onzeker kassa

Heeii allemaal,

over een tijd moet ik waarschijnlijk achter de kassa helpen. Alleen ik ben behoorlijk onzeker en ben bang dat mensen ongeduldig worden en/of ik te traag ben met wisselgeld aangezien ik behoorlijk slecht ben in (hoofd)rekenen.

Ik wil het dan ook liever niet, maar er is al besloten dat ik het moet.

Tips voor mij?

Je krijgt sowieso altijd ongeduldige klanten, maar daar moet je niks van aantrekken. In de tijd dat ik achter de kassa werkte (best lang) waren fouten 9 van de 10 keer van de klant zelf.
Daarnaast, fouten maken mag. En die gebeuren. Klanten kunnen er niet van uit gaan dat alles foutloos gaat en zo wel, dat is dan maar jammer voor hen. Gewoon negeren. Ik bedoel, zelfs computers maken fouten :’)

Rekenen gaat trouwens heel snel, je hebt het zo onder de knie.

Gewoon aan denken dat je die mensen toch waarschijnlijk nooit meer ziet.
En gewoon rustig blijven niet stressen.
Oefen met je moeder dat zei je een bedrag zegt en waarmee ze betaald en dat jij zo uit je hoofd zegt wat je dan terug moet geven.

Op de kassa staat trouwens hoeveel je moet teruggeven. Het enige wat je moet doen is terugtellen.
Dat is heel makkelijk.

Het bedrag dat ze moesten betalen is bijv 7,25.
Jij moet 2,75 terugbetalen.

Dan tel je terug vanaf 7,25. Dus eerst rond maken.
Je geeft de 75 cent zodat het 8 euro wordt.

Daarna maak je het vol in euro’s, dus 2 euro.
Als je 2x 1 euro geeft, zeg je eerst 9 daarna 10 euro.

Eitje!

Toen ik voor het eerst achter de kassa stond ging alles fout, echt alles ! Ik zei toen gewoon sorry hoor maar dit is m’n eerste dag achter de kassa, en daar hebben mensen al gauw begrip voor !

En er staat altijd op de kassa hoeveel wisselgeld je moet terug geven en het voorbeeld hierboven is erg handig !
En inderdaad gewoon oefenen als je het echt eng vind.

lekker geruststellend :grinning_face_with_smiling_eyes:

de kassa geeft aan hoeveel wisselgeld je moet geven :slightly_smiling_face:
en anders begin je gewoon om eerst niet terug te tellen, om de makkelijke dingen eerst te kunnen.
probeer van te voren al naar de broodjes en groentenkaart te kijken, als jullie die hebben, zodat je weet wat wat is. dus niet dat je een broodje krijgt waarvan je niet weet wat het is en het verkeerde aanslaat, dat voorkomt ergenissen.
voor de rest, ik had toen ik nog kassa deed echt weinig zeurende klanten, en als je gewoon vriendelijk blijft, het uitlegt, zegt dat jij er niets aan kan doen dat dit en dat gebeurt en ze dan doorverwijst naar de klantenbalie is er niets aan de hand. :wink:

Het is geen kassa waarop staat hoeveel je terug moet geven, helaas. Helemala uit m’n hoofd doen.

ik vond het eerst ook doodeng. maar nu vind ik het echt geweldig! je moet aanh et begin gewoon heel erg wennen. en als je een fout maakt hebben mensen daar wel begrip voor :wink: natuurlijk zijn er wel eens irritante klanten, maar daar moet je je gewoon niets van aantrekken :wink:

haha. :slightly_smiling_face:

Ouderwetse kassa dan xD Waar ga je dan werken als ik vragen mag?

Een evenement, en daar staan niet echt kassa’s op de dingen waar je het geld indoet na. :slightly_smiling_face:

haha ik bedoel meer dat het bij iedereen fout gaat en dat ze echt niet bang hoeft te zijn dat t raar is ofzo haha

het komt allemaal wel goed, de meeste klanten hebben er echt wel begrip voor (:
je hebt het sneller door dan je denkt, geloof me.
ik kon totaal niet hoofdrekenen, dan liep ik gewoon vast zeg maar, maar nu weet ik het soms gewoon zonder dat ik op de kassa hoef te kijken (:

ik weet dat je het niet zo bedoelt, vond het gewoon grappig :stuck_out_tongue:

Als je achter de kassa staat alleen maar naar de klant kijken die je aan het helpen bent en niet naar de rij erachter, daar word je alleen maar zenuwachtig van. Vervelende klanten heb je inderdaad altijd, maar daar moet je je gewoon niks van aantrekken, daarna komt er altijd weer een leuke klant die zegt dat je het heel goed doet! :slightly_smiling_face:

Het is gewoon even wennen en het komt allemaal goed. Niet onzeker zijn, iedereen maakt fouten, zeker in het begin. Je kan het! Veel succes. :slightly_smiling_face:

De meeste klanten hebben begrip? Weet je hoe irritant is het is als je lang moet wachten en alles mis gaat. Nee dan hebben klanten helemaal geen begrip! Ik zou gewoon thuis met je moeder even oefenen!

Je wordt de eerste werkdag sowieso geholpen door een collega die steeds meekijkt en advies geeft. Dont worry!

In het begin gaat idd alles nog niet zo snel, je weet nog niet hoe alles werkt. Na een tijdje weet je het helemaal en kun je snel werken :slightly_smiling_face:

En je moet zelf rekenen dus? Nja het is eigenlijk niet moeilijk als je het eenmaal door heb… beetje moeilijk uit te leggen maar je moet omhoog gaan tellen zeg maar…
bijvoorbeeld, iemand moet 13,50 afrekenen en betaalt met 20. Nou eerst pak je eerst 50 cent om 14 euro te maken, nog 1 euro om 15 te maken en een briefje van 5 erbij om 20 te maken. Beetje krom uitgelegd maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet doen haha! Maar zo is het echt niet moeilijk om uit je hoofd geld terug te geven, als je het teruggeeft kun je ook zo meetellen met de klant en kom je er meteen achter of je een fout heb gemaakt of niet.