Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Hoii.
Na een paar jaar bij psychologen en alles te hebben gelopen zijn ze er gister achter gekomen dat ik een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis heb. Ik heb op internet even opgezocht wat het allemaal is en dat klopt wel zo’n beetje.

(De persoon vermijdt activiteiten waarbij veel persoonlijk contact optreedt uit angst voor kritiek, afkeuring of afwijzing.
De persoon heeft behoefte om met mensen om te gaan maar is hier door angstigheid moeilijk toe in staat tenzij hij/zij er zeker van is geaccepteerd te worden.
De persoon gaat intieme relaties uit de weg uit angst voor vernedering of om belachelijk gemaakt te worden.
De persoon is gepreoccupeerd met het idee in de sociale omgang kritiek te krijgen of afgewezen te worden.
De persoon is geremd in sociale contacten door het gevoel tekort te schieten.
De persoon ziet zichzelf als sociaal onbeholpen, onaantrekkelijk of inferieur.
De persoon is buitengewoon terughoudend om risico’s te nemen of nieuwe activiteiten te ontplooien, omdat deze hem/haar in verlegenheid zouden kunnen brengen.)

Ik vroeg me af of hier nog meer mensen waren die hier ervaring mee hebben of zo…?

Een van mijn beste vriendinnen heeft dit, dus heb er wel een soort van ervaring mee

Ik heb een cliënt met OPS, merk alleen niet veel aan hem

Dit is haast een letterlijke beschrijving van mij. Wow.
Nou ja, vroeger was het nog erger, tegenwoordig ben ik iets meer outgoing. Maar nog steeds…

-

Ik denk dat heel veel tieners dit in zichzelf herkennen, omdat dat nou eenmaal bij de puberteit hoort. Daarmee bedoel ik niet dat de TS het niet heeft ofzo, maar meer dat heel veel het wel een beetje herkennen.

Ik heb het. (en ja het is vastgesteld bij mij)