Onterecht ontslagen?

Hoi, ik werkte dus tot vandaag wel 3 hele weken bij de leenbakker. En nu hebben ze mij ontslagen onder het mom van proeftijd, met de reden dat ik niet in het team pas… Tegenwoordig mag je niet iedereen leren kennen schijnbaar, en het was daar z’n groot team, je hebt niet altijd iedereen iets te melden.

Maar goed, op internet kan ik niet echt iets vinden. Maar is deze reden terecht? Je pas niet in het team

In de proeftijd mogen beide partijen, volgens mij zelfs zonder opgaaf van reden, het contract beëindigen. Dus er is helaas niks wat je kunt doen.

Als je in je proeftijd zit kunnen ze je zonder opgaaf van redenen ontslaan. Als ze je niet in het team vinden passen is het heel vervelend, maar ze mogen het wel doen, daar is het een proeftijd voor

In je proeftijd hoeven ze je eigenlijk niet eens de reden van je ontslag te geven. Beide partijen mogen na deze periode aangeven of ze wel of niet door willen. Die proeftijd moet dan natuurlijk wel in je contract staan neem ik aan. Is dat zo of er een proeftijd met jou afgesproken?

Je bent niet echt ontslagen omdat je nog in je proeftijd zat. Het gaat er niet om dat je niet gelijk beste vrienden bent met iedereen, dat bedoelen ze niet met ‘in het team passen.’ Het is wel een vage beschrijving hoor ‘je past niet in het team’, maar het is nette manier eigenlijk om te zeggen dat ze het niet goed vonden gaan over het algemeen. Dat je niet iets concreets fout hebt gedaan maar dat het gewoon niet zo soepel loopt, dat de samenwerking niet goed gaat of je tempo te laag ligt. Ze mogen dit gewoon doen ja.

Bel ze anders op en vraag om tips voor een volgende bijbaan? Ik zou dat wel willen weten als ik in jouw schoenen stond, zodat je de volgende proeftijd wel doorkomt.

Het is niet mijn eerste bijbaan en ik heb deze reden nog nooit gehoord. Voorheen werkte ik bij de Miss Etam en vanwege het faillissement is toen mijn contract niet verlengd.

Maar ik zat idd in mijn proeftijd, en ik was gewoon nog alles aan het leren hoe alles daar gaat. Ik kan ook niet binnen 3 weken werken (alleen het weekend), en meteen weten hoe alles moet. Maar ik vroeg het mij gewoon af, het is idd niet echt een ontslag. Meer een contract ontbinding i guess. Maar ik voel me er vrij lullig over

Je zal ook niet ontslagen zijn omdat je niet alles wist (dat is ook niet te doen in 3 weken en dat weten werkgevers ook wel) maar ze zien wel hoe snel jij dingen oppikt, hoe je instelling is, en of je geschikt bent voor de baan, en aan de hand daarvan zullen ze hun keuze hebben gemaakt.

Dit + met bij het team passen bedoelen ze vaak dat je ongeveer dezelfde instelling hebt qua werk en dat het over het algemeen klikt met je collegas.

Als je je er toch wel heel vervelend over voelt dan zou ik even contact opnemen om te vragen of ze het nog iets verder kunnen toelichten.

Ja ik twijfel dus of ik dat wel wil doen. Ik ben bang dat ik dan gekwetst word, al zou ik niet weten waarom, maar dat is gewoon mijn onzekerheid

Misschien kan je het zo brengen van dat je graag “tips” wilt voor je volgende baantje? Wat precies de punten zijn waarop je afgewezen bent zodat je er bij een volgend bijbaantje aan kan werken

Ja dit mag, want dit is binnen proeftijd geweest en dan mogen beide partijen ermee stoppen als ze willen. De reden ‘niet in het team passen’ klinkt inderdaad heel vaag, maar dat is waarschijnlijk omdat ze je dan echt aan het werk zien en je misschien niet de instelling of werkwijze heeft die bij dit bedrijf past. Dit kan gebeuren en dat is helemaal niet erg. Denk ook niet dat het veel zin heeft om tips te vragen, want de tips die ze misschien geven kunnen helemaal niet nodig zijn bij je volgende baantje. Het is jammer, maar nu gewoon tijd om een volgend baantje te zoeken

Ja laat ik ook benadrukken dat ik erg goed begrijp dat je dit vervelend vind hoor. Je doet natuurlijk je best en dit is dan wel een knauw voor je zelfvertrouwen. Het is nu inderdaad aan jou of je nog achter die redenen aan wil, waar je misschien iets mee kunt (maar misschien ook niet).

Veel bedrijven nemen ook tijdelijk mensen in dienst om ze snel eruit te knikkeren. (bv de AH hier neemt rond kerst en aan het eind van de zomer ineens veel mensen aan omdat het dan druk wordt en veel mensen niet kunnen, en gooit ze in de proeftijd er allemaal weer uit zonder opgaaf van reden)
Het hoeft dus echt niet aan jezelf te liggen dat je daar “ontslagen” bent, zoek gewoon lekker een ander baantje, Leen Bakker is je niet waard en ik zou als ik jou was het gewoon achter me laten. Ik heb ook genoeg “flutbaantjes” gehad, gelukkig wel altijd zelf ontslag genomen.

Bedankt nog voor de berichtjes,
Ik heb toch maar gebeld, mijn stagebegeleider was zelf ook benieuwd. Ik loop stage bij de Bart Smit en heb gewoon leuk contact met die collega’s. Maar mijn ‘baas’ van de bart smit was zelf ook benieuwd. Dus ik heb gebeld, en die manager van de leenbakker twijfelde gewoon heel erg steeds. Ze aarzelde steeds wat ze moest gaan zeggen.

Ik had dan ook gezegd onder het mom van er iets van te leren. Maar ze zei dat ik totaal niet bij hun paste, en te anders was en niet met klanten om kan gaan? Dus ik heb dit tegen mijn stagebegeleider gezegd, en nog een collega waar ik veel mee werk en die zeiden beide als jij niet met klanten kon omgaan liep je hier allang geen stage meer :hammer:

Maar mijn moeder zei ook dat er heel vaak vacatures zijn voor de Leenbakker waar ik woon. Dus waarschijnlijk ligt het idd gewoon aan hun en kunnen ze dr lekker in stikken