Onzeker mannetje

Normaal plaats ik zelden iets zoals dit, maar het vreet aan mij.

Sinds een tijdje ga ik met een jongen. De situatie is vrij complex. Hij is wat ouder dan mij wat niet echt voor problemen levert tot nu toe. Alleen het feit dat zijn beroep het bemoeilijkt aangezien hij meerderjarig is en ik minderjarig is zit hem soms weleens dwars. Maar dat is iets waar ik het niet over wil hebben.

Het voornamelijke probleem is dat ik vind dat hij zichzelf te zwart neer zet. Als ik hem complimenteer bedankt hij mij met een greintje spot. Alsof hij niet in de complimentjes geloofd. Ik geef niet om de haverklap complimenten, wel veel. Omdat ik hem erg leuk vind, maar ik weet niet wat ik kan doen om hem iets zekerder van zichzelf te laten worden. Want hij trekt zich sommige dingen best aan, zet zichzelf best zwart neer (negatief zelfbeeld).

Is er iets waardoor ik hem iets zelfverzekerder kan laten worden? Want het vreet aan mij als hij zo negatief over zichzelf praat.

Hoe praat je dan met hem? Gewoon via whatsapp? of zeg je deze complimenten ook in het echt?

Ik zeg het hem ook in zijn gezicht. Sterker nog, soms houd ik zijn kin vast zodat ik er zeker van ben oogcontact met hem te hebben als ik het zeg. En we spreken geregeld af. Dus niet enkel via de whatsapp. Natuurlijk ook weleens, maar vind het fijner dit soort dingen face to face te zeggen. :slightly_smiling_face:

Misschien probeert hij je hierdoor op een afstandje te houden of is daar een andere reden voor. Mijn vriend kan ook heel onzeker zijn, het heeft gewoon tijd nodig. Misschien wil hij je liever niet te dichtbij laten komen omdat hij bang is dat het mis gaat.

Hoe oud zijn jullie trouwens? Je schrijfstijl komt op mij namelijk niet over als dat van een veertienjarige.

praat met hem, wat maakt hem zo onzeker?

Ik ben 17 hij is 26. Leeftijdsverschil is groot, had het zelf nooit verwacht, maar tot nu toe niet echt voor problemen op geleverd. :slightly_smiling_face:

En ik denk dat het een van de redenen kan zijn, maar ik zit vooral met hetgeen dat hij zo’n negatief zelfbeeld heeft. En op afstand houden, geld dat ook als ik bij hem blijf logeren al?

Zijn vorige ex heeft hem volgens mij heel erg onzeker gemaakt. Ik weet niet alles, om alles te weten vind ik het ook te vroeg. Maar heb wel diverse verhalen gehoord over zijn ex van hem.

Jeetje, dat dikgedrukte klinkt echt als mijn vriend en ikzelf, maar dan omgekeerde rollen. Nou reageer ik er niet 24/7 lacherig oid op, maar wel vaak. Ik voel me vaak ongemakkelijk door zulke soort dingen. Het is al heel knap van je dat je op zo’n moment expres zijn aandacht vasthoudt, van het oogcontact en gezicht vasthouden bedoel ik. Als mijn vriend zo doet komt zo’n lief zinnetje of complimentje bij mij ook meteen veel sterker aan, lijkt het. Dus ga daar in ieder geval mee door!

Ik zou ondertussen gewoon veel met hem praten en er langzamerhand achter proberen te komen waardoor hij nou zo denkt over zichzelf. Bij mij zijn er meerdere redenen voor, en mijn vriend weet ze allemaal (sommige wat gedetailleerder dan andere) wat hem volgens mij er ook echt wel bij helpt.

Het leeftijdsverschil is groot maar kan op geen enkele manier invloed hebben op zijn baan tenzij hij je leraar is. Vanaf je 16e mag je namelijk legaal seks hebben met iedereen die ouder is mits het met jouw/zijn toestemming is.

