Onregelmatige ww en regelmatige ww (frans)

Heey,
Ik zal wel heel dom zijn, maar kan iemand mij eens uitleggen wat het verschil in van onregelmatige werkwoorden en regelmatige werkwoorden bij frans?

Xs Eef

Regelmatige werkwoorden zijn de werkwoorden die eindigen op -er, dus bijvoorbeeld: aller, changer, trouver.

Onregelmatige werkwoorden zijn de werkwoorden die eindigen op een andere lettergreep, bijvoorbeeld: Choisir, connaîte, sortir.

De regelmatige werkwoorden worden allemaal hetzelfde vervoegd (vaste rijtje) en de onregelmatige worden apart behandeld omdat die andere uitgangen hebben(lijken wel erg veel op die van de regelmatige)

Hoop dat je 't een beetje snapt en dat ik het goed heb uitgelegd :wink:

Regelmatige werkwoorden vervoeg je allemaal op zelfde manier (met dezelfde uitgangen) maar vraag me niet hoe. En onregelmatige werkwoorden hebben niet een bepaald iets dat steeds terugkomt maar dat moet je per werkwoord letterlijk uit je hoofd leren.

Oke dankjewel =)
Wel duidelijk ja, alleen ik heb een vraagje, want ik zit op een grammatica site en dan hebben ze het ook met regelmatige ww in futur met -RE en -IR,en die hebben wel gewoon de zelfde uitgangen als bij -ER hoe zit dat dan?

Xs Eef

In de tt hebben -IR -ER en -ER allemaal een andere uitgang maar bij de futur hebben ze gewoon allemaal:

• ai
  • as
  • a
  • ons
  • ez
  • ont

En dat achter het hele werkwoord, bijv.
Je donnerai
Tu donneras
Il/elle donnera
Nous donnerons
Vous donnerez
Ils/elles donneront

aller was toch juist onregelmatig.
omdat het begint met je vais
tu vas
il/elle va

être en aller zijn de bekendste voorbeelden van onregelmatig. :slightly_smiling_face:

Ja aller is onregelmatig

Regelmatige werkwoorden zijn werkwoorden die eindigen op -er, -ir en -re. Deze worden allemaal op dezelfde manier vervoegd. Natuurlijk bestaan er ook uitzonderingen (: Zoals bv. manger of appeler. Die wijken niet zo veel van de regel af.
Chercher
Je cherche
Tu cherches
Il cherche
Nous cherchons
Vous cherchez
Ils cherchent

Onregelmatige werkwoorden zijn werkwoorden die de regel helemaal niet volgen. Voorbeelden zijn