Onvette vetvlek :3

Hai,
Ik heb dus een zijden blousje en toen… pizza. Er droop ineens vet vanaf en toen kreeg ik dat dus op m’n kleding.
Ik heb het gelijk gewassen, en toen het nog nat was had ik wel een beetje hoop, maar nu zie ik dus de bekende donkere vlekken die overblijven.

En mijn vraag is: Hoe krijg ik dit er uit? Ik kan er niet ruw mee omgaan aangezien het van zijde is en ik ben ook bang voor eventuele kleurverschillen.

Alvast bedankt.

Heb trouwens wel al gegoogled en over groene zeep gehoord, maar ik zag daar dan geen reviews bij, en ik ben niet in de mood om het te testen, want straks maak ik het erger.

Hmm ik heb ook een paar dingen gevonden over groene zeep maar ik denk dat je het er dan wel goed in moet wrijven… en dat lijkt me niet zo goed voor de stof.
Eigenlijk kan ik alleen maar dingen vinden die niet goed zijn voor zijde.

Misschien op omaweetraad?

Ehm, stomerij? Niet dat ik er veel verstand van heb, hehe… maar volgens mij kan het alleen maar erger worden als je DIY gaat zitten doen. :'3

je had er zout op moeten doen voor je het ging wassen, want dat trekt het vet eruit ofzo. Misschien kan je er nu nog zout op doen, maar weet niet of dat werkt xd

Zeep lost vet op. Daarom gebruik je het ook als afwasmiddel en worden je (vette) handen schoon als je zeep gebruikt. Mij lijkt groene zeep een goede optie. Maar zijden is wel een erg gevoelige stof. Ossengalg zeep werkt ook goed tegen vlekken geloof ik.

De stomerij is misschien inderdaad de meest veilige optie

Ja zout en zeep helpen.
En ik heb nog nooit in mijn hele leven van groen zeep gehoord. :’)

ik zou groene zeep proberen en anders weet ik het ook niet…

Afwasmiddel werkt echt heel goed! Gewoon huis tuin en keukenspul. Ik had ook vetvlekken in mn nieuwe (net een uur aan) jurkje, en ik was echt niet blij, want ik had ook een shirt wat echt al tien keer gewassen was en je zag de vlekken nog steeds even goed. Maar ik had t gegoogled en daar stond dat je afwasmiddel op de vlek moet smeren, even inwrijven en dan uitspoelen, en ze waren er echt uit (en het was een stofje waarin je die vlekken echt héél goed ziet). Ik kan me niet voorstellen dat dit slecht is voor de stof, dus gewoon proberen.

Afwasmiddel lost geen vet op,. het is een emulgator die er voor zorgt dat water en vet mengen,.

Misschien staat het op deze site wel.

wat soms ook werkt is haarlak op de vlek spuiten, dan het een paar minuten laten intrekken en dan wassen op 60 of 40 graden.

en wat speciaal goed is voor zijde is je blousje in een bak met wasbenzine doen en dan in laten trekken en dan goed uitspoelen.

Tomato, tomato…

@ Loeske
DANKJE!

Afwasmiddel werkte zelfs nog beter dan vanish, dat hielp voor geen meter.

Haha, geen dank :stuck_out_tongue: Ik had het ook maar van google, was toen ook superblij dat de vlek eruit was :stuck_out_tongue: