Onzeker in de klas...

[i]Oké, dit klinkt misschien heel dom, maar ik zit er al best wel lang mee.
En het is niet zo dat ik zelfmedelijden heb, maar ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die dit probleem hebben en of deze misschien tips zouden kunnen geven? :grin:

Ik voel me echt onzeker in de klas…
Op dit moment zit ik in vwo 4, maar ik ben nog steeds onzeker in mijn klas…
Het ligt niet aan mijn nieuwe klas, want in mijn oude klas reageer ik ook zo altijd.
Wanneer een leraar mij de beurt geeft om een antwoord te geven op een of andere vraag, zit ik 90% van die momenten ernaast.
In het begin durfde ik nog weleens een gok te wagen weet je wel, dan steek je je vinger op, wacht je niet totdat de docent jou een beurt geeft en dan probeer je een goed antwoord te geven.
Maar na een tijdje als je steeds maar ‘afgekeurd’ wordt begin je je onzeker te voelen.
En nu steek ik nooit mijn vinger op en als ik de beurt krijg ga ik automatisch véél zachter praten en stotteren.
En bij elk vak als ik de beurt krijg vraagt de docent of ik het nog een keer wil zeggen omdat die alleen mijn lippen ziet bewegen…
En vooral bij het vak levobeschouwing, als ik mijn mening moet geven vind ik het heel moeilijk.
Natuurlijk is dit geen wereldprobleem, maar ik zou het graag willen afleren, ik zou graag zoals vroeger in groep 8 weer altijd mijn vinger kunnen opsteken om het antwoord te zeggen waarvan ik denk dat het goed is…
Ik wil niet meer het goede antwoord aanhoren terwijl ik het wist of alsmaar zacht praten en stotteren.
Het is niet zo dat ik overal onzeker ben, want bij mijn vriendinnen bijvoorbeeld zeg ik alles wat ik vind etc, maar dat is vanzelfsprekend lijkt mij…:grin:

Zijn er nog meer mensen met dit probleem of die deze problemen hebben gehad?
Hebben jullie misschien tips die mij van de onzekerheid kunnen helpen?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen…^^

Bedankt voor het lezen!
xxx.
[/i]

Ik had dat eerst ook…
was onzeker, voelde met niet fijn in de klas, ik zweette, en ik durfde mijn vinger niet op te steken om wat te vragen…
Ook voor spreekbeurten enzo was ik best zenuwachtig,
maar in een keer ging ik denken: boeit mij die mensen, schijt aan hebben enzo. En nu schaam ik me echt niet meer in de klas. Durf gewoon mijn vinger op te steken, en echt ook veel te zeggen. Ik weet ook niet hoe dat zo kwam, en ik kan het je ook niet aanleren, maar zo moet je zelf gewoon gaan denken. Wel makkelijk gezegd, weet ik…
Ik voelde me toen (1/2 jaar geleden) ook niet helemaal thuis in de klas, maar nu wel, en ik vind school ook echt veel leuker.
maar die knop moet je zelf omzetten, dat kan niemand je aanleren, denk ik…

misschien ben je bang om in het openbaar te spreken…
had mijn oom ook, toen ging hij naar zo’n cursus (ja dat klinkt best dom i know) maar nu durft hij wel in het openbaar te praten en zijn mening geven zonder rood te worden, stotteren enz.
hoe zo’n cursus heet weet ik niet…

Ik heb dat ook lang gehad, ik durfde echt niks te zeggen. Maar na een tijd ging het gewoon beter en kreeg ik meer zelfvertrouwen. Ik weet niet precies hoe dat is gebeurd, maar langzaamaan begon het gewoon beter te gaan :ok_woman:

meis, je moet maar zo denken; je bent op school om te leren. Het is heus niet dat je alles weet en dat denken je klasgenoten ook niet van je. Als je er moeite mee hebt kun je ook naar een fijne leraar/lerares toe gaan die je tips kunt geven? Ik heb ook een keer met zo’n decaan gepraat en dat gaf me een heel fijn gevoel

ik heb het zelf ook, dus ik heb geen idee hoe je ervan af moet komen.
maar in ieder geval succes met de tips die je hier krijgt! en misschien dat je inderdaad zo’n cursus moet doen, ook al lijkt dat me in het begin ook heel moeilijk.