Ontslag nemen, hoe?

Oké, ik werk nu 2 maanden bij Plus. Ik werk nog met de 15-jarigen en dus ook maar van 5 tot 7 op 3 dagen in de week (met soms half uur langer).
Vanaf volgende week zal dat niet meer zo zijn en zal ik tot half 11/ 11 uur 's avonds in de winkel nog zijn.
Ik wil graag ontslag nemen, maar heb nu eigenlijk geen idee hoe dat in z’n werk gaat.

Ik heb drie teamleiders, maar dit zijn jonge jongens die eigenlijk niet serieus hun werk doen naar mijn mening. Ik voel me er absoluut niet fijn bij om het aan hen te vragen.

Dus tips van jullie hoor ik nu graag, hoe neem ik ontslag? En hoe lang moet ik dan nog doorwerken?
Want ik heb eens gelezen dat er wel een opzegtermijn is…

Opzegtermijn is meestal een maand maar dat kun je terug vinden in je contract.
Je kunt een brief typen,schrijven en opsturen naar je manager. Diegene zal dan in werking zetten dat je ontslag word ingediend etc.
Je hoeft het niet eens persoonlijk te maken.

Dat is 't 'm nou juist, ik wil het wel persoonlijk zeggen morgen of overmorgen tegen mijn baas. Alleen, hij is er nooit. Maar misschien kan ik dat vragen bij de infobalie ofzo…
En moet ik een duidelijke reden voor mijn ontslag geven?
Want ik heb wel een paar redenen, maar die zijn tamelijk zwak (maar voor mij betekenen ze veel) en ik weet toch al dat die man dat niet begrijpt. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat ik zo gevoelig ben, dat ik er enorm gestrest van word, ook al doe ik maar vulploeg… Daarnaast wil ik niet werken in de vakantie, want vakantie is vakantie, en de definitie van vakantie is voor mij: 8 weken thuis zitten en niks hoeven doen.
Ik heb afgelopen jaren al heel wat geld bij elkaar gespaard en tuurlijk is dat loon fijn, maar ik heb het er niet voor over…

Heeft je baas een rooster? kijk daar dan even naar en vraag of je hem kunt spreken (vraag dit desnoods via de mail). Nee je hoeft geen reden te hebben, iedereen staat in zn recht om ontslag te nemen waar wanneer hoe laat en om wat voor reden dan ook. Je zou jezelf altijd kunnen toelichten als ze er daadwerkelijk om vragen.

Geen idee of hij een rooster heeft, hij staat in ieder geval niet op hetzelfde rooster als waar ik op sta. En ik kan nergens een e-mail adres vinden aaah

Zoals ik je nu hoor zou het wel goed voor je zijn om door te werken :") Maar gewoon bellen naar je manager. Reden is niet perse nodig.

Als je niet weet wanneer hij er is, en je hem de komende paar dagen niet kan vinden, dan zou ik het toch gewoon schriftelijk maken. Je hebt gelijk dat het soms beter persoonlijk gaat (dan ook wel schriftelijk bevestigen) maar als dat niet lukt kan je er niet eeuwig op wachten natuurlijk. Hangt er een beetje van af hoe snel je er weg wil, want er is misschien zoals je al schrijft een opzegtermijn.

Een reden hoef je inderdaad niet aan te geven en als ze ernaar vragen, kan je ook gewoon zeggen dat je te weinig tijd hebt of zo.

probeer het via een brief of email als je manager er nooit is.
Oh en niet die redenen zeggen tegen je baas. want dat gaat hij niet serieus kunnen nemen. Verzin iets dat je het te druk hebt, weinig tijd hebt of iets anders hebt gevonden wat bij je opleiding past.

Je hebt vaak een proeftijd van 2 maanden. Gebruik dat om aan te geven dat je na 2 maanden het niet ziet zitten om tot half 11 te werken. Je kunt met je leiding/baas om de tafel wat zij je dan wel te bieden hebben, anders kun je aangeven dat je er toch mee stopt omdat dit niet is waar je mee kan werken. Heel eerlijk en oprecht.

Dat was ook precies mijn gedachte…

Als je een 0 uren contract hebt heb je over het algemeen geen opzeg termijn. Heb ik in ieder geval nooit gehad toen ik in een winkel werkte. Mijn broer was zelfs zo erg die zei tegen de baas ik neem ontslag en liep weg en daarna niet meer weg. Bij een 0 uren contract heb je niet verplicht een opzeg termijn omdat je geen vaste uren hebt.

Als je je baas niet ziet dan zou ik het gewoon schriftelijk doen en anders hem bellen tijdens uren dat hij er wel is. Een reden hoef je niet te noemen maar als je toch iets wilt noemen zeg dan niet dat je gewoon vakantie wilt.

Heel vaak MOET het ook gewoon schriftelijk. Bij ons hoefde je nooit een reden te geven maar het MOEST schriftelijk (als bewijs zegmaar).

Waarom wil je eigenlijk ontslag nemen? Omdat je tot 11u zou moeten werken? zou je niet gewoon eerst eens met je baas daarover praten, lijkt me een beter plan dan gelijk ontslag nemen. Bij elke baan is er wel wat kut, maar als je om elke reden maar gelijk ontslag neemt dan ben je misschien niet helemaal klaar voor een baantje. Ik zeg dit niet om lullig te doen, maar zo komt het op mij over.

Dit ja :’)

Ik bedoel, vakantie is vakantie, dus 8 weken niks doen? Wil je überhaupt werken en geld verdienen, of werd het je verplicht door je ouders? :’)

Dit inderdaad ja. Vind het ook een beetje raar dat je je niet eerder hebt bedacht dat je de hele zomer niets wilt doen, waarschijnlijk hebben ze nu allang een vakantierooster gemaakt.

Dat was een voorbeeld. Er zijn nog redenen zoals ik in beginpost al schreef, maar wat is het nut van het uitleggen van die andere redenen?
Ik wil ontslag nemen, en vraag daarbij om tips.
Dat is mijn bedoeling van dit topic, niet om discussies te maken over waarom ik nu wel of niet moet blijven werken. Ik vind het heel lullig voor het bedrijf, zeker, maar ik moet daar weg

Sorry hoor, niemand bedoelt het lullig. Maar als je wel wat meer redenen had omschreven dan had je deze reacties niet gehad. Het komt nu gewoon zo over.

Oké dan, ik vatte het wel lullig op…

Als het trouwens januari was had ik gewoon erbij gezegd dat het niet gaat met school
is ook zo, examenjaar havo vergt veel tijd
maarja ik ga morgen wel eens vragen of de bedrijfsleider aanwezig is.

^Dankjewel! Ik denk dat ik ook nog 4 weken door moet werken, ik had in het contract iets gelezen daarover ja. Misschien kan ik morgen het beste even vragen bij de infobalie van Plus of de bedrijfsleider aanwezig is of zo, want stiekem wil ik de vulploegleiders heel graag ontlopen :’)

Je moet je ontslag toch ook niet aangeven bij de teamleiders dus die heb je niet nodig :wink: Gewoon gelijk naar de bedrijfsleider gaan.