ontzettend bang voor de tandarts

Hi,
Ik ben echt niet normaal bang voor de tandarts. :hammer: Ik zit maanden van te voren al te stressen en als ik in de wachtkamer zit tril ik van angst. Het komt wss omdat ik tot mn 12de altijd gaatjes moest boren zonder verdoving. Ik moet morgen weer en ik kan aan niks anders denken. Ik heb eigenlijk alleen maar soms een gaatje maar vorige keer zei hij dat als een zenuw ofzo een beetje verplaatst dat ik dan een wortel kanaal behandeling moet, en daar ben ik als de dood voor. Ik wil er zo graag van af!

Er zijn speciale tandartsen die er zijn voor mensen met een grote angst, daar al eens naar gekeken? Ik kan wel zeggen, joh je hoeft maar 2 per jaar maar daar heb je niet aan als je in je broek poept van angst :wink:

Daar mag ik niet heen haha

Waarom niet?
Dan moet je je er gewoon even overheen zetten. En een wortelkanaalbehandeling hoef je niet zomaar hoor! No worries.

Waarom niet?

Ik moet me niet aanstellen volgens mn ouders

Moet je het daar met ze over hebben. Als het toch voor jou beter is…

Hahaha ik ben zo bang voor de tandarts dat ik zelfs al 1,5 jaar niet meer geweest ben. :flushed: Heb een keertje opgesloten gezeten op de wc daar het slot ging niet meer open, ze dachten dat ik het expres deed omdat ik bang was maar dat was niet zo!

Praat er anders met je tandarts / assistente over. Je bent echt niet de eerste en enige die bang is. Zij kunnen je dan geruststellen tijdens een behandeling, stapje voor stapje :slightly_smiling_face: Ik heb dit zelf ook gedaan en het werkt echt (ook al vind ik het nog steeds geen pretje om heen te gaan)!
Succes :four_leaf_clover:

Hey meid, ik ben ook als de dood voor de tandarts haha. Gelukkig heb ik al meer dan 20 jaar dezelfde tandarts die erg geduldig en aardig is. Het is bij mij ook wel echt erg, als in vreselijk zenuwachtig zijn en bijna moeten huilen, terwijl ik ‘al’ 25 ben.

Maar het is niets om je voor te schamen. Zoveel mensen zijn bang en zeg nu zelf, het is gewoon ook geen pretje toch? Als je maar gaat, dat is het belangrijkste. Beloon jezelf als je bent geweest, want elke keer is toch een kleine overwinning.

Misschien moet je toch ook eens met je tandarts praten over je angst. Mijn tandarts weet dat ik, nadat ik in mijn tienerjaren echt superveel gaatjes had, gewoon erg bang ben en wel blijf liggen als ik een verdoving krijg. Dus ik krijg nu altijd een verdoving omdat ik dat fijner vind.

En nog een laatste iets: ik heb ook een wortelkanaalbehandeling gehad en dit viel mij alleszins mee eigenlijk. Het was even doorbijten met de verdoving want dat gaat vaak een beetje lastig maar daarna ging het prima. Duurt wel lang, maar het komt écht wel goed. Vraag aan je tandarts of hij bij alles wil zeggen wat hij gaat doen, bij mij helpt dat goed.

Plus, ik neem altijd iemand mee, meestal mijn moeder.

Een verdovingsspuit moet je (als het goed is) ook niet voelen. Mijn tandarts zegt altijd: als je wat voelt moet je het laten weten, en ik heb nog nooit een spuit gevoeld :slightly_smiling_face:

Ik was nooit bang voor de tandarts, tot dat ik een kut wijf kreeg nadat ik verhuist was. Ze had mijn hele smoel kapot gekregen en dan had ze alleen nog maar gekeken met haar spiegeltje ding en dat haakje, weet je wel. Klote zooi. :hammer: Verder ben ik bang omdat ik weet dat ik eigenlijk mijn verstandskiezen (heb er al 3 door en de laatste komt ook) eruit moet laten halen, ja daar schijt ik dus echt in me broek voor… Iemand ervaring daarmee? :face_vomiting: