ontmoeting

Nou ja, ik weet niet goed waar ik moet beginnen …

Ik ben ondertussen al een jaar& 1 maand samen met mn vriendje. Hij is 23, ik 17. Maar het probleem is dus, hij is helemaal veranderd … In het begin mocht ik weg met vriendinnen, naar feestjes, dragen wat ik zelf wou…
Maar na 6 maanden heeft hij me ten huwelijk gevraagd, eig niet echt een verloving want mn ouders weten er niet van, zijn ouders wel.

Maar sindsdien verbiedt hij me te dragen wat ik zelf wil, ik mag niet omgaan met jongens (zelfs mijn beste vriend heb ik laten vallen), ik heb ga nog amper ergens heen met vriendinnen (en anders moet ik er supeeeerlang over zagen om ergens heen te gaan), ik mag niet naar feestjes zonder hem- en zelf gaat hij niet graag naar feestjes, dus tot conclusie dat we gwn nooit naar feestjes gaan, hij verbiedt me kleren te dragen bv. leggings fs, …

Ik weet echttt niet wat te doen, ik zie die jongen super graag en wil hem zeker niet kwijt! Erover praten lijdt tot een ruzie of hij dreigt het uit te maken en zegt dan dat ie zelfmoord gaat plegen ns,…

Weet echt niet wat te doen! Btw, sorry voor het lange bericht :slightly_smiling_face:

Ik denk dat dat ten huwelijk vragen zo vroeg al niet goed geweest is… Persoonlijk zou ik willen dat een kerel naar mijn ouders gaat ook om toestemming te vragen ( zo hoort het wel een beetje) of op zn minst mijn ouders meteen vertellen. En na 6 maand relatie, op je 17e, dat lijkt me gewoon te vroeg…

Als hij dreigt met zelfmoord plegen en uitmaken, is wel heel tegenstrijdig… Ik zou gewoon doen, draag wat je wilt, hoe wilt hij het je verbieden? De kleren van je lichaam scheuren?

Toch maar eens praten, en duidelijk maken dat je met hem samen wilt zijn, maar hoe hij nu doet hij jouw weg duwt… En jullie hebben je hele leven nog om samen te zijn, dus het is goed als je er af en toe uit kunt met je vrienden… Kun je niet regelen dat hij een keer een avond heeft met zijn vrienden, zodat jij naar jouw vriendinnen kunt?

Phoe ingewikkeld.
Heeft het een reden waarom hij je zo snel ten huwelijk heeft gevraagd? Heeft dat te maken met geloofsovertuiging?
Want mede daardoor kan hij je ook dingen verbieden in dit geval.
Terwijl je eigen ding hebben zo belangrijk is bij een relatie.

Ik denk niet dat dit zo’n gezonde relatie is… Je moet hem echt wel duidelijk maken dat dit moet veranderen, als hij jou zo blijft verstikken loopt het op één moment fout, dit kan je echt niet je hele leven uithouden.
Ik zou het hem echt proberen duidelijk te maken, zeggen dat je hem écht graag ziet maar dat je ook graag wat vrijheid hebt

Jeejtje ik had hem allang gedumpt. Sorry maar iemand die van mij houdt, zoveel dat hij met me wilt trouwen, moet mij gewoon een normaal leven gunnen. En daar hoort vertrouwen ook bij. Lekker kinderachtig om met zelfmoord te gaan dreigen zeg, come on.

Vreselijk om dit te zien gebeuren op je 17de. Ook al houd je zoveel van iemand, je ziet toch ook wel dat dit niet gezond is? Ook al houd je je nu sterk, dit houden jij noch je relatie niet vol. Je bent 17, je leven moet nog beginnen… waarom zou je je zo van de wereld afsluiten voor 1 iemand. Natuurlijk wil je hem niet kwijt, maar stel dat hij jou op een dag laat vallen… dan sta je er misschien wel “alleen” voor.

je mag toch zelf bepalen met wie je om gaat en niet…
Ik zou het uitmaken.

wat gebeurt er als je gewoon gaat?

ik zou hem dumpen. Je hele situatie klinkt gewoon zo fout. Als je nu niet uit elkaar gaat, zal je waarschijnlijk nog van 'm gaan scheiden. Als hij je zo dingen verbied, betekent dat hij je niet vertrouwd. Niet echt een goede basis om een relatie op te starten.

Ik herken me deels in jouw verhaal. Ik ben 15, mijn vriend 21 en ja, ook hij heeft al gevraagd of ik met hem wil trouwen, meerdere keren. Niet officieel, dat vind ik namelijk nergens op slaan. Hij moet wachten tot ik op z’n minst 21 ben en tegen die tijd zijn we ook al zo lang samen dat het niet heel raar is. Ik denk dat het ‘opeisen’ (want dat is het in feite) voort komt uit de gedachte dat ze na hun 20e willen beginnen met settelen (mijn vriend wel in ieder geval, ik snap ook dat een heleboel dit niet hebben) Maar een relatie moet in zijn ogen een toekomst hebben. Samenwonen, trouwen, kindjes. Anders verdoet hij zijn tijd. Dus ja, daar hebben wij het veel en vaak over.

Ik maak me ook nu al een beetje zorgen over hoe het gaat zijn als wij eenmaal samenwonen als ik 18 ben. Ik ben nogal een type van het uitgaan, feesten, vriendinnen, etc. Hij nu ook, maar die periode zal hij dan al wel ontgroeit zijn vermoed ik. Toch is dat geen reden dat ik niet de dingen ga doen die ik wil. Het is mijn vrijheid, mijn leven en niemand heeft het recht dat in te delen behalve ikzelf. Natuurlijk moeten er compromissen gesloten worden, maar dat is nu eenmaal zo in een relatie, helemaal met een ouder iemand.

Ook weet ik hoe het is op bedreigd te worden met zelfmoord. Verschrikkelijk moeilijk en verscheurend, maar uiteindelijk moet je op zo’n moment egoïstisch zijn. Is dit allemaal wel goed voor je? Voel je je nog prettig bij hem en in je relatie? Is dit niet het geval dan moet je hem loslaten. Als hij zegt dat hij dan een eind gaat maken aan zijn leven (ik weet niet hoe reëel die kans is) waarschuw dan iemand, vrienden, familie, wie dan ook.

Niemand heeft het recht om te zeggen wat je wel of niet mag doen. Het is jouw keuze.

Ik zou hem dumpen en aangeven bij de ggz, met z’n zelfmoorddreigementen…

Al het bovenstaande. Behalve die ene boven mij dan.

Nee hoor, niks met geloofsovertuiging te maken… Als ik erover probeer te praten, dan wilt hij er niet over praten en wordt hij boos en dit eindigt dan meestal in een ruzie. Ik zie hem echt graag, maar wil ook n beetje vrijheid, mrja dat begrijpt hij niet. Want hij is zelf 23 en gaat om met koppels die getrouwd zijn, of gwn koppels die nooit eens wat doen. Ik ben nog 17 en wil nog van het leven genieten. Maar wil hem ook niet kwijt…

Ik zou gewoon een keer gaan dan.
Afspreken met vriendinnen om op zaterdagavond te kletsen en te gaan stappen eventueel. Hij kan je niet controleren.
Kies voor jezelf en kom voor jezelf op!

Ik ben het eens met Peppermint, niemand heeft je het recht om te vertellen wat jij moet doen behalve jijzelf.
En stel je zou met hem trouwen: hij wil nu al zoveel controle over je hebben, dat wordt alleen nog maar erger…