Onterechte jaloezie

Hoi! Even in het heel kort mijn verhaal:

2 jaar geleden zou ik gaan samenwonen met mijn toenmalige vriend, hij maakte het plotseling uit omdat hij ‘in de knoop zat met zichzelf’. Een week later belde ik hem op over hoe het ging, waarop hij me vroeg later terug te bellen omdat hij ‘even met zijn ex in bed lag’. Ik bleek de hele zomer al belazerd te zijn, toen ik op vakantie was. Hierdoor ben ik uiteraard het vertrouwen in jongens verloren.

Ik heb nu inmiddels een jaar een nieuwe vriend, maar ik blijf kampen met deze oude vertrouwensproblemen. Zo lig ik nu de hele nacht wakker omdat ik weet dat hij aan het stappen is. Hierbij drinkt hij meestal redelijk wat. Hij appt me dan wel als hij thuis is (meestal rond 05:00) en ik ben er vrij zeker van dat hij heel netjes is, maar ik maak me gewoon altijd heel erg veel zorgen over het feit dat hij vreemdgaat. Herkent iemand dit en weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Ik vind het niet fair om dit probleem bij hem te leggen. Hij weet van mijn gevoel hierover af, maar ik ga hem geen dingen opleggen of verbieden. Het is immers niet eerlijk om hem de gevolgen te geven van mijn vorige vriend.

Liefs

Vertrouwen moet nou eenmaal groeien en dat kan niet van de een op de andere dag, hoe moeilijk dat ook is. Jou ex-vriend heeft jou vertrouwen dusdanig beschadigd dat je het nu heel erg moeilijk vind om je huidige vriend in alles te vertrouwen (qua gevoel), terwijl je weet dat hij nooit zoiets zou doen. Ik denk dat het vooral tijd nodig heeft en het vertrouwen langzaam moet gaan groeien. Als je vriend ook van deze situatie afweet is het misschien een stukje makkelijker, al is het voor jou natuurlijk niet fijn dat je gevoel je wakker houdt wanneer je vriend eens gaat stappen, terwijl je hoofd weet dat het goed zit.

Hij weet er ook wel van af hoor! Maar ik ben gewoon bang dat ie dan zoveel drinkt dat ie niet meer weet wat ie doet, of dat ie iemand tegenkomt die niet zo’n verleden is en veel makkelijker dit soort dingen van zich af kan zetten. Vind het zelf een hele lastige situatie, maar wil het ook niet uitmaken ik ben stapelgek op hem.

Weet hij het al vanaf het begin?

Je kunt ook anders naar de situatie kijken: Hij zou geen jaar bij je blijven als hij een ander meisje tegen zou komen die hij leuker zou vinden of zonder zo’n verleden. Ik denk dat hij gewoon stapelgek op jou is en jou verleden gewoon voor lief neemt.