan dit. I own this shit!

Je bent nog maar net begonnen, don’t worry!
Na 10 lessen ging het schakelen nog niet eens vlekkeloos bij mij, maar dat komt allemaal vanzelf na meer lesuren!

Maak je geen zorgen en niet teveel druk maken en denken in de auto, als je iets verkeerd doet zit je instructeur naast je en die zal het dan corrigeren, er kan niets mis gaan. Probeer het leuk te gaan vinden. :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik weet nu dat het echt licht dat ik nog maar net ben begonnen en dat ik niet de enigste ben die het moeilijk vind. Ik voel me nu hier door weer een stuk vrolijkere en wil er weer helemaal voor gaan.