ontstoken teen

Hey,

Ik heb al een paar jaar last van een ontstoken teen.
Zo’n 5 jaar geleden is het begonnen aan de grote teen van mijn rechtervoet. De dokter heeft toen een stukje weg gehaald, maar later kwam het weer terug. Toen hebben ze er weer in het ziekenhuis een stukje weg gehaald. Sindsdien heb ik er nooit meer last van gehad.
Zo’n 1,5 jaar geleden kreeg ik hetzelfde aan de grote teen van mijn linkervoet. Heb zalf gehad en een antibiotica kuur, maar dat hielp niet. Vorig jaar december heeft de dokter toen een stukje weggehaald. Het kwam weer terug en in maart heeft hij de nagel er helemaal af gehaald.
Het is eigenlijk nooit echt mooi en goed beter geworden. Ik kreeg er weer veel last van en ben toen een paar maanden naar een podotherapeut geweest. Vooral in het begin ging het telkens een paar dagen goed, maar daarna werd het weer steeds erger.

Zo’n 3 weken geleden hebben ze in het ziekenhuis 2 stukjes van mijn nagel af gehaald.
Maar vlak voor oud & nieuw werd het weer erger en met oud & nieuw zijn er ook mensen op gaan staan en heb ik 'm ook een keer flink gestoten. Heel m’n nagel zat toen los.
Mijn eigen dokter was er niet, maar een andere dokter zei dat ik 3 tot 4x per dag in de badedas (?) moest zitten. Vandaag ben ik weer terug gegaan naar m’n eigen dokter en die zei dat dat te veel is, omdat het dan te veel gaat weken. Ik heb nu weer een antibioticakuur gekregen…
Maar het probleem is dus dat sinds oud & nieuw mijn andere teen ook WEER is gaan ontsteken.

Het is ook niet telkens een kleine ontsteking, maar het doet echt pijn met lopen, het is echt vuurrood en er zit echt ‘vlees’ op.

Ik weet écht niet meer wat ik hiermee aan moet. De vorige keren heeft de antibiotica namelijk ook niet geholpen.
Heeft iemand hier misschien nog goede tips tegen?

Iemand? :slightly_smiling_face:

Wat vervelend!
Als ik een ontstoken teen had deed ik het altijd in zo’n badje met soda ofzo. Ik weet niet meer precies hoe het heet maar het ontsmet en dan zou het over moeten gaan.
Maar als ik je verhaal zo lees is er echt al vanalles aan gedaan, dus ik heb niet echt tips voor je, maar succes!

Pleisters er sowieso omheen! Dan kunnen er ook niet meer infecties bij komen en je voeten even in wat soda, biotex of wasverachter laten weken!

Mijn vinger was ook een keer ontstoken,
moest toen 2 keer per dag in van dat biotex spul. Misschien kun je dat ook proberen? en dan van die antibiotica zalf met een pleister er om heen.

Vervelend zeg!
Bij mij werkt soda meestal wel goed.

Ik heb het dus ook gehad, ook aan beide tenen. Ik had m’n nagels te kort afgeknipt aan de zijkant.
Omdat jij het ook aan allebei je voeten hebt, is het misschien bij jou ook zoiets?

Bedankt voor alle reacties! Badedas is ongeveer hetzelfde als soda en biotex, en dat heb ik dus ook al heel vaak geprobeerd…
Heb er sowieso altijd een pleister omheen, soms ook een doekje met betadine.

Het is ontstoken waar de nagel begint in die hoek zeg maar, dus niet waar je de nagel afknipt. En ook als ik m’n nagels niet knip, begint het telkens weer te ontsteken.
Dus het kan denk ik ook geen ingegroeide nagel zijn?

Ik heb dit ook, aan beide tenen. Mijn nagel groeit dan aan beide kanten in, en ik heb wel eens gehad dat het ontstoken geraakt is. Dat er vlees op zit klinkt echt niet goed, en ik zou toch maar weer naar de huisarts gaan. Puur omdat wild vlees niet goed is.

