onze kat valt nieuwe kitten aan

Hoi,
Sinds een week heb ik een nieuwe kitten in huis. Nu is hij 6 weken.
Maar onze andere kater van 6 jaar valt hem aan. Hij bijt zelfs door in zijn nek. We hebben ze al vaak afgezonderd, zodat de grote kat ook weer eens alleen is en da kleintje ook op zijn gemak kan zijn.
Wat raar is is dat de grote kat meestal de andere kat likt, en dan pas bijt en aggressief wordt. Soms bijt hij ook direct. En de nieuwe kitten houd er blijkbaar ook van om met de staart van de ander spelen, wat ie niet zo leuk vind. Ik wil gewoon niet dat de nieuwe kat niet schuw en aggressief wordt doordat die ander bijna letterlijk hem dagelijks bijna doodbijt. Tegen mij doet mijn grote kat normaal. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen??

En nog een extra vraagje: onze kat van 6 is eigelijk véél te zwaar. Hoe zet je zo’n kat op een (matig) dieet zodat hij toch iets afvalt? Meestal als hij eten wil en hij krijgt het niet, bijt hij in je been.

Sorry voor de lange uitleg

Hahaha, dat is droog :’)
Ot: geen idee .

Ik denk dat je 6jarige kat niet met andere om kunnen gaan… hij word zeg maar van zijn plek afgestoten. omdat er dus een nieuw beestje is die veel leuker en liever is.

en het dieet. gewoon alleen brokjes meestal op het pak staat hoeveel je kat per dag mag dat geef je dan en niet meer. 1 x per week een klein beetje vlees. het is misschien zielig als hij miauwt voor eten maar je moet streng zijn

[i]Je hebt een kater he. Katers willen hun territorium beschermen, dus als er een andere kat komt wil hij deze verjagen, het is zijn instinct. Die denkt niet oh het is een kitten, ik moet voorzichtig doen. Tja je kat moet eerst aan je kitten wennen, maar wat je eraan kunt doen weet ik niet. En tja kittens zijn speels en willen alles ontdekken en oudere katten kunnen daar vaak niet zo goed mee omgaat. Ik denk eigk dat het vanzelf wel goed komt, hier hebben we dat ook een paar keer gehad.

Misschien kun je je katten seniorenbrokjes geven? En anders gewoon dieetbrokjes, en de hoeveelheid mss minderen maar dan verspreid over de dag geven?[/i]

Ik zou net zeggen, hij is hartstikke dominant.

Onze kat is na een jaar nog steeds niet dol op de ‘nieuwkomer’. Het enige wat zij(dus de kat die er al was) doet is blazen en soms uithalen, maar het alleen om te laten weten dat zij er is en de baas is.

je moet iedegeval je 6jarige kat meer aandacht geven dan de kitten, anders word hij jaloers =)

Ik denk da je gelijk hebt.Toen onze kat de kitten voor het eerst zag, had hij zo’n blik van: oh nee ik ben vervangen. In het begin liep hij gewoon weg, nu bijt hij.
Maar ja we zullen zien he
En k begrijp mijn kat ook wel een beetje, en ik geef hem nog steeds evenveel aandacht. Maja voor de nieuwe ist natuurlijk ook zielig als die vaak wordt aangevallen.

Bedankt voor de tips!!

inderdaad :slightly_smiling_face:

Je moet je oude kat Altijd als eerste eten geven aaien als je thuis bent. zo weet dat hij het belangrijkst is voor hem zeg maar. je kitten groeit toch op dat hij jonger is dan je kat.

Ga gewoon in het midden zitten ofzo, komen katten misschien wel op je af, en ga je ze allebei aaien.
Bij ons gaat het wel goed, maar zijn gewoon broertjes/zusjes.
misschien moeten ze ook wel even aan elkaar wennen, maar één kat van ons, die er nu niet meer is, die ging ook altijd de kleinste likken dacht ik van ; ooh wat lief ! <3 en dan ; HAP. En miep weer piepen ;p.

dit doet me een beetje denken aan kinderen. wanneer ouders al een kind hebben en ouders krijgen een nieuwe baby dan word dat oudste kind altijd stik jaloers (noujaa de meeste dan) en dan gaan ze vervelend doen om aandacht te krijgen en de baby ook pesten.
geef je oude kat gewoon wat meer aandacht. mocht dat niet helpen misschien helpt het om wanneer je kat de kitten bijt boos te worden op je oude kat. en dan bedoel ik niet: niet doen. dat mag niet. maar dan ook echt boos worden! misschien zal hij 't dan in 't vervolg laten om de kitten te bijten. maar dan heb je wel kans dat hij de kitten zal bijten wanneer jullie niet thuis zijn. wanneer jullie allemaal 't huis uit zijn (voor school of werk) zet de katten dan in een aparte kamer. zo kunnen ze elkaar geen kwaat doen.

en voor het dieet: geef beide katten in een aparte kamer eten. zo kunnen ze niet elkaars eten op eten. geef de oude kat gewoon minder. zo zal hij afvallen. of geef hem 2 of 3 x per dag een heel beetje.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[quote author=heteICETEA link=topic=155959.msg5534731#msg5534731 date=1276106707]
Ga gewoon in het midden zitten ofzo, komen katten misschien wel op je af, en ga je ze allebei aaien.
Bij ons gaat het wel goed, maar zijn gewoon broertjes/zusjes.
misschien moeten ze ook wel even aan elkaar wennen, maar één kat van ons, die er nu niet meer is, die ging ook altijd de kleinste likken dacht ik van ; ooh wat lief ! <3 en dan ; HAP. En miep weer piepen ;p.[/quote]

ja, dat gebeurt dus. Maar de laatste tijd ist direct in de aanval.
We hadden ook een krabpaal al lang geleden gekocht voor de kat: hij heeft daar nooit interesse in getoont.
De kitten zit constant in die krabpaal, en nu plots de ander ook. Jaloers dus.

Bij mij is het omgedraaid: mijn kitten viel/valt m’n oudere kat aan, ook eerst likken en dan heel hard bijten. Hij heeft ook de gewoonte om op haar plekjes te gaan liggen. Hij is nu anderhalf (of twee. of zo) en doet het nog steeds, maar het schijnt speels gedrag te zijn? Geen idee wat je eraan doet.

Je bent waarschijnlijk al helemaal fout begonnen door ze meteen samen te zetten. En moet een kitten normaal niet nog langer bij de moeder blijven? Je moet ze eerst enige tijd in aparte kamers zetten zodat ze kunnen wennen aan mekaars geur, eventueel speelgoed af en toe wisselen.
Na paar dagen wissel je de katten gewoon van kamer.
Dan nog wat dagen later kan je zien hoe ze op mekaar reageren en ze samen zetten.
Daar is t nu wel te laat voor denk ik, maar je kan t proberen.
Je kan wel proberen om samen met de 2 katten te spelen.

Voor de dikke kat kan je dieetbrokken nemen met zo weinig mogelijk granen. Zeker geen tarwe, een beetje rijst kan wel. Katten zijn carnivoren en de granen zitten er doorgaans maar in om het eten goedkoper te maken, maar de meeste katten hebben er problemen mee.

Hij probeert zijn territorium te beschermen

Brokjes zijn ook beter voor de vacht van de kat, eens in de week een pakje mag. En 1 of 2 x een beetje vlees zoals boven al gezegd word.