Ontslag Albert Heijn, help!

Hoi meiden,

ik werk nu sinds een tijdje bij de Albert Heijn, maar ik vind het echt vreselijk. Nu heb ik dus aangegeven te willen stoppen en mijn ontslagbrief ingeleverd. Ik heb gelijk ergens anders gesolliciteerd en heb morgen een sollicitatiegesprek bij de Action. Alleen vind ik het heel onduidelijk, wat betreft de opzegtermijn bij Albert Heijn. Een vriendin van me zei dat de proefperiode bij supermarkten 2 maanden is en ik heb nog net binnen mijn proefperiode mijn ontslagbrief ingeleverd. Ik sta nog wel voor de aankomende 2 weken ingeroosterd (online rooster). Maar in principe mag ik per direct opzeggen en ben ik niet verplicht meer om te komen, toch? Ik weet dat het niet netjes is, maar de kans is groot dat ik gelijk moet beginnen bij Action, en ik wil echt niet meer terug naar Albert Heijn…

Ik heb mijn contract al grondig doorgezocht, maar ik vind het vrij onduidelijk en kan niet veel vinden wat betreft de opzegtermijn en proefperiode. Dus weet een van jullie hoe lang de proefperiode is? Want hier twijfel ik nog een beetje over. En of ik nog verplicht terug moet, of dat ik in principe gewoon nooit meer op hoef komen te dagen, aangezien ik nog in mijn proefperiode ontslag heb genomen (als de proefperiode al 2 maanden is?).

Sorry als dit een domme vraag is, ik ben hier gewoon niet zo thuis in! En online kan ik er ook niet echt iets over vinden. Collega’s weten het ook niet echt en mijn leidinggevenden zijn gewoon echt niet aardig. :’) Als het niet anders kan ga ik even heen of bel ik ze op, maar ik dacht ik vraag het eerst even hier. Misschien weten jullie het. :slightly_smiling_face:

XX

hoe lang was je contract? 2 maanden proeftijd lijkt me sterk, tenzij je een contract voor twee jaar hebt.

“De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd en eindigt van rechtswege, zonder dat enige opzegging is vereist, met ingang van 10 maart 2017.” Dit staat in mijn contract. Maar supermarkten had je meestal 2 maanden proeftijd dacht ik…

Je mag tegenwoordig geen proefperiode meer geven als er zo’n kort contract achter volgt. Je hebt waarschijnlijk gelijk een contract voor 6 maanden gekregen en dus geen proeftijd. Over 't algemeen werk je gewoon de weken waar de planning al voor gemaakt is nog uit en daarna is 't klaar. Officieel heb je geloof ik 1 of 2 periodes (4/8 weken) opzegtermijn. Maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ze iemand dat verplicht hebben. [/font]

& Je kunt natuurlijk niet meer komen opdagen, maar dat is natuurlijk niet zo netjes. Ik zou zelf voorstellen om vervanging te zoeken of die 2 weken nog uit te werken. Succes! Hopelijk word je aangenomen bij Action & vind je dat leuker :slightly_smiling_face:

LEen vriendin heeft daar ook gewerkt, heeft na een tijdje ontslag genomen. Ze hebben tegen haar gezegd dat ze nog een aantal weken moest werken, maar zij was het er niet mee eens dus heeft ze die weken ook niet gewerkt.
Maar zij werkte daar al drie jaar.

Ik denk niet dat ze moeilijk doen als je ontslag neemt in je proefperiode, je gelijk kunt vertrekken. Maar ik weet het niet zeker, heb zelf alleen bij de action gewerkt en daar was het wel zo.

Kun je het niet even met je leidinggevende er over hebben?

Edit: ik heb dit gevonden op internet, https://www.startpagina.nl/v/financien-werk/carriere-werk/vraag/524512/ontslag-ah-nemen-recht

Ik zou er even met je leidinggevende over praten inderdaad. Meestal zijn dit soort dingen ook wel mondeling te regelen, dus dat zou ik zo snel mogelijk doen.

