Ontwikkelings werk Afrika

Hey! Ik wil heel graag ontwikkelings werk doen in Afrika! Het lijkt me zo mooi om iets te betekenen voor de bevolking daar :slightly_smiling_face: Ik ben er alleen niet uit via welke organisatie want er zijn er zo veel! Dus ben ik opzoek naar ervaringen en suggesties! :wink:

Ik raad je aan om eerst eens goed research te doen. Voor een paar weken naar een ontwikkelingsland gaan betekend dat je veel kunt doen, maar dat betekend niet dat dat altijd positief is. Voor enkele weken met kinderen gaan werken raad ik je bijvoorbeeld af. (met het doen van research kom je er wel achter waarom). Verder weet je dat organisaties bakken met geld vragen? Let er echt een beetje op of je kunt zien waar dat geld heen gaat en of het enigszins een redelijk bedrag is.

Ik doe ook zeker research! Heb je zelf eens ontwikkelings werk gedaan? :slightly_smiling_face: En waarom zou ik niet met kinderen moeten werken?

Iemand die een organisatie aan of af raad uit eigen ervaring? :slightly_smiling_face:

Hoi, als pedagoog in opleiding kan ik je wel wat vertellen over waarom je beter niet met kinderen kunt werken.

Laten we bij het begin beginnen: kinderen hechten zich aan personen, zoals jij ook gehecht bent aan je vader en je moeder. Het is voor kinderen heel zwaar om gescheiden te worden van hun hechtingsfiguur en dit kan zelfs traumatisch zijn.
Het probleem met vrijwilligerswerk in Afrika met kinderen is dat heel veel van deze kinderen stoornissen ontwikkelen als gevolg van te veel traumatische scheidingen. Als vrijwilliger ben je een aantal weken heel intensief met deze kinderen aan het werk. In deze periode hechten ze zich aan je! En vervolgens ga je weer weg, komt er een nieuwe vrijwilliger voor in de plaats, en de cirkel blijft zo maar rondgaan.
Je denkt misschien dat je veel doet voor die kinderen, en deels is dat wel zo, maar de schade die wordt aangericht door steeds wisselende vrijwilligers en scheidingen van hun hechtingsfiguren, is groter dan de winst die je bij ze behaald.

Het is daarnaast ook niet zo’n goed idee om bijvoorbeeld te gaan helpen om scholen te gaan bouwen: ik las eens een artikel waaruit bleek dat je natuurlijk helemaal nooit hebt geleerd om muren te bouwen, waardoor de muren hartstikke slecht zijn en de bewoners van het dorp soms zelfs 's nachts de muren weer afbraken en opnieuw metselden. Behalve dat het natuurlijk belachelijk is dat het dan weer opnieuw moet gebeuren, neem je ook praktisch het werk van de dorpsbewoners over.

Het is een stuk beter om je aan te sluiten bij een project dat dorpsbewoners informeert en hen nieuwe dingen leert, zodat ze het zélf kunnen. Wat heeft het voor zin als wij Westerlingen elke keer het werk komen overnemen?

Ik snap heel goed dat vrijwilligerswerk je leuk lijkt, ook door al die foto’s die iedereen altijd op facebook plaatst enzo, maar besef je wel dat je het niet alleen voor jezelf moet doen, maar ook of de mensen er daar beter van worden.

Ik ben het helemaal eens met Ukkepuk en Traveler. Ik zou echt goed nadenken over of het vrijwilligerswerk wat je gaat doen ook echt nut heeft, of dat het gewoon alleen bezigheidstherapie is bedoeld is om jou een goed gevoel te geven over jezelf. Dat bedoel ik niet negatief, we willen allemaal graag iets meer betekenen, maar vraag jezelf dan ook kritisch af óf je wel iets voor die mensen daar kunt betekenen.

Dit. Mensen gaan daar meer heen voor zichzelf dan voor de bevolking. Met ontwikkelingswerk van een paar weken bereik je echt niks, behalve een goed gevoel over jezelf.

Dit, het is daar wel even wat complexer. Als je het écht voor de mensen wilt doen.

