onze vriendin anorexia ?

we zitten ergens mee en het is wss wel echt een probleem, onze vriendin heeft veel problemen thuis, ze heeft het zwaar.
sinds kort eet ze de hele dag niks, en ze ziet lijkbleek een ze dwaalt telkens af, als we haar vragen waarom ze niks eet, geeft ze geen duidelijk antwoord
alleen dat ze wel avond eet.
de eerste paar dagen dachten we, laat het maar het valt vast wel mee, hoe zij eet op dit moment zouden we niet volhouden zo lang, en wij weten ook niet wat ze thuis naar binnen werkt,
voor oud en nieuw at ze altijd veel, gewoon tosti’s snoepjes broodjes, ze zat niet vol, ze is ook absoluut niet dik, echt niet, ze is zelfs dun.
maar goed, toen kwam ze na de vakantie op school en ze zei van ik ga afvallen, we lachten een beetje want zij en afvallen, daaag dat hield ze geen dag vol !

maar nu blijft ze steeds vaker ziek thuis ze is misselijk en is nog steeds heel wit, ze ziet er uitgeput uit, we maken ons echt zorgen en we weten niet wat we moeten doen, praten heeft geen zin, dat hebben we al keren geprobeerd… wie heeft hetzelfde meegemaakt?
wie kan ons helpen?
xxxxxx

ik heb zelf niet hetzelfde meegemaakt. misschien dat je met haar ouders kunt gaan praten?

hier kun je niets aan doen, ze gaat echt niet luisteren want alles waar ze zin in heeft zijn vriendinnen die gaan vertellen dat ze dat niet moet doen.

Ik heb ongeveer hetzelfde gezien met een meisje uit mn klas. Haar vriendinnen zijn met haar mentor gaan praten. :slightly_smiling_face:

Misschien moet je met de vertrouwenspersoon op school gaan praten, dat wil nog wel eens helpen. Verder weet ik eigenlijk niet echt iets, want als ze thuis problemen heeft kun je niet naar de ouders toe neem ik aan.

praten met vertrouw persoon met ouders
en haar helpen

@vero123 en plural:
naar een vertrouwenspersoon gaan helpt echt niet. De ouders hebben het vast wel door aangezien t hun eigen dochter is, en een vertrouwens persoon is ‘vertrouwelijk’ dus zal het niet doorvertellen aan de ouders/mentor.

mijn vriendin heeft ook anorexia,
een kenmerk aan haar was dat ze de hele dag met school bezig is, zodat ze niet aan eten hoefde te denken. ook ging ze altijd voor en na de pauze naar de wc.
en is natuurlijk is ze erg veel afgevallen. mijn vriendinnen en ik hebben via hyves contact opgenomen met haar moeder, om die moeder ook een beetje te vertellen wat ze zoal doet op school. ze gaat 3x per week naar de dokter voor controle en is bijna in het ziekhuis beland. ze is een week thuis gebleven zodat haar ouders op haar kunnen letten. het gaat inmiddels weer goed met haar, als ze nog iets verder was gegaan had ze naar een speciale kliniek gemoeten. dit is mijn verhaal en misschien heb je er iets aan…

Praat er met haar over ?

Een vriendin van me had ook anorexia en sneed zichzelf. En het ergste was dan nog dat ze steeds meer begon op te trekken met drie meisjes die het ook deden. Dan zaten ze 's middags samen aan tafel met één cracker als middageten. Het is inderdaad moeilijk om haar te helpen maar probeer gewoon duidelijk te maken dat je je zorgen maakt om haar, maar zie wel niet dat het als een verwijt overkomt. Bij ons is ze na een tijdje naar zo’n “hulppersoon” op school gegaan en zo is ze er uiteindelijk ook wel terug bovenop gekomen.

bedankt, we gaan gewoon eerst proberen er met haar over te praten, en as dat echt niet lukt, en ze ze dit door inderdaad naar een vertrouwenspersoon, goed idee!