Onzeker over lengte

heeey,
ik ben een 13 jarig meisje en ben erg onzeker over mijn lengte. ik ben 154cm. ik vind dit echt super klein. al mijn vriendinnen zijn al rond de 170 of langer. zij zijn dan wel al ongesteld en ik nog niet. ik ben heel onzeker hierover. ik pas bijna geen kleren die ik leuk en mooi vind en er worden vaak grappen over me gemaakt. ik slaap niet genoeg en ik eet niet gezond. ik weet het dat is heel slecht maar ik kan er niks aandoen ik weet niet hoe ik dit moet veranderen. ik slaap meestal 6-7 uur en eet elke dag bijna geen groente en soms een beetje fruit. heb ik misschien een groei probleem ofzo?
groetjes van mij x

Je zegt dat je nog niet ongesteld bent geweest, dat heeft ook een grote invloed zo ver ik weet. Meisjes stoppen met groeien ongeveer een jaar nadat ze voor het eerst ongesteld zijn. Tussen hun vijftiende en achttiende jaar veranderen meisjes lichamelijk niet zo veel meer. Ze worden niet meer langer.

Dus je gaat nog sowieso nog een jaartje doorgroeien na je ongesteldheid. Je vriendinnen zijn al wel ongesteld. Ook kan het genetisch bepaald zijn, zijn je ouders ook klein of beide wel lang?

En als laatste is voeding ook erg belangrijk, je zou daar al je vezels uit moeten halen. Je zegt dat je bijna geen groente eet. Ik zou wel wat gezonder proberen te eten en voor de rest zou ik me er geen zorgen om maken.
Kort zijn is helemaal niet zo erg en niet luisteren naar je vriendinnen is mijn tip.

ik vind dat helemaal niet klein, zeker niet voor je leeftijd. ik zou me een beetje meer focussen op je gezondheid en niet op je lengte want daar is helemaal niks mis mee. succes😉

1 like

Ik denk dat je nog in de puberteit moet komen, sommigen zijn er al bij vanaf de basisschool en anderen pas vanaf de 3e klas of zo. Ik was zelf ook pas 15 toen ik voor het eerst ongesteld werd.

En om weet of het klopt wat @justwondering zegt, maar als je dan nog door groeit, zou ik me niet te veel zorgen maken.

Waarom eet je eigenlijk niet zo veel groenten en fruit?

ik weet het niet, ik pak eerder een zak chips dan groenten eigenlijk

mijn moeder is 163 en vader is 182, best wel klein volgens mij

Ik was toen ik 13 was precies dezelfde lengte, ben alsnog 1.68 geworden.
Maak je geen zorgen.
En je hebt zeker wel genetische aanleg om langer te worden, aangezien de lengte van je ouders

1 like

Ik ben 162 en ga ook niet langer worden. Ik vind het eigenlijk wel leuk dat ik zo ‘klein’ ben. Ik kan gewoon hakken aan wanneer ik dat wil. Ik kan schattig, knap en stoer tegelijk zijn. Jongens zijn nooit kleiner dan ik. En ik rij paard en ik kan op alle paarden:) Ik denk ook dat het toeval is dat al je vriendinnen langer zijn, want er zijn echt heel veel meiden met jouw lengte.
Aangezien je 13 bent kan het echt wel zo zijn dat je nog een stukje gaat groeien. Maar zo niet, is het echt niets om je druk over te maken. Lekker ownen die lengte!:smiley:

2 likes

ik ben ook niet groot (163) en was ook laat ongesteld, no worries, alles komt, en als meisje hoef je niet groot te zijn!

2 likes