Onterecht beschuldigd door ouders

Hoi, dit is mijn eerste bericht vanaf een nieuw account. Ben dus niet nieuw en zeker geen troll.

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Voordat ik mijn verhaal begin wil ik ter verduidelijking zeggen; ik heb een hele goede band met mijn ouders, en heb nooit iets gedaan waardoor ze mij niet zouden kunnen vertrouwen. echt NOOIT.

Omdat ik op dit moment geen fiets heb (stuk) mocht ik op de fiets van mijn zusje naar mijn werk. Dit was om 9u 's ochtends. Mijn pauze heb ik binnen doorgebracht, en ik kom om 5 u naar buiten en de fiets is weg! Ik schrok me kapot en heb onmiddelijk m’n moeder gebeld. Ook mijn sleutels was ik kwijt, terwijl ik honderd procent zeker weet dat ik die niet in de fiets heb laten zitten want een collega maakte s morgens nog een gekke opmerking over de sleutelhanger en dat was in de kantine. Ik ben verder niet buiten geweest. Maar ik had mijn moeder dus aan de telefoon en die zei dat ik er niets aan kon doen en ze me zou ophalen, ik moest me niet druk maken.

Eenmaal thuis leg ik de situatie (in tranen omdat ik het voor m’n zusje zielig vond) uit. M’n ouders zeiden dat er niks aan te doen was en ze zouden proberen aangifte te doen.
Vervolgens, en hier gaat het om; een aantal uur later komen ze tegelijk m’n kamer in en moet ik op mn bed gaan zitten. Ik zal het niet te uitgebreid maken maar het kwam ongeveer hier op neer “Em, wij denken dat jij “…” fiets verkocht hebt. Alles wijst erop” Echt een ontzettend lang gesprek gehad waarin ik uiteraard alles ontkende, maar ze geloven me niet en blijven erbij dat ik de fiets verkocht heb.

Ik kan dit niet geloven, en ze ook niet overtuigen dat het niet waar is. Ik heb nog nooit hun vertrouwen beschaamd (ben 18) en zou NOOIT maar dan ook NOOIT een fiets gaan verkopen van m’n zusje, WTF? Ik ben hier heel kwaad en verdrietig om. Heeft iemand van jullie raad of advies voor mij? Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.

Wat wijst er allemaal op dat jij die fiets verkocht heb dan?

Heh, wat een gekke conclusie zo opeens…

Volgens hen; dat ik de sleutels niet meer heb, en dat ik al een paar dagen klaagde dat ik zonder geld zat (wat absoluut waar is! Maar dat komt omdat ik teveel heb uitgegeven en ik zou nooit mijn zusjes fiets verkopen, kan gewoon echt niet geloven dat ze dat denken)

Huh wat een rare reactie van je ouders zeg. Vervelend dat ze niet naar je willen luisteren, of je niet geloven. Ik zou in deze situatie heel boos zijn geworden op mijn ouders, maar mezelf er ook maar bij neerleggen, want ze luisteren toch niet.

Ik vraag me wel af waar je fietssleutels gebleven zijn. Waar had je ze gelaten tijdens het werk? Hebben ze op je werk geen beveiligingscamera’s?

Er zijn beveiligingscamera’s maar alleen in de winkel, en niet boven in de kantine. Mijn sleutels had ik gewoon op de tafel gelegd waar ook mijn jas en tas stonden/lagen.

En niemand op je werk zou die sleutels inclusief fiets mee hebben kunnen nemen?

Erg vreemde reactie van je ouders trouwens, ik zou zelf echt ongelooflijk pissig zijn want als ik ergens slecht tegen kan is het onterecht beschuldigd worden van iets. :confused:

Natuurlijk zou het kunnen, ik heb er ook over nagedacht, maar dan moet ik me echt ontzettend zwaar in iemand vergist hebben want ik kan met iedereen super opschieten… daarom vind ik het moeilijk om te zeggen of iemand dat gedaan heeft.

En ja ik ben ook echt ontzettend kwaad, m’n hartslag is niet normaal ben helemaal opgefokt. Ze zijn nu bij de buren en heb al een aantal dingen kapot gegooit, terwijl ik zo totaal niet ben.

Is er niet een camera gericht op de deur naar de kantine. Zo kan je misschien zien wie er naar de kantine zijn gelopen in de tijd dat je weg ging uit de kantine en er achter kwam dat je fiets weg was.

Misschien kun jij aangifte gaan doen, of hebben je ouders dat nog wel gedaan?

En stonden er bij dat fietsenhok geen camera’s trouwens? Of stond hij gewoon ergens zeg maar…?

Helaas niet, om bij de kantine te komen moeten we naar de achterkant van de winkel 2 trappen omhoog :frowning_face: En de camera’s hangen alleen bij de winkel ingang.