Ik zie net dat je zegt dat het geen ingegroeide nagel is. Toch denk ik dat dat het wel is: een ingegroeide nagel kan ook bij de ‘wortel’ van de nagel zitten, puur omdat je nagel eigenlijk een soort van te breed is voor je teen. Hij kan dan naar beneden in je vel groeien, en uiteindelijk in je ‘vlees’ gaan duwen

Ik ben wel eens bij een pedicure geweest hiervoor. Ze duwde dan een soort spul onder mn nagels (aan de zijkanten) waardoor ze niet meer in mn huid groeide (en de boel dus niet meer rood en ontstoken werd). Ze hebben ook een soort metalen beugeltjes die dat doen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Meestal doen ze dat eerst, voordat ze stukjes nagel gaan weghalen, maar misschien helpt het bij jou alsnog. Het haalt in ieder geval de druk van je vel/vlees af, en dat was voor mij een behoorlijke opluchtig. Nu ga ik daar niet meer naar toe (geen zin in, duurt lang, kost geld) en schuif ik zelf een stukje watje of tissue onder de zijkanten van mn nagel (klinkt raar en vies, maar heeft dus hetzelfde effect als wat de pedicure deed). Dat gaat t makkelijkst als je eerst je voeten weekt, en als je een speciaal metalen dingetje ervoor gebruikt (zit vaak bij van die scharensetjes voor nagels…)
Dat badedas heb ik ook wel eens gedaan als het ontstoken was, maar daar merkte ik verder niet veel van. Het schijnt er voor te zorgen dat de boel goed ontsmet wordt enzo.
Oke heel verhaal, ik hoop dat je er iets aan hebt :wink:

Oei, echt vervelend, zeker omdat je er dus al zo lang last van hebt en al bij dokters koopt enzo. Ik had ooit last van ontstoken vingernagels (ik beet velletjes), dan kwam er ook echt zo’n enorme pusbult op haha (bah :stuck_out_tongue:). Ze hebben toen bij mij eigenlijk gelijk mn hele vingernagel eraf gehaald (is in totaal 3x gebeurd en dus 3x ook vingernagel verwijderd, 2x bij dezelfde vinger haha). Ze zeiden dat ze daar echt niet mee wilden wachten, omdat het heel gevaarlijk zou zijn ofzo. De ontsteking moest ruimte krijgen, want anders kon hij verder naar binnen trekken en zodra hij in het bot zou zitten (en vingers zijn natuurlijk maar dun), zouden ze waarschijnlijk weinig meer kunnen doen en zouden ze moeten amputeren :flushed:

Maar goed, je vroeg om tips e.d. Eerlijk gezegd, geen idee… Katoenen sokken dragen en misschien extra vaak schone sokken aantrekken (2/3 keer per dag). Leren schoenen dragen, zodat je voeten goed kunnen ademen (dus geen nepleer of dikke sneakers). Genoeg je voeten wassen, die sodabadjes blijven gebruiken en blijven smeren met antibioticazalf. Verder weet ik het niet… De dokters zouden toch op een gegeven moment met een oplossing moeten komen…?

Ai pijnlijk zeg! Ik heb ook regelmatig last van een ontstoken teen, maar dit komt door ingegroeide nagels. Wat bij mij helpt is mijn teen laten weken in badedas. Daarna doe ik trekzalf op de ontsteking en een pleister erover heen.

Bedankt voor de reacties!
Het heeft denk ik niet veel zin om weer naar de dokter te gaan, aangezien ik er vandaag nog ben geweest… Ik denk dat ik misschien maar het beste de antibiotica kuur kan afwachten, maar ik ga er vanuit dat deze niet nu ineens wel gaat werken…
Met dat beugeltje of iets anders eronder is ook geen optie, want ik ben al bij de podotherapie geweest. Ze heeft er telkens van alles onder gedaan, maar na een paar dagen werd het weer hetzelfde en het moet langer goed blijven gaan totdat ze er echt een beugeltje of iets anders tussen kan gaan zetten… Ze kon er uiteindelijk helemaal niks meer mee.

De dokter zei ook dat ik gewoon goede schoen draag, dus daar kan het eigenlijk ook niet aan liggen. Wel kan het liggen aan hakken, maar die heb ik eigenlijk nooit aan (wel met kerst en oud & nieuw aan gehad, maar ook niet de hele dag).

