Ontslag nemen Macdonald's kost me geld

Ik weet dat er een algemeen bijbaantjestopic is, maar ik heb echt dringend hulp nodig dus ik maak even een apart topic aan.

Situatieschets: Ik ben gestopt met mijn opleiding en ik kan pas in september weer beginnen. Ik werk nu bij de macdonald’s, dit is mijn eerste baantje (ben 17) en echt uit nood, omdat ik niet thuis wil zitten én omdat ik niets op mijn cv heb staan. Alleen, het werk is zwaar en verdient erg slecht (3.54 per uur bruto).

Nu wil ik dus eigenlijk ontslag nemen, maar in mijn contract staat dat wanneer ik zelf ontslag neem in de eerste zes maanden, dat er dan 150 euro aan trainingskosten op de eindrekening worden afgerekend. Ik heb wel een proefperiode van twee maanden, maar ik weet niet of ik dan alsnog moet betalen als ik ontslag neem. Heeft iemand hier ervaring mee?

Toen ik ontslag heb genomen, is al wel 4/5 jaar geleden, was dat op de laatste dag van mijn proeftijd en ik heb niets betaald aan hen.
Maar ik weet niet of dat nu nog zo is en of het niet verschillend is per filiaal.
Kan een manager je daar niet bij helpen?

Echt? Ik durf het niet zo goed aan de manager te vragen aangezien ik er pas een week werk … Maar ik kijk er echt heel erg tegenop iedere keer als ik moet gaan, het werk valt me lichamelijk gezien zwaar en het verdient een dikke euro minder dan de gemiddelde baan voor een zeventienjarige.

Ik raad je wel aan om eerst een andere baan te hebben voordat je deze opzegt. Het is tegenwoordig niet zo makkelijk meer

Dit. Ik weet niet wat het minimum loon is maar als je minder dan dat verdient kun je je baas daarop aanspreken. Er is niet voor niks een minimum loon.

In je proeftijd kan je gewoon ontslag nemen (& je hoeft dan ook niks te betalen).

Heb je een bepaalde training gevolgd voordat je er ging werken? Want vaak is dat dan wel een vereiste van hun, zij betalen je training maar dan ben je wel verplicht zolang daar te blijven werken. Zo niet dan zou ik aan hun vragen wat ze onder die 150 euro trainingskosten verstaan?

Ik werk ook bij McDonalds, maar heb nog nooit van die regeling gehoord. Ik werk er inmiddels bijna 2,5 jaar. Het is hard werken, maar dat vind ik juist fijn. Er is altijd wat te doen en de tijd vliegt voorbij. Het salaris is misschien niet zo heel hoog, maar werk is werk. En inderdaad, ik zou eerst een andere baan vinden voordat je deze op zegt. Uit ervaring kan ik zeggen dat er in het begin bij McDonalds heel veel op je af komt, maar daar wen je aan. De drukte, het presteren en het gestress… Ik zag het in het begin ook niet zitten, maar ben heel blij dat ik gebleven ben. Nu heb ik tenminste een inkomen én werkervaring. Iedereen weet dat het bij McDonalds hard werken is en je kunt er veel leren. Dit staat goed op je cv, dus als ik jou was zou ik het nog even volhouden… Probeer je draai te vinden :wink:

Over de kosten moet je toch echt bij de restaurantmanager zijn…

Heb niet echt een training gehad, ze hebben me de eerste dag uitgelegd hoe ik het frietstation moest bedienen, maar dat lijkt me niet meer dan normaal?

Bij mijn weten mag je tijdens een proefperiode altijd ontslag nemen, net als dat zij jou zonder opgaaf van reden mogen ontslaan binnen die periode. Staat hier niets over in je contract?

ik vind MacDonalds nou niet erg goed staan.

Of er nou Albert Heijn of McDonalds op staat maakt geen zak uit. Zolang je maar iets op je cv hebt staan

beter dan niets in ieder geval.

Wat is er mis mee? :slightly_smiling_face: Het is toch gewoon een goede bijbaan om je centen te verdienen?

Over het algemeen is het wel bekend dat je niet bepaald op je gat hangt als je daar werkt, dus in dat opzicht staat het helemaal niet zo slecht op een cv.

Volgens mij hoort je proefperiode daar niet bij. Maar ik zou dit gewoon bespreken inderdaad met je baas. Zorg er wel voor inderdaad dat je eerst een andere baan hebt gezocht. Je hebt tenminste werk!

Maargoed, ik vergat waarvoor ik hier was gekomen. Dit mag namelijk alsnog in het bijbaantjestopic, dus hier gaat een slotje op.
Daarnaast kan je het het beste gewoon aan je baas vragen, dan heb je namelijk het allerduidelijkste antwoord. Stel dat iemand op dit forum meent dat je die kosten niet hoeft te betalen, jij ontslag neemt en alsnog €150 moet dokken. Ik zou het gewoon aan je baas vragen en als hij vraagt waarom, kan je altijd nog zeggen ‘ik heb het idee dat dit niet zo bij me past’.