Onze wereld

Ik wist niet waar ik deze vraag moest zetten, maar zeg eens. Wat loopt er volgens jullie goed en/of fout in onze samenleving? Ik ben benieuwd naar wat jullie denken.

Ik vind dit eerder bij lifestyle passen.

Als ik daar een lijst van moet maken ben ik over een jaar nog niet klaar.

Alles gaat naar de klote

HELEMAAL NAAR DE KLOTEEEEEEEEEEEEEEE

Maar goed, wat er fout gaat, de mens is luier geworden. Niet dat dat perse fout is, want nu hebben we telefoons, televisies, etc. en dat is juist leuk, maar juist daardoor zijn we luier geworden. En de mens is in mijn ogen ook hypocriet(er) geworden.

dit gaat imo niet om de wereld hoor, dit gaat over de industrielanden

(niks persoonlijk naar jou hoor) maar het valt me vaak op dat mensen klagen over ‘onze wereld’ en dan allemaal kenmerken van onze maatschappij opsommen, alsof deze wereld beperkt is tot onze cultuur

Huh wacht wat, heb ik iets verkeerds begrepen ofzo haha.

Oke vergeet alles wat ik zei dan.

nah maar het is vaak als mensen praten over de wereld dat ze veralgemeningen doen die eige lijk meer betrekking hebben op het eigen land/eigen cultuur. bv lui zijn associeer ik toch voornamelijk met geïndustrialiseerde rijke landen
als je met ‘onze wereld’ bedoelt ‘onze westerse wereld’ geef ik je wel gelijk hoor :stuck_out_tongue:

Leuk topic, ben benieuwd naar antwoorden!

Nee maar iets waar ik mij dood aan kan ergeren is deze klassenmaatschappij.

Als dat weggaat is deze wereld echt veeeeeeel beter.

Ah zo! Nee dan bedoelde ik wel “onze westerse wereld” ja. ;p

Goed:
Je kan aangeven wat je graag zou willen en zeggen wat je denkt.

Fout:
Geen werk voor net afgestudeerden.
Weinig salaris, hoge kosten.
Strenger beleid wie hier wel en niet kan wonen.
Verdeling voor woningen.

Dat mensen te snel zeuren (westerse wereld). Ik woon zelf in een land wat nog niet geheel ontwikkeled is en heb ook in een ontwikkelingsland gewoond. Ik heb gezien hoe het ook kan, mensen zeuren hier niet over domme dingen.

Over discriminatie: racisme is gewoon altijd fout. Elke vorm van ongelijkheid trouwens.

Over ongelijkheid tussen de geslachten: ik vind dat vrouwen minder respect krijgen, we verdienen minder en moeten meer betalen (bij de kapper, voor de gezondheidszorg, onze shampoo’s en parfum’s en deo’s -terwijl deze geen haar verschillen van de mannelijke producten-, en ga maar door zijn duurder), maar veel mensen minimaliseren dit probleem vind ik.

Over de overheid: In België verdient een minister of een staatssecretaris gemiddeld netto 12.000 euro per maand (en wij hebben een boel verschillende overheden). Ze lassen voortdurend nieuwe besparingen en belastingen in en elke econoom weet dat de economie van een land daar helemaal mee naar de klote gaat want zo stop je de koopkracht. Ik zou graag willen dat onze regering zich meer bezig hield met milieu en volksgezondheid maar in plaats daarvan wilde onze minister van defensie investeren in de duurste gevechtsvliegtuigen die er bestaan. Geen probleem hoor meneer De Crem, ik werk graag tot m’n 80e terwijl u zulke beslissingen neemt met een absurd hoog loon terwijl ons land economisch in puin ligt.

Milieu: het maakt me diep triest dat ons milieu helemaal aan het verkommeren is. Elk rapport zal aantonen dat we niet goed zorgen voor onze planeet. Bovendien sterven er 10x meer diersoorten uit door de mens dan dat vroeger natuurlijk gebeurde. Helaas zullen de overheden zich hier niet mee bezig houden want dat betekend dat ze zullen moeten investeren in hun land om milieu vriendelijke energie enz te kunnen produceren. Bovendien gaan we tegen 2020 al met een groot water te kort zitten.

Ugh hier lig ik soms echt wakker van.

Ik vind het goed dat er in Nederland goede sociale voorzieningen zijn (AOW, je spaart voor een pensioen etc.). Maar ik vind ook dat veel zaken hier veel te bureaucratisch zijn, sommige dingen zijn gewoon veel te ver doorgeschoten waardoor het overzicht en de logica ver te zoeken is.

Verder vind ik dat er veel te veel keus is in van alles (echt een luxeprobleem…), bijvoorbeeld als ik shampoo wil zijn er veel te veel verschillende soorten waardoor ik al geen zin meer heb om shampoo te kopen.

Ik vind het heel erg dat de oceanen zo worden leeggevist en dat het milieu zo aangetast word door ons.

Waar ik ook best mee zit is dat er op het moment zoveel politieke en religieuze kwesties spelen, dat ik af en toe best bang ben voor een oorlog.

Dat alles altijd om jezelf moet draaien. Ja, ik heb ook een Instagram account en deel graag foto’s maar ik deel er misschien 2-3 per maand, alleen de hele belangrijke.

Je hebt dan van die mensen die echt van ALLES foto’s maken, inclusief 20-30 selfies per maand. Liefst met de allerbeste filter en nog gephotoshopt ook indien mogelijk.

Echt, dat narcisme in deze wereld mag van mij wel minderen.

Ik ben van mening dat de mensheid verpest is