Ontgroening UVSV

Hey meiden,

Ik ga volgend jaar in Utrecht studeren en wil ook bij een studentenvereniging. Nu ben ik er zeker van dat ik bij UVSV wil, maar vroeg ik me af hoe ‘‘erg’’ de ontgroening is? (note; het is niet zo dat ik me door een ontgroening laat weerhouden hoor, ik ben alleen benieuwd).

Dus: zijn er hier leden van UVSV of mensen die iemand kennen die lid is van UVSV en hier iets over kwijt willen?

Thanks!

Het is meestal zo dat mensen die de ontgroening gelopen hebben daar niets over mogen zeggen. Dus ik weet niet hoeveel informatie je hier gaat krijgen.
Ik heb zelf nooit ontgroening gelopen, maar het komt altijd een beetje op dezelfde dingen neer: in een gekke outfit lopen de hele dag (dus ook naar college…), een bepaald aantal dagen niet douchen, meteen na je college naar de vereniging komen om dingen te doen, alle feiten over de vereniging uit je hoofd leren en daar een toets over krijgen. Vaak moet je ook 's nachts op de sociëteit slapen, en dan maken ze je soms snachts wakker en moet je binnen 2 minuten allemaal in het gelid staan (appèl), soms voor een opdracht.

Als het een goede vereniging is (en ik neem aan dat dat zo is), dan zijn er in ieder geval wel regels. Ze kunnen je nooit drugs of overmatig alcohol kunnen laten innemen als opdracht, fysiek geweld is verboden, en ze zullen je niet hele nachten achter elkaar wakker houden.
Wat betreft de duur van de ontgroening: dat is verschillend per vereniging.

Maar nogmaals, ik zit zelf niet bij een vereniging, ik ken alleen de verhalen van vriendinnen :wink:

Ik heb een jaar in Utrecht gestudeerd en een klasgenootje van mij was lid bij UVSV, ik hoorde van haar dat de ontgroening heftig was. Het is natuurlijk wel ook een afsplitsing van het corps (toch?), dat is sws al heftiger. Maar als je het echt wilt, even doorbijten :slightly_smiling_face: En inderdaad wat hierboven gezegd wordt, er zijn regels waar de vereniging zich aan moet houden.

Jup. Toen ik daar studeerde hoorde ik van een werkgroepgenoot precies hetzelfde.

Ik heb daar niet ontgroening gelopen. Maar wel ergens anders. Ik ging jankend naar huis.

VOor mij nooit meer zoiets, ik wens je veel sterkte als je de ontgroening wil doorlopen !!

Waar heb je ontgroening gelopen?

Hè, mijn zus zit bij die vereniging en heeft daar dus ook haar ontgroening gehad.
Het was mega zwaar en je wordt echt de grond in gestampt.
Maar er zijn inderdaad regels.
Zo moet je minimaal 7uur slaap krijgen 3x per dag een maaltijd en recht persoonlijke verzorging. Het is heel zwaar maar je moet maar zo denken het is het waard. Want ze heeft een super tijd!

Ik vind ontgroeningen echt onzin, snap niet dat je daar aan mee wilt doen.

upje!

Ik snap ook echt niet waarom je zoiets vrijwillig zou willen doen. Maar goed, dat zal ik wel zijn.

Hé dat klinkt best grappig. :’'D

Je komt helemaal alleen in een nieuwe stad en zoals je misschien weet is het ‘maken’ van nieuwe vrienden niet altijd even gemakkelijk. Wanneer je bij een studentenvereniging gaat vorm je een jaarclub met meiden die iets met jou hebben gedeeld dat niemand anders ooit met jou heeft mogen ondernemen (namelijk een ontgroening). Dit zorgt ervoor dat je hele hechte groep vriendinnen gaat vormen die altijd in is voor gezelligheid etc. Dit is erg fijn voor meiden/jongens die nieuw in een stad komen en daar verder niemand kennen - zoals bij mij het geval is. Het is dus ff doorbijten in die 1 a 2 weken van KMT, maar daarna heb je wel een vriendinnen groep voor het leven en dat kan niemand je meer afnemen! :slightly_smiling_face:

Ik heb er geen ervaring mee en voor mijn toekomstige studentenvereniging hoeft het ook niet, dus veel succes!

Je kan ook bij een studievereniging gaan of mee gaan op introductieweekend om mensen te leren kennen of vrienden te maken, en dan hoef je niet zulke belachelijke vernederende dingen te doen.

En waarom zou je niet mensen uit je klas kunnen leren kennen en daar net zo’n band mee kunnen vormen. Daar is geen ontgroening voor nodig hoor. Beetje onzin als je het mij vraagt.

Meh, ik hoor echt zulke rare verhalen over die ontgroeningsshizzle. Ik vind het allemaal maar ongemakkelijk en eng. Ik wordt niet graag gedwongen tot dingen waar ik niet helemaal achter sta.

Mij lijkt een ontgroening echt helemaal niets, maar van vriendinnen heb ik gehoord dat het de moeite waard is. Het is dé kans om nieuwe mensen te ontmoeten en dan is een ontgroening inderdaad ‘even doorbijten’.

Op de universiteit heb je geen klassen :wink:

Laten we deze eindeloze discussie over het nut van studentenverenigingen maar direct kappen. Ik vroeg wie er ervaringen heeft met de ontgroeningen van UVSV. Iedereen heeft een andere kijk op studentenverenigingen.