Ontspoord

Hoofdstuk 1
Het is stil als ik het schoolplein op kom fietsen, ik ben vroeg. De laatste tijd ben ik wel vaker vroeg. Niet dat ik dat erg vind, want dan heb ik nog even rustig de tijd om mijn boeken uit mijn kluis te pakken. Ik gooi mijn afgedankte oma fiets in het fietsenrek en loop snel de school binnen, het regent, mijn mascara is uitgelopen. Als ik de school binnen loop zie ik Jason staan, de jongen uit klas 3E die ik al een tijdje op het oog heb. ‘Hoi’ stamel ik om toch nog een beetje indruk te maken. ‘Hoi’ zegt Jason terug, maar hij kijkt me niet aan. Zie je wel denk ik, hij ziet me niet eens staan. Teleurgesteld loop ik verder naar m’n kluis.
Net als ik bij m’n kluis ben, hoor ik achter me een stem. ‘Hee Chiaar! Wat hebben we de eerste twee uur?’ Het is Kim. Kim was al sinds de basisschool mijn beste vriendin, we zijn altijd al bij elkaar gebleven. Nooit hebben we ruzie gehad. ‘Ehm, economie en scheikunde’ ‘Oke dankjewel!’ en Kim rent naar haar kluis. ‘Bah, ik hoop niet dat meneer Kelkema ons huiswerk gaat controleren’ zegt Kim tegen mij als we net bij economie zitten. ‘Nee, dat mag ik hopen van niet’ fluister ik terug zodat Kelkema hen niet hoort. Hij is altijd heel streng in het huiswerk, als je het niet af hebt wordt je er gelijk uitgestuurd. ‘Uhum, mag ik even jullie aandacht.’ Kelkema schraapt zijn keel. ‘Zoals jullie wellicht al hebben gezien op de vaksite van economie, krijgen jullie de opdracht om een werkstuk te maken over de uitgaven van het Koningshuis. Het is de bedoeling dat je dat in drietallen doet. En even voor de duidelijkheid, ík maak de groepjes!’ Er klinkt een diepe zucht in het lokaal. Het is nooit leuk als de groepjes door een leraar worden gemaakt. ‘Jullie kunnen vanaf vanmiddag op de site je groepje zien, nu weer verder met de les.’ Zoals gewoonlijk wordt dit weer een doodvermoeiend uur economie. ‘Als ik straks mijn eigen vakkenpakket mag kiezen, weet ik wel wat ik als eerste laat vallen.’ zucht Karlijn. Karlijn is een lieve schat, ze is altijd aardig tegen iedereen, en maakt nooit ruzie. Iedereen mag haar. Al is ze wel iets minder modieus gekleed. Maar je kan ook niet alles hebben.
De zoemer gaat. Iedereen pakt zijn tas en verlaat het lokaal. ‘Pff, wat kan die Kelkema doorzeuren zeg!’ ‘Inderdaad!’ roepen Marjolein en Petra in koor. Ze schieten weer in de lach. Als er twee mensen zijn die altijd in een deuk liggen, dan zijn dat Marjolein en Petra wel!

De rest van de dag ging als een waas voorbij. Voor ik het wist zat ik alweer op de fiets terug naar huis. Als ik thuiskom zie ik de auto van mijn moeder nog niet staan. Oja, dat is waar ook. Mijn moeder moet vandaag een extra dienst draaien. Dat had ze vanochtend tegen me gezegd. Ze zou pas laat thuis komen. Net als ik naar boven wil lopen, gaat de telefoon. ‘Met Chiara Kampman’ ‘Hoi, met Joost, heb je zin om vrijdag avond mee naar de Palm te gaan?’ De Palm is dé discotheek hier in de buurt. Ik heb wel zin om mee te gaan, maar ik heb voor volgende week 4 so’s. Toch zeg ik ja. ‘Ja lijkt me leuk, hoe laat?’ ‘Zal ik je om 8 uur ophalen?’ ‘Ja leuk, tot dan! Doeg’ ‘Doei’ en ik druk het gesprek weg. Ik ben ooit één keer eerder in de Palm geweest, het was best gezellig, alleen moest ik toen alweer vroeg weg. Maar nu ga ik er gewoon voor zorgen dat ik pas laat thuis hoef te zijn! Ik slaak een diepe zucht. ´Nu moet ik mijn huiswerk maar eens gaan maken´.
Als ik eindelijk klaar ben met m’n huiswerk, ga ik even achter de pc zitten. Even mijn hyves checken.
Als hij eindelijk is geladen zie ik tot mijn grote verbazing een berichtje van Jason in mijn inbox! Hij schrijft of ik mee ga naar de Palm vrijdag. Ik schrijf terug dat ik al ga maar dat ik hem vast nog wel tegenkom. Misschien ziet hij me toch wel staan? Ik schrik me dood als ik beneden opeens iemand hoor lopen. Oh, het is mijn moeder maar, ze is thuis. Snel ren ik naar beneden om haar te vragen of ik vrijdag avond naar de Palm mag. ‘We zouden toch die nieuwe film gaan kijken?’ zegt mijn moeder verontwaardigd. ‘Oja, dat was ik even vergeten!’ ‘Maar ga maar lieverd, die film die komt wel een andere keer!’ Ik ben zo blij dat ik mijn moeder om de nek vlieg! Dat gaat een hele leuke avond worden!