Bedankt voor de reacties! Ik ben net aangenomen bij Action en denk dat ik daar wel snel moet beginnen. Ik bel AH deze of volgende week wel op dat ik nog max een week door kan werken, maar daarna stop. Misschien niet heel netjes, maar het is niet anders.

Het is netter als je z.s.m. belt. De albert heijn zal sowieso wat losser zijn met de periode van ontslagmelding, aangezien ze werken met tieners.

Maar dat je het weet voor in de toekomst:

1. bij een contract korter dan 6 maanden mag je geen proeftijd hebben.
  2. bij een contract langer dan 6 maanden, maar korter dan 2 jaar, mag je een proeftijd van maximaal 1 maand hebben.
  3. bij een contract langer dan 2 jaar, mag je een proeftijd van 2 maanden.

Dus stel dat de action je ontslaat tijdens je proeftijd en je contract is korter dan 6 maanden, dan mogen ze dit niet doen zonder geldige reden.

Oh oke! Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat je altijd een proefperiode had, maar blijkbaar niet dus…

Ik had gewoon een proefperiode bij de Ap hoor. Was volgensmij 3 maanden, en had 6 maanden contract.

Oh, wel?? Ik had ook echt beter moeten informeren bij m’n sollicitatiegesprek enzo, maar ik was zo blij met dit eerste baantje :’). Dacht dat het allemaal wel goed zat enzo.

Ik heb het ook echt totáál niet naar mijn zin bij de AH en zou er ook heel graag weg willen.
Maar dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag. Wilde het gewoon kwijt haha

Ik zou voor de zekerheid gewoon bellen. Dat ze iig weten dat je niet meer komt. Want helemaal niet meer komen zonder te melden is wel echt kut voor je collega’s.

Bij mijn albert heijn, was er helemaal geen proeftijd. Je kreeg gelijk een contract voor 6 maanden.
En was volgens mij 1 maand op zegtermijn, dus moest je de weken dat je nog ingepland stond werken. Dat moet meestal bij elke baan wel ( het werken wat er op je aankomende rooster nog staat)

Ik bel sowieso nog hoor! Helemaal niet opkomen dagen zonder te zeggen vind ik wel heel asociaal ja, haha. Alleen ben beetje bang om te bellen, want ze zijn echt gewoon niet aardig. Weet 99,9 % zeker dat ze moeilijk gaan doen en me verplichten om nog te komen werken, maar nu ik iets anders heb gevonden gaat dat gewoon voor. Ik ga echt met buikpijn naar m’n werk bij AH en dat is niet goed, lijkt me zo.

Hoor eigenlijk nooit positieve ervaringen over de AH… Heel veel collega’s van me willen er ook weg geloof ik…

maar dat mag dus niet volgens de wet … Je proeftijd is dus nietig.
(ik heb arbeidsrecht gehad)

Veel grote bedrijven kunnen door die proeftijd misbruik maken van jongeren, die niet weten wat hun rechten zijn. Ondanks dat het in je contract staat, mag het niet.

Ik had in het algemeen bijbaantjes topic gereageerd maar zal hier mijn reactie nog maals plaatsen:

proeftermijn verschilt per contract en per organisatie. Heb je een contract van zes maanden of korter, dan heb je officieel geen proeftermijn. Heb je acht maanden contract dan heb je waarschijnlijk één maand proeftermijn. Indien je het hebt zou het ook in je contract moeten staan. [color=rgb(51, 51, 51)][color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue][color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue]Het opzegtermijn zou ook hierin vermeld moeten zijn.

Oh dat had ik nog niet gezien! Dankjewel voor je reactie. Ik denk idd dat ik geen proeftermijn heb dan… Zwaar kut haha :cold_sweat:

Goed om te weten. Maarja typisch, Appie is sws echt fraude en naait zn jongere werknemers heb ik t idee :’).