Er komt ook telkens een soort pus uit en nu zelfs een soort vocht (sorry dat het zo vies klinkt).

badedas is zeep trouwens.

kun je niet naar de pedicure toe? misschien is het maar een miniscuul klein stukje nagel dat in je nagelwand steekt en dat je teen daardoor op is gezwollen en dat kan al een helse pijn zijn…! Ik heb namelijk ook een ingegroeide nagel en de dokter wou er nooit wat aan doen, nu ben ik eindelijk eens naar de pedicure gegaan en elke keer als ik daar kom knipt ze nu een stuk van mn nagel, die dus gewoon in mn teen groeit. En als ik daar ben geweest huppel ik weer vrolijk rond hahaha

badedas, is dat niet van die reclame met dat liedje:
‘zooo in me sas met badedas’ of zoiets
srry( offtopic) :flushed:

Mijn moeder heeft een tijdje geleden een pedicure gebeld, maar die kon er helaas niks mee. De podotherapie leek in het begin te werken omdat zij ook telkens wat weghaalde, en dat was dan net dat stukje wat zo’n pijn deed, daarna had ik er dan een paar dagen geen last van, maar het groeide telkens te snel weer in.

Inmiddels ben ik een paar dagen verder. De nagel van de teen waar ik het meeste last van had, zat helemaal los en eergisteren heb ik 'm er af kunnen halen. Hopelijk is dit goed nieuws, want ik zag echt een punt aan de nagel zitten die dus in mijn huid de hele tijd stak! Dit is er ook mee uit en nu hoop ik dat er een nieuwe nagel terug groeit die wél normaal blijft. Misschien dat als de nieuwe nagel er is, ik naar de podo terug kan gaan zodat ze er meteen wat onder kan doen, voorat het weer is ontstoken?
Helaas zit ik wel nog met mijn andere teen, maar dat is gelukkig niet zo erg. Hoop dat het ook niet erger word, en dat de badedas en antibiotica zullen helpen.

ja dat is die haha!

Ik heb dit ook al bijna 3 jaar afwisselend aan beide grote tenen en beide kanten van die tenen, word je echt zo moedeloos van -.-
Ik heb het ook 3/4x laten opereren/weghalen bij de huisarts, maar 't komt steeds terug. 3 kanten zijn nu wel normaal, maar 1 is sinds de zomervakantie of eerder al nog steeds een drama. Heb echt geen zin meer om steeds naar de dokter te gaan, dure niet vergoedde kut antibiotica slikken, naalden in m’n teen, opereren, bleh.

Ik zou idd zodra je nagel weer terug is en nog niet ontstoken is er proberen wat aan te laten doen.

Voor de meiden die met een ingegroeide teennagel zitten: Medisch pedicure, zij doen een soort beugeltje om je nagel die je nagel recht trek en dus niet meer in je huid drukt. Wat een opluchting, geen gesnij/antibiotica van de dokter jeeeej

En helaas ben ik geen dokter dus weet ik het niet… succes en sterkte!

Mijn ex had daar ook last van. Hij kreeg uiteindelijk een zalfje en moest het toen weg schuren met een stukje schuurpapier, volgens mij heeft hij er nu geen last meer van.

Ik moest ook ooit es trekzalf gebruiken en ik heb een keer zo’n aanstip ding geprobeerd die je huid dan dood maakt. Werkte helaas allebei niet bij mij.
Maargoed die dingen kan je proberen als het nog niet super ontstoken is. Trekzalf stinkt wel echt hard :’)
En als het nog niet te erg is, maar je merkt dat het geïrriteerd wordt enzo, moet je proberen wat onder je nagel te doen zodat hij omhoog blijft.

Ik ga zelf denk ik volgende week ook maar weer es naar de dokter. Die kunnen je uiteindelijk ‘t beste advies geven. Misschien heeft die van mij ook weer es een nieuw idee. Dat met die pedicure lijkt me ook wel wat met dat beugeltje. Maar denk dat mijn teen daar nog te fucked up voor is op dit moment :’)