Ontslag

Hallo lieve meiden,

Ik wil graag even mijn verhaal kwijt omdat ik gisteren ontslag heb gekregen.
Het zit als volgt.

Ik werkte met plezier bij een werkgever voor 30 uur op een jaarcontract. Behalve de eentonige werkzaamheden en het lage loon was ik tevreden. hier werkte ik op het moment een half jaar.
Ondertussen werd mij een andere baan aangeboden voor meer uur, meer loon, betere functie en dichter bij mijn huis.

Na wat overwegingen heb ik besloten ontslag te nemen bij mijn eerste werkgever om bij de ander aan de slag te gaan. Contract gekregen bij de nieuwe werkgever, hier was ik heel blij mee.
Uurloon was per uur bijna 2 euro meer dan bij mijn vorige werkgever. Alles leek beter te worden.
Ik gaf nog wel aan dat ik het wel griezelig vond omdat ik nu zekerheid had bij mijn vorige werkgever en dat ik het wel risicovol vond om ontslag te nemen. Ik werd gerustgesteld dat er genoeg uren waren en dat ik me echt geen zorgen hoefde te maken.

Toen mijn contract in ging deed ik zo veel mogelijk mijn best, had het naar mijn zin en de leiding was ook tevreden met mij als nieuwe collega. In het contract stond dat beide partijen in de eerste maand van het contract zonder reden het contract konden beëindigen.

Afgelopen dinsdag heb ik er gewerkt en zelfs de leiding nog gesproken en eindigde met tot morgen.
Toen ik thuis was ging de telefoon, de leidinggevende. Het contract werd stopgezet.
Werd heel lullig medegedeeld dat ik niet weer hoefde te komen. Spullen direct inleveren en rooster hoefde ik ook niet meer af te maken. Wanneer ik het niet binnen een week had ingeleverd zou ik mijn loon niet meer uitbetaald krijgen. Het lullige is dat het telefoontje op dinsdag kwam, en mijn proeftijd de andere dag voorbij zou zijn.

Nu heb ik dus per direct ontslag, samen met 14 andere medewerkers. Puur om het feit dat ze zich vergist hebben in de drukte en iedereen kon per direct vertrekken.

Aangezien ik bij mijn vorige werkgever zelf ontslag heb genomen heb ik geen recht op WW.
Nu heb ik dus helemaal niks meer.

Ik weet dat niemand hier iets mee kan maar wilde het gewoon ontzettend graag van mij af praten.

xxx

Oh wat een rot situatie zeg :frowning_face: sorry weet hier geen raad mee! Vind het alleen heel vervelend voor je!

heel naar, sterkte!

Wat ontzettend rot zeg!! Kun je misschien naar je vorige werkgever terug? Of is daar al iemand anders? Ik denk dat als je het toen netjes heb uitgelegd, dat ze het misschien wel willen. En verder hard op zoek naar wat anders. Kom je nu financieel ook in de problemen? Ik hoop heel erg dat je snel een andere baan krijgt.

Allemaal heel erg bedankt voor de steun.
Voor mij hebben ze toen iemand anders aangenomen, ik was verplicht 1 maand t3 blijven zodat ze een ander konden zoeken. Ik heb aankomende week 5 sollicitatiegesprekken . Wanneer ik niks vind kom ik zeker in problemen want mijn ouders zitten ook krap en kunnen niet bij springen

hoelang was je contract bij je nieuwe werkgever? langer dan 6 maanden?

Misschien is een uitzendbureau ook iets, wel onregelmatig, maar in elk geval iets van inkomen totdat je iets vast vindt.

Een vraagje: woon je in België of Nederland?

Jeetje wat een nare situatie zeg! Hier ben ik ook altijd bang voor dat het gebeurd.
Hoop echt voor je dat je wordt aangenomen bij een van je gesprekken!

Huh? Waarom niet??? Je hebt toch 26 weken gewerkt voor je ontslag, en je nieuw contract is 26 weken of langer. Dus volgens mij heb je gewoon recht op WW.

Moet Nederland zijn want in Belgie is er geen proeftijd :slightly_smiling_face:

Wat rot voor je zeg! In ieder geval wens ik je veel succes voor je sollicitaties!!

^ als je zelf weggaat heb je geen recht op WW, dat is alleen bij ontslag (of als je contract niet wordt verlengd)
Hoe klote ook, je kunt hier helaas niets aan doen.
Heel veel sterkte!

Maar dat was de vorige werkgever. Bij de huidige werkgever is ze toch ontslagen? Dat is toch een niet-verwijtbaar ontslag, waardoor ze recht heeft op WW. Of zie ik dat verkeerd?

Als het nieuwe contract voor langer dan 26 weken was, dan heb je nog recht op WW: http://www.intermediair.nl/carriere/verandering/ontslag/ontslag-na-baanwissel-niet-altijd-recht-op-ww?policy=accepted&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

^ het nieuw contract was voor 26 weken of langer, anders was er geen proeftijd geweest :slightly_smiling_face:

Het minimaal loon voor tieners is toch 2 euro ? Hoe kan je dan minder verdienen? Of ben ik helemaal mis ?

Wat ik uit de beginpost begrijp is dat ze op de laatste dag van haar proefperiode is ontslagen (corrigeer me als het anders is hoor, maar zo las ik het in ieder geval), en dan heb je ook geen recht op ww, in de proefperiode mogen beide partijen opzeggen zonder opgaaf van reden.
En dan geldt weer dat ze bij haar vorige baan zelf is weggegaan en dus geen recht heeft op ww.

In eerste instantie voor tot en met november waarvan de eerste maand proeftijd

Ik heb recht op WW voor mijn laatst verdiende loon. Dat is dus waar ik 1 maand Heb gewerkt, heb hier nog maar weinig opgebouwd en de WW wat ik zou krijgen is nog te weinig om mijn zorg van te kunnen betalen

.je leest het waarschijnlijk verkeert.
Ik bedoelde dat ik bij de nieuwe werkgever 2 euro per uur MEER zou verdienen. Dus als voorbeeld, bij de oude kreeg ik 5 per uur, bij de nieuwe 7.