Onvruchtbaar?

Hoi meiden,

Op mijn 19e heb ik een soatest laten doen, omdat ik er toen achter kwam dat mijn ex was vreemdgegaan. Ik ben toen positief getest op chlamydia en heb hiervoor een antibiotica kuur gehad. Omdat het al een poosje uit was met die ex kan het zijn dat ik maximaal 2 jaar rondgelopen heb met een soa. Ik heb me een half jaar na die antibiotica kuur weer laten testen en toen had ik niks.

Nu 3,5 jaar later, ben ik een aantal maanden geleden verkracht. Ik heb anderhalve maand na deze gebeurtenis een soatest laten doen en weer een positieve uitslag. Dit was dus de tweede keer dat ik het kreeg en heb er 2 maanden mee rondgelopen.

Nu ben ik dus extreem bang dat ik onvruchtbaar ben en nooit zwanger kan worden. Ik heb momenteel geen relatie en ook geen seks, maar het is wel iets waar ik heel bang voor ben in de toekomst.

Weet iemand of het mogelijk is om een vruchtbaarheidstest te doen of dat er toch nog een kans is dat ik ooit zwanger zou kunnen raken?

Allereerst, fucking kut voor je meid… geen woorden voor.

Chlamydia kan onvruchtbaarheid veroorzaken ja. De reden dat dit gebeurt is dat de infectie kan opstijgen naar de eileiders en dan heb je PID (pelvic inflammatory disease). Ongeveer 10% van de vrouwen met PID raakt onvruchtbaar.
Echter, PID gaat samen met hoge koorts en ernstige buikpijn. En wordt daardoor bijna altijd wel opgemerkt. Het moet bestreden worden met antibiotica namelijk.
Ik zie in jouw verhaal niks dat op PID duidt, dus ik denk niet dat je je al te veel zorgen hoeft te maken.

Ik hoop dat ik je wat gerustgesteld heb! En anders kan je altijd nog even langs de huisarts.

Een chlamydia infectie alleen is niet voldoende om onvruchtbaarheid te veroorzaken omdat de infectie zich niet in de eileiders bevindt.

Nog een edit: stel dat de eileiders zijn aangetast(verkleving) is in bijna alle gevallen IVF gewoon een optie

Bedankt voor je reactie Nacho!

3 dagen voordat ik aan de laatste kuur begon (dus toen ik net te horen kreeg dat ik chlamydia had), heb ik wel pijn gehad in mijn onderbuik. Ik weet niet of dit onbewust door stress kwam, want daarvoor had ik alleen last van veel afscheiding.

Ik heb het een en ander opgezocht op internet en er zijn nog wel mogelijkheden, maar in veel gevallen ook geen succes. Een vruchtbaarheidsonderzoek kan alleen worden uitgevoerd als de vrouw al een jaar zwanger probeert te raken zonder succes, helaas.

Ik vind het heel naar om nu nog jaren in onzekerheid te zitten. Ik vind mezelf momenteel nog te jong om kinderen te krijgen, maar in de toekomst zou ik zeker een eigen gezin willen.

Hmm er is idd moeilijk af te leiden waar die buikpijn vandaan komt, maar als je echt PID had werd dat wel gevonden en dan had je ook een zwaardere kuur gekregen.

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar de kans is best klein. Pas bij een ernstige onsteking gaan er verklevingen ontstaan (je eileiders raken verstopt). En dat veroorzaakt de onvruchtbaarheid. Dat is niet even een beetje buikpijn. Maar echt niet kunnen staan/lopen van de pijn en hoge koorts. De kans dat jij zo’n erge onsteking hebt gehad met alleen pijn in de onderbuik waarvan je zelf denkt dat het ook kan zijn van stress is echt nihil. En dan nog is de kans dat je nog vruchtbaar bent na zo’n ontsteking 90%

Je gaat denk ik sowieso niet in aanmerking komen voor een vruchtbaarheidstest omdat er niet eens aangetoont is dat je PID hebt gehad. En dan doen ze het al niet eens voor de zomaar omdat er zo’ n grote kans is dat een vrouw na PID nog vruchtbaar is.