Als je iets goeds wilt betekenen kun je overigens toch ook misschien in Nederland vrijwilligerswerk doen? Iets voor de daklozen of helpen in het asiel. Weet ik wat er allemaal te doen is. Lijkt mij dat er hier ook genoeg te doen is.

Ik ga zelf met een organisatie naar Myanmar deze zomer om een studentenhuis te bouwen voor jongeren die door een handicap niet naar school toe kunnen gaan. Je betaald voor zo’n reis (3 weken) rond de 2500 euro en daar zit dan reis, verblijf etc. in! Is dus wel echt een bouwvakantie, misschien dat het iets voor je is?

Dit kan natuurlijk waar zijn, ik heb hier zelf geen ervaring mee gehad, ik ben al eens eerder heen geweest. En toen heb ik samengewerkt met zuid-afrikanen en moesten we metselen en bouwen op de manier die zij gewend waren. Je leert dus van de lokale bevolking die zelf ook mee moet helpen. Het is juist zo dat daar wordt geholpen zodat de lokale bevolking ziet dat verandering echt wel mogelijk is, als wij na die drie weken weer weg gaan, is het de bedoeling dat zij de rest afmaken. De vrijwilligers die daar komen zijn zegmaar een extra duwtje in de rug.

hooo dubbel

ach dan help ik de aller armste toch niet. was erg egoïstisch van mezelf… :crazy_face:

Ga je toevallig met Word Servants?

In ieder geval, ik heb vrijwilligerswerk gedaan in Zambia, met Word Servants. Wij hebben lerarenwoningen gebouwd met de lokale bevolking. Het doel van ons was dus om hen iets te leren, maar ook om er iets voor terug te krijgen. We hebben onze kennis en hun vaardigheden gebruikt om mooie, stevige huizen te bouwen. Inmiddels zit er al een tijdje een goed opgeleide leerkracht in deze huizen, en de community is inmiddels begonnen met het bouwen van extra klaslokalen!

Ik snap de bezorgde geluiden over schade die je aanricht met vrijwilligerswerk, maar denk dat je daar wel op kunt letten. In het dorp waar wij waren waren erg veel verslaafden, door onze komst zijn ze aan het werk gegaan, hebben ze kunnen ervaren hoe het is en nu gaan ze dus door met deze stijgende lijn! World Servants houd ook heel erg in de gaten of het daadwerkelijk goed gaat daar, en de community moet zich er ook echt voor inzetten. Er zullen niet snel meerdere groepen naar 1 dorp gestuurd worden.

Zelf hebben wij het ervaren als iets fantastisch. Het gaat verder dan iets doen voor je medemens. Het gaat om uitwisselen van kennis, ervaringen. Ik heb geleerd dat het niet uitmaakt wat je hebt, maar dat je hoe dan ook zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk. Daarnaast heb ik drie hele intense weken gehad waar ik mezelf beter heb leren kennen.

Het is overigens wel een christelijke organisatie, waar je dus voor open moet staan.

Nou ondertussen is het je wel uitgelegd waarom je niet voor een paar weken met kinderen moet gaan werken (uiteraard blijft dat je eigen keuze). Ik heb zelf ook ontwikkelingswerk gedaan en ook met kinderen. Alleen heb ik er ruim een half jaar gezeten en een heel schooljaar. Dus dit zeg ik zeker uit eigen ervaring.
Er zijn zoveel leuke projecten te doen waarbij je de bevolking kunt helpen, maar het werken met kinderen raad ik alleen aan als je voor een paar maanden kunt gaan.
Maargoed, uit je laatste reactie maak ik op dat je het advies hier niet heel erg serieus neemt. Met kinderen spelen etc is niet de enige manier om de arme mensen te helpen.

Niemand zegt hier: doe geen vrijwilligerswerk!!!
We zeggen: zorg ervoor dat je je inleest, dat je niet onbewust meer schade aanricht dan je goed doet, dat je verstand hebt van wat je gaat doen daar en wat goed is voor die mensen of juist niet.
Maar als je daar gelijk zo’n reactie op geeft zet ik inderdaad vraagtekens bij of je daar wel toe in staat bent.

Ja! Toevallig! haha, ik ben op project geweest naar Zuid Afrika, was ook een super ervaring!
Wanneer ben je heen geweest?