Klinkt heel stom… Misschien een collega? Omdat je fietssleutel ook opeens kwijt is?

ik zou als ik jou was nog eens heel goed gaan zoeken in de kantine, gewoon morgen (als dat kan dan) naar je werk gaan en jezelf (en dus ook je ouders!) er van verzekeren dat de sleutels er in ieder geval echt niet liggen. misschien heeft iemand anders ze aangezien voor de zijne en ergens anders teruggelegd, misschien zijn ze kwijtgeraakt en ingeleverd als gevonden voorwerp, ik zou het nog eens proberen.

verder zou ik proberen te ‘bewijzen’ dat je hem niet hebt verkocht door je ouders te laten zien dat je niet ineens een bult(tje) geld er bij hebt. je kunt bijv. je rekeningafschrift online laten zien en vertellen met misschien bonnetjes wat je uitgaven waren geweest. als jij hem verkocht had had je er minstens 30 a 40 euro zomaar ineens bij gehad en dat zal dus ook te merken zijn geweest in je portommonnee.

en ik ben wel eens een fiets kwijtgeraakt omdat ik hem ergens had neergezet waar dat eigenlijk niet mocht, ook al doet iedereen het, dan staat ie bij de politie of gemeente op je te wachten, je moet alleen bewijzen dat ie van jou is dmv de juiste sleutel, dat is wel weer jammer… maar als dit het geval is, dat ie mogelijk verkeerd geparkeerd stond, kun je daar ook nog eens kijken, heb je pas echt bewijs dat je hem niet hebt verkocht!

vind het overigens echt enorm lullig voor je! zou ook enorm kwaad zijn en me ook heel machteloos en gekwetst voelen, dat je ouders je van zoiets beschuldigen! vooral omdat de redenen die ze hebben echt totaal ongegrond zijn… welke tiener heeft er niet (zo nu en dan) geld te kort? en je sleutels kwijtraken is ook niet iets wat nooit voorkomt… dat zijn echt geen redenen om jou daar zomaar van te beschuldigen! vind het echt super lullig voor je… hoop dat je ouders bij zinnen komen. wat zegt je zusje er overigens zelf van?

Ik zou het aangeven op je werk en zeker aan je baas vertellen.
Jij weet zeker dat je de sleutels bij je tas had neergelegd en dat het wel heel bijonder is dat en je sleutels en je fiets weg zijn.
Je hebt meteen gebeld nadat je ontdekt hebt dat je sleutels en fiets weg waren.
Kunnen ze dat op je werk niet bevestigigen dat je de hele tijd daar was en niet weggeweest bent.
En dan moeten ze niet 1 iemand vragen maar meerdere mensen.
Misschien is er 1 iemand die een ander verhaal geeft.
Hel lullig maar als jij het niet hebt gedaan is het iemand anders geweest.
En misschien niet een collega maar iemand anders die de kantine is ingeglipt.
Kijk heel goed rond of je de fiets ergens ziet staan of rondrijden.
Als je iemand op die fiets ziet of michien je ouders kunnen ze vragen hoe ze an die fiets komen.
Meld het wel aan de politie en doe aangifte.
Dan heb je in lk geval en poot om op te staan

Sterkte

Met hoeveel collega’s werk je? Of tenminste hoeveel waren er aanwezig en eerder weg voor dat je zelf weg ging? Het lijkt me heel sterk dat de fiets gestolen is en toevallig je sleutel ook weg was.
En ik zou het gewoon aangeven bij je baas. Misschien is het vaker gebeurt dat er iets is gestolen uit jullie kantine?

Wat ontzettend lullig van je ouders zeg. Ik zou heel pissig zijn.
Verder lijkt het mij logisch dat één van je collega’s die sleutel gepakt heeft (niet om lullig te doen), want dat zijn toch de mensen die het meeste in de kantine komen?
Verder heb ik niet echt advies voor je, maar ik zou je ouders even laten voor wat ze zijn.

ik zou eerst heel goed in de kantine zoeken of de sleutels er nog zijn, en al je collegas en baas enzo vragen of ze toevallig je sleutels gevonden hebben. Natuurlijk krijg je er niet je fiets mee terug, maar je kan hierdoor wel je onschuld misschien bewijzen. Tegelijkertijd als je het aan je collegas vraagt en iemand reageert raar is dit misschien ook een teken dat ie hem misschien gepikt heeft…

Hebben jullie dan geen kluisjes op het werk?
Dat lijkt me wel?

heel vreemde reactie, en dat ze meteen een verband leggen met dat jij geld nodig hebt. Mijn ouders zien echt wel aan me wanneer ik de waarheid vertel hoor, m’n moeder kijkt recht door me heen als ik lieg. Als dieven een fiets op 't oog hebben dan krijgen ze hem ook, je kunt het ze alleen moeilijk maken door extra sloten eromheen te doen zodat ze of de moeite niet nemen omdat het te lang duurt of zodat de kans groter is dat ze gepakt worden als ze bezig zijn hem los te maken.

misschien een gekke vraag, maar wat vind je zusje van deze beschuldiging?