Ontstoken teen.

[i]Hi,

Ik heb dus waarschijnlijk een ontstoken grote teen (dat vermoed ik tenminste, want hij is dik, rood, warm en doet nogal pijn…)
Nu las ik dus op internet dat het twee dingen kon zijn;

• ontstoken
  • scheurtje in het botje
    Ik heb GEEN ingegroeide nagel, en ik weet niet of ik hem heb gestoten van de week, met werken of buiten in de sneeuw…

Nu vraag ik niet van; wat moet ik doen, want velen zeggen dan; NAAR DE DOKTER! Ik wil het eerst zelf behandelen.
Ik wil graag weten wie er ervaring heeft met een (inwendig) ontstoken teen en wat jullie deden.

Thanks.[/i]

[i]Ik zou 't niet weten eigk.
Ik weet dat een vriendin dat ook heeft gehad, en toen kreeg ze een soort beugel ofzoiets voor op haar teen? Maar denk dan eigk niet dat het dan ontstoken was.

Nee sorry kan je niet helpen :blush: [/i]

Zo´n beugel krijg je geloof ik op je teennagel als je een ingegroeide nagel hebt…

Maar ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten!

ik zou ook zeggen ga naar de dokter. De dokter weet pcies wat het is en wat je ertegen kunt doen voordat je zelf ermee aan de gang gaat, en misschien word het erger ofzo. Dus als je naar dokter gaat heb je sowieso zekerheid toch?.!

Oh oke, dat wist ik niet (:

in heet water met soda!
en anders snel naar de dokter gaan. ik weet dat iedereen dat zegt,
maar ik was dus te laat naar de dokter gegaan ermee. en toen gingen ze er meteen in snijden, zonder verdoving en alles! echt met een mesje.

geloof me, dat wil je ook niet ;d

[i]Nouja; ik heb ook niet zo’n zin dat er een gaatje wordt gemaakt en het pus deruit moet stromen (vooral met de kerstdagen niet.)

Maar ik heb één probleempje, mijn eigen huisarts zit er niet vandaag en de huisartsenpost (ik woon achter het ziekenhuis, ghehe) is niet open vandaag :confused:

Das best, kut.

Dus ik zal het even tot in de middag aankijken, en alsnog even kijken of ik een afspraak kan maken bij de huisarts.[/i]

Inderdaad met je voet in een bak heet water met soda! Dat helpt meestal wel bij ontstekingen… en als het dan nog niet weggaat zou ik toch even naar de dokter gaan; er moet er eentje open zijn!

Ik had eerst ook heel vaak een ontstoken teen. en nu steeds als ik em heel zacht stoot doet’ie nog pijn -.-
maar oke.

Je moet gewoon even water koken, en dat in een grote bak doen, zodat je voet erin past. En dan soda toevoegen, je weet wel van dat soort zout?

geintje, ik had andere reacties niet gelezen maar dat was dus al gezegd x]

Heet water? Dat verergert de zwelling toch juist? Mij is altijd geleerd om het in een bak met lauw water te doen met soda. Maar goed, dat doe je eigenlijk vooral als de uitsteking uitwendig zit, omdat de “oorzaak” er dan sneller uit komt zetten als de huid weker is door het water, en soda is ontsmettend.

En tegen de zwelling kun je ook koelen met koud water of ijsklontjes, maar doe die altijd in een handdoek ofzo, nooit direct op de huid.

Inderdaad, liefste meteen naar de huisarts, die zal wel een antibioticakuur voorschrijven, en dat werkt het beste en het snelste.

Je voet in soda water?
of kan/mag dat niet :’) ik dacht van wel…

[i]Ben net bij de huisarts geweest: het blijkt een overbelaste pees te zijn(?)…

Moet 3x per dag 2 paracetamollen nemen :/.

Dat wordt goed slapen. (ik slaap altijd heel lang op een paracetamol)[/i]

wintertenen?

Met zo’n reactie op paracetamol kun je misschien beter een andere variant proberen… ik zou zelf voor ibuprofen gaan, dat is ook ontstekingsremmend en meer voor spieren enzo, dus ik denk dat dat met een overbelaste pees ook goed werkt (mijn ervaring). Alleen oppassen met de hoeveelheid, het kan namelijk je maag gaan irriteren. Panadol is ook een mogelijkheid, net een iets andere samenstelling dan paracetamol, dus het kan zijn dat het bestanddeel waar je slaperig van wordt daar net niet inzit, of minder erg is. Vraag anders bij de drogist/apotheek of ze nog een ander alternatief hebben.

-in een sodabadje zetten
-ik heb vaak een ontstoken vinger/teen
en dan steriliseerd mijn moeder een naald en prikt ze en
dan komt er etter uit (echt vies maar daarna is het wel weg)

God, er zijn dokter op de wereld voor ìets. Een ontsteking is niets dat je zomaar even zelf kan behandelen…

God, gelukkig bestaan er startberichten van posters die al bij voorbaat zeggen dat zij weten dat ze naar de dokter moeten maar aan anderen vragen of iemand anders ervaring er mee heeft…

Ik heb het vaak met me vinger. Je moet je teen in kookend water doen met soda erin. Natuurlijk wel even wachten totdat het water ietsje kouder is (A)