Met afstand houden bedoel ik het emotionele vlak. Het fysieke hoeft daar niets mee te maken te hebben. Vertelt hij veel over zichzelf en zijn verleden? Heeft hij misschien geheimen waar jij geen weet van hebt? Een bepaalde gebeurtenis kan erg veel invloed hebben op iemands zelfbeeld. Van pesten tot een slechte break-up. Ik denk dat je een goed gesprek met hem moet aangaan. Alles open en bloot gooien. En niet zomaar aan de thee, maar als het moment er juist voor is.

Hij was mijn leraar. Hij liep stage, maar is nu van de opleiding, officieel zou het dan mogen. Althans dat is wat ik altijd begrepen heb. Op school deden ze er wel lastig over nadat ze erachter kwamen. Zo’n hogere miep van de school, weet alleen niet om welke reden.

En wat betreft emotioneel vlak. Hij is in sommige dingen erg open, ik denk dat als ik er meer naar zou vragen hij het ook wel zal vertellen. Maar het is een hekelpuntje op het moment. Dus laat het liever nog even rusten aangezien we nog niet heel erg lang iets hebben. Ik vind dat hij in de korte tijd al best veel heeft verteld. Hij is vroeger inderdaad ook gepest. En zijn ex, eigenlijk ex-vrouw was ook niet echt een al te beste achteraf.

Iemand die nog raad heeft/ervaring heeft met dit?

ja, dit dacht ik ook. dat hij misschien bang is dat iemand er achter komt en je daarom wat op afstand houd. hij wil niet dat het mis gaat en dat hij je dan kwijt is.

Ze zijn er overigens al achter gekomen.

Je goed voelen over jezelf is echt iets wat je zelf moet doen, helaas kan jij niet veel meer doen dan complimenten geven. hij is zelf onzeker en eigenlijk is dat zijn probleem.

wow daar schrik ik wel even van :open_mouth: dat hij jou leraar was, tuurlijk lijkt mij dat stiekem ook wel leuk maar in het echt?
misschien voelt hij zich ergens nog schuldig dat hij zijn ethische waarden als leraar heeft geschonden? twijfelt hij er over?
Waarom is hij met de opleiding gestopt?

Of is hij gewoon zo, waarom stoort het jou zo erg? tuurlijk hij is onzeker, maar is hij zo onzeker dat hem dit schaadt in zijn leven of is hij gewoon niet goed in complimentjes ontvangen?

om welke reden ze moeilijk doet? dat lijkt me toch ontzettend logisch :open_mouth:

Nou, officieel gezien zou het nu mogen. Hij is van de opleiding weg omdat zijn stage afliep. Dus welke reden het precies dan is weet ik niet. Is het het aanzien van de school als ze erachter komen? Mijn leeftijd? Of iets anders.

Zover ik weet gaat het alleen om het laatste. De complimentjes niet in acceptatie willen nemen of met moeite.

En in het echt. Tsja, wat kan ik zeggen. Ik had dit nooit verwacht, we hebben pas later contact gekregen na de opleiding. Ik zie hem ook niet echt als mijn ex-leraar. Ook niet echt als iemand die zoveel jaar ouder is. Natuurlijk snap ik dat het verschil er is, maar gevoelens kan je moeilijk onderdrukken.

Misschien heeft het er inderdaad mee te maken over de ethische waarden die hij heeft als leraar zijnde. En echt twijfelen doet hij geloof ik niet. Als hij wilt afspreken doet hij dat zonder erover te peinzen. Wel hebben we gesprekken gehad dat we beiden niet weten wat we precies willen van elkaar. Ik vind het ook een beetje lastig om relaties aan te gaan. Ik ben in relaties best onzeker, maar of hij dit weet?

Hoi hoi.

Ik weet inmiddels meer, we hebben er ook 'n beetje over gepraat. Ik weet nu in ieder geval hoe of wat. Hij lijkt de laatste tijd zijn complimentjes ook meer te waarderen. Wat erg fijn is om te zien. Alleen is het nog niet zoals het hoort, maar dat komt beetje bij beetje.

Aah, ik ben blij voor je