Als we ’s avonds aan tafel zitten, mama en ik, valt er een stilte. ‘Waar is papa?’ vraag ik. ‘Oh, die moest overwerken’ zegt mijn moeder rustig. ‘Die zal straks wel thuis komen’. Ik merk dat de relatie tussen mijn ouders de laatste tijd niet zo goed loopt. Ze hebben vaak ruzie, en af en toe praten ze lang niet met elkaar. ‘Hou je nog wel van papa?’ is de vraag die ineens in mij opkomt. ‘Tuurlijk lieverd, wat denk jij dan?’ zegt mijn moeder nuchter, zonder mij aan te kijken. Eigenlijk geloof ik haar niet, maar ik ga er niet tegenin. Ik heb geen zin om weer ruzie te hebben met haar.
Na het eten ga ik naar boven en zet het bad aan. Ik ben wel toe aan een heerlijk warm bad. Net als ik in bad lig, gaat mijn mobiel. Shit! Nouja, die bel ik zo meteen wel terug.
Ik geniet heerlijk van mijn warme bad, maar na een uurtje besluit ik er toch uit te gaan, en ik droog me af en trek een grijze joggingbroek aan. Ik pak mijn mobiel en zie op de display staan dat Nadya me heeft gebeld. Ik druk op het groene knopje en wacht tot ze opneemt. ‘Met Nadya?’ ‘Hoi, met Chiara’ ‘Hee, waarom nam je net niet op’ ‘Ja sorry, ik zat in bad’ ‘Oh maakt niet uit, maar ik bel je even over economie, ik had net op de site gekeken voor de groepjes en ik zag dat ik bij jou zat, samen met Sander.’ ‘Echt? Ah nee! Niet met Sander!’ Sander is de grootste sukkel uit de klas. Niemand kan het goed met hem vinden. Af en toe kan hij van die hele rare driftbuien hebben! ‘Hmm, oké, daar moeten we het dan maar mee doen. Maar gelukkig zit ik bij jou.’ zeg ik tegen Nadya. ‘Ja dat is waar. Maar ik moet gaan, mijn vader roept me. Tot morgen!’ ‘Doei!’ ik hang op.
Ik besluit maar even naar beneden te gaan om wat te drinken, maar als er alweer een ruzie dreigt te ontstaan tussen m’n moeder en mij, besluit ik toch maar om naar bed te gaan.

De dagen erna verlopen moeizaam in de les. De leraren geven bergen met huiswerk op, en er worden ook allemaal weer toetsen gepland. Op dat moment kan het me even niks schelen. Echt goed let ik dan ook niet op, en ik word er zo nu en dan ook uitgestuurd. Het enige wat me nu nog interesseert is de Palm vrijdag avond.

Hoofdstuk 2
Shit, shit, shit! Joost komt me al over een half uur ophalen, en ik moet me nog helemaal omkleden! Vol stress zoek ik een leuke outfit bij elkaar en ik race de badkamer in om m’n haar te doen, en me op te maken. Waarom was ik ook niet eerder weg gegaan bij Nadya! Eigenwijs dat ik ben. Ik moet echt eens leren om te plannen. Ik slik net mijn laatste slok drinken door, als de bel gaat. Daar zal je Joost hebben.
‘Hee! Kom binnen!’ en ik doe de deur achter hem dicht. ‘Zal het druk zijn vanavond?’ vraag ik hem. ‘Ja, ik denk het wel. Het is vrijdag hè.’

Verder heb ik nog niet geschreven. Zouden jullie willen laten weten, wat jullie ervan vinden? :slightly_smiling_face:

hebben jullie nog tips?! dit is mn eerste verhaal namelijk (aa)

leuk, gewoon zo doorgaan.
ik blijf lezen!