Onweerstaanbaar voor eten

Hoi iedereen

Sinds een paar maanden geleden heb ik echt last van vreetbuien! 'S morgens sta ik op en heb ik direct honger. Ook in de loop van de dag heb ik altijd een hongergevoel. Ik ben nu 16, maar neem de pil nog niet (anders zou je die vreetbuien kunnen verklaren). Ik wil graag een paar kilo’s minder, maar dat is zeer moeilijk omdat ik de drang bijna niet kan weerstaan. Als ik eet is het bijna altijd fruit of groenten. Maar ik wil gewoon controle hebben op deze drang. Hoe kan ik dit krijgen?

Dankje

Meestal heeft het te maken met wat je voor de rest eet. Als je erg veel snelle koolhydraten eet (wit brood, witte pasta, aardappelen en dingen met toegevoegde suiker) kun je dit soort ‘vreetbuien’ uitlokken. Maar het kan ook te maken hebben met te weinig gezonde vetten en eiwitten of te weinig water drinken.

Wat eet je per dag?
Als je te weinig eet kan het zijn dat je juist daardoor vreetbuien krijgt. Aangeraden als je wilt afvallen is dat je dit minimaal eet:
Ontbijt: [2-3 boterhammen of zelfde aantal in vezels, melkproduct en mogelijk fruit]
Tussendoor: [Fruit,groente,noten,melkproduct]
Lunch: [3-4 boterhammen met gevarieerd beleg]
Tussendoor: [Fruit,groente,noten,melkproduct]
Avondmaaltijd: [50% groente, 25% aardappel of pasta 25% Vlees]
Tussendoor: [Fruit,groente,noten,melkproduct]

Als je om de 2-3 uur eet blijft je lichaam verbranden en zal je ook niet zo snel een honger gevoel krijgen

Hoeveel water drink je?
Er zijn studies die aangeven dat je lichaam niet het verschil weet tussen honger en dorst. Dus het kan zijn dat je dorst hebt maar je het interpreteert als honger. Zeker als je wilt afvallen is het goed om genoeg te drinken.

Eet je ook ongezonde dingen?
Een fout die veel mensen maken als ze willen afvallen is dat ze ALLE ongezonde dingen schrappen. Ze blijven maar overal nee op zeggen totdat ze doorslaan en een vreetbui krijgen.
Aangeraden is om 80% gezond en 20% ongezond te eten. Op die manier kan je afvallen en behoud je een gezonde relatie met eten.
Je hoeft niet meteen een hele reep chocolade te eten, maar 2 blokjes is echt geen ramp.

Dankje! Het enige wat ik niet goed begrijp is dat ik eigenlijk zelden ongezonde dingen eet. 'S ochtens een goed ontbijt, als tussendoortje fruit en 's avonds kookt mijn mama zelden ongezond. Toch blijf ik altijd honger hebben. Ik wist wel niet dat je lichaam niet goed honger en dorst gevoel kan onderscheiden want soms betrap ik mezelf er wel op dat ik weinig drink. Zou dat dan de enige reden zijn?

Miekee<3 Het kan een combinatie van dingen zijn. Het kan ook zijn dat je gewoon gevoelig bent voor vreetkicks en je harder moet werken om ze tegen te gaan. Het hoeft niet perse lichamelijk te zijn.

Ik denk ook niet dat je hier 1 duidelijke rede gaat krijgen omdat wij niet precies weten hoe jij leeft.

Als het voortkomt uit je voeding en als je daar mogelijk tips voor wilt krijgen, dan zou je hier een lijstje kunnen neerzetten van wat je eet op een dag en dan kan je daar misschien wat handige tips op krijgen. Misschien moet je meer vullende dingen toevoegen, of misschien grotere tussendoortjes of iets anders.

Denna, goed idee! Ik kan morgen alles bijhouden van wat ik eet en hierop zetten

Ik eet 's ochtends altijd een kom havermout en dat zorgt ervoor dat ik tot de lunch geen hongergevoel meer hebt!
's middags heb ik nog wel steeds enorm veel trek, maar 's ochtends nu niet meer ^^

Hier is wat ik eet voor een dag, ik ben vandaag wel gaan schoppen en gaan paardrijden dus had eigenlijk niet zo veel kans om veel te eten :wink:

Ontbijt: 10:30 (heb kunnen uitslapen :wink: )
2 sneden volkoren brood met kipsla
4 sneden grof brood met jonge kaas + kersen confituur
1 snede volkoren brood met kersen confituur
1 tas thee

Tussendoortje 12:40
Potje rode bessen en een muslikoek met chocolade

Middageten 14:30 (deze keer was het nogal laat omdat waren gaan schoppen)
Croque monsieur (getoast brood met kaas en hesp) 3 sneden
2 glazen water

Tussendoortje 17:30
Stuk watermeloen
Flesje water

Avondeten 20:00
Broccoli, aardappelen en varkenshaasje

Het valt mezelf wel op dat ik veel meer eet als ik niks te doen heb, dan eet ik precies uit verveling…

Maak voor jezelf eetlijstjes en volg ze iedere dag. Wissel wel af! Plan vooruit voor 1 week wat je ongeveer gaat eten Dat werkte het beste voor mij. Als je een eetbui voelt aankomen pak dan je lijstje en lees hem nog eens door. Afleiding help ook want (zoals je al zei) verveel je je meestal als je een eetbui krijgt.

Nou je laatste eetlijst ziet er eigenlijk wel prima uit vind ik? Krijg je op zo’n dag ook (vr)eetbuien? Je zou trouwens nog wel wat meer kunnen drinken.

Ik vind dat je een heel erg groot ontbijt hebt. Vaak heb je dan juist minder honger de rest van de dag, dus hmmm ja ik weet niet waar dat aan ligt bij jou? Al eens havermout geprobeerd? Misschien dat dat je meer vult en langer verzadigd blijft

Sorry maar eet jij 5-7 boterhammen op een dag? Als ik dat doe dan weeg ik straks 100 kilo.

Je brengt dit overigens ook een beetje alsof het een ‘algemeen begrip’ is, maar dit is jouw mening op basis van wat jij weet/leest, dat dat even duidelijk mag zijn :wink:

Anyway ik vind dus die 7 snedes brood bij je ontbijt echt véél te veel. Een goed en voedzaam ontbijt is heel belangrijk maar dit gaat net iets te ver. :wink:

Ik zou het eerder afbouwen naar hooguit 3 boterhammen. Beleg je broodjes dikker en 4 broodjes jam is ook vrij veel suiker, dus neem hooguit 1 broodje jam van en verder groentes+vlees+kaas op je brood.

Sommige mensen bedoelen met één boterham, één snee brood en andere bedoelen twee sneeën op elkaar. Het zou dus kunnen dat jullie elkaar verkeerd begrijpen :stuck_out_tongue:

Ik vind 5-7 sneetjes echt niet veel, ik eet zelf in de ochtend een kom brinta/havermout wat gelijkstaat aan ongeveer 2 sneetjes brood en tussen de middag eet ik 3 sneetjes of 4 sneetjes brood.

Ik hoop dat het duidelijk is dat alles wat ik typ mijn mening is verkregen uit informatie die ik heb gehoord/gelezen. Ik deel alleen wat voor mij werkt en ik zie als goede informatie. In principe als ik een feit hier neergooi dan zou ik de bron erbij zetten.
Ik heb natuurlijk niet ervoor gestudeerd dus ik kan zeker dingen schrijven die niet kloppen. Maar ik denk dat je dat altijd blijft behouden op een forum.

Nou we hebben het toch duidelijk over sneeën volgensmij :stuck_out_tongue:

Ja ik heb altijd wel een groot ontbijt. Maar 's ochtens eet ik eigenlijk vaker cornflakes dan brood dat is eerder voor het weekend. Als ik school heb eet ik 's ochtens altijd cornflakes, zelden brood. Ik moet mss wel wat meer eten kiezen dat beter vult en minder snel verteert.

Persoonlijk vind ik je lijstje behoorlijk koolhydraatrijk. Toen ik nog brood at, verging ik de hele dag door van de honger. Nu hoef jij natuurlijk niet meteen te stoppen met brood omdat ik dat deed maar het kan geen verkeerd idee zijn om eens af te wisselen met een flinke portie havermout met fruit en noten(pasta). Dit vult echt heel erg goed! Probeer i.p.v. koekjes e.d. fruit zoals appels, peren en kiwi’s te eten of neem eens een handje noten, een gekookt ei, een bakje kwark of een volkoren cracker met kaas tussendoor.