Onzeker en overtijd na MAP

ik heb 3 mei voor de eerste keer seks gehad, (rond 2 uur)
we hadden wat moeilijkheden met het aandoen van de condoom maar uiteindelijk is het gelukt.
die nacht is hij niet klaar gekomen maar we hebben het die ochtend nog eens geprobeerd en toen kwam hij wel klaar.
het “probleem” is dat we seks hebben gehad in de periode dat ik normaal ongesteld ben, maar ik was het nog niet dus hebben we het maar gedaan.
ik was heel onzeker achteraf of er geen lek zat in de condoom omdat we die moeilijk aan kregen, dus heb ik ze gevuld met water om te zien of er geen gaatje in zat… gelukkig was er geen lek.
maar toch blijf ik heel onzeker en ik weet niet hoe dat komt, is het omdat het de eerste keer was? of dat ik normaal rond deze periode mijn regels moet krijgen? Ik ben dan toch voor de zekerheid 5 mei een MAP gaan halen maar nu vandaag heb ik nog steeds mijn regels niet… Ik krijg hier echt stress door want normaal moest ik mijn regels al hebben… Kan het door die MAP zijn? Want er was niets te zien aan de condoom? Help mij aub!!

De MAP kan zorgen voor een onregelmatige menstruatie voor een tijdje, het is een enorme hormonenbom.

En je kan niet zwanger zijn, zeker niet nadat je het condoom gecontroleerd heb (goed gedaan). Dus ik zou stoppen om je zorgen te maken. Stress kan er ook voor zorgen dat je menstruatie uitblijft.

Hoelang kan het duren tot ik terug ongesteld ben na het innemen van een MAP?

Door te stressen duurt het ook langer voor je ongesteld word.

De kans is echt nihil dat je zwanger bent geraakt, tenminste als je verder ook gewoon voorzichtig bent geweest met voorvocht etc., ook tijdens ander seksueel contact zoals handwerk wat je misschien eerder deze maand gehad hebt. Het was ook nog eens rond de tijd dat je bijna ongesteld zou worden (misschien was je wel heel zenuwachtig ergens voor, stress verandert ook je natuurlijke menstruatiecyclus), dus dat betekent dat je niet in je vruchtbare periode zat. De MAP had je dus ook hoogstwaarschijnlijk niet nodig gehad. Een MAP bestaat uit een heleboel hormonen, die samen ervoor zorgen dat een eventueel bevrucht eitje zich niet zou kunnen nestelen in je baarmoeder. Deze hormonen zorgen er dus ook voor dat je menstruatiecyclus verandert. Het is normaal dat je een paar dagen later ongesteld wordt door de hormonen in de MAP, dus ik zou je niet te veel zorgen maken. Wel wil ik je graag op het hart drukken dat de MAP geen wondermiddel is en zo’n hormonenbom niet goed is voor je lichaam, vooral niet als je hem vaker gebruikt. Maar ik zou je verder niet zo veel zorgen maken, ik verwacht dat je gewoon binnen nu en een week ongesteld wordt :slightly_smiling_face:

Het is de eerste keer dat ik die pil heb genomen en ook de eerste dat ik sex heb gehad, ik heb wel daarvoor al voorspel gehad en daar is nog nooit iets ergs mee gebeurt dus waarschijnlijk licht het toch aan de stress… Hoe kan ik daar vanaf geraken? Enige tips?

1. je goed informeren over hoe en wanneer je zwanger kunt worden
  2. zelf aan de pil gaan of een andere manier van anticonceptie nemen
  3. je informeren over de werking van die anticonceptie en de regels respecteren
  4. vertrouwen hebben in de chemie
  5. oefenen met het aanbrengen van condooms zodat je hierover niet meer hoeft te twijfelen

en dan… relax and enjoy :upside_down_face:

Ok dankjewel voor het advies!

Jeetje, wat is dit toch de laatste tijd met meiden die seks hebben en dan zomaar de MAP gaan nemen. De MAP is een enorme hormonenbom die je niet moet nemen als dat niet absoluut noodzakelijk is. Ik krijg steeds meer het idee dat meiden denken dat het een snoepje is, dat je zomaar even voor de zekerheid kan nemen.

De MAP was in jouw geval totaal niet nodig. Daarnaast had je ook gewoon in de bijsluiter van de MAP kunnen lezen dat dat ding je hele cyclus ontregeld.

Lees je a.u.b. beter in en heb geen seks totdat je er echt klaar voor bent en ook de consequenties kunt overzien.