Onzeker & jaloers

heeeyy, ik ben een 13 jarig meisje en heb last van onzeker zijn. ik ben niet blij met mijn lichaam en vooral met mijn lengte (154). ik voel me heel erg klein en lelijk. op social media zie ik dan meisjes van mijn school die echt super knap zijn en heel erg mooie kleren hebben enzv… ik wil gewoon ook zo mooi zijn en ook mooie dingen hebben enz. hun leven lijkt gewoon perfect en ik wou dat dat van mij dat ook was.
heeft iemand tips hoe ik van dit gevoel af kom?

Niet te veel op sociale media kijken, dat helpt. Het wordt vaak echt wel minder als je ouder wordt en mensen hechten minder waarde aan het schoonheidsideaal. En onthoud dat bijna iedereen zich wel eens zo voelt. In jouw klas zijn zeker tien mensen die net zo onzeker zijn, en net zo lijden onder het idee van een perfect uiterlijk. En ook de meisjes die in jouw ogen aan het schoonheidsideaal voldoen, zien zelf allemaal dingen die beter kunnen. (Want als je dun genoeg bent dan is je middel niet klein genoeg, en als je gezicht mooi is dan is je haar niet mooi genoeg, enzovoort. Het is nooit goed).

Het is lastig in de puberteit maar probeer het te relativeren. Waarschijnlijk zie je er hartstikke leuk uit, en het leven heeft zoveel meer te bieden. Succes!

1 like

Je zegt het zelf al, “hun leven lijkt perfect”
Het is niet altijd zoals het lijkt. Op social media al helemaal niet.

Je hoeft je echt geen zorgen maken over wat anderen hebben en kunnen en hoe ze eruit zien.
Er zijn altijd mensen die het beter lijken te hebben dan jij, als je daar jaloers op gaat zijn dan kost je dat heel veel energie waar je niets voor terug krijgt. En dat is zonde, want jouw energie kun je aan zoveel leukere dingen besteden.

Ik kan je verklappen dat bijna alle meiden onzeker zijn, zeker op jouw leeftijd en de paar jaar daarna. Sommige zien er dan wel heel zelfverzekerd uit en zo maar dat is vooral buitenkant.

Dus geef wat minder aandacht aan waarmee anderen allemaal lopen te shinen en geniet van wat je zelf kunt en doet, maakt niet uit wat het is. Dure kleding maakt iemand niet meteen gelukkig. Jezelf kunnen zijn wel. Met jouw eigen vriendinnen, jouw sport, jouw hobby’s. Zoek de dingen op die jouw leven leuk maken en laat je niet leven door de buitenwereld en al helemaal niet door social media. Da’s niet iedere dag even makkelijk, weet ik ook wel, maar wanneer je leert je leven positief te zien, heb je ook veel minder last van jaloezie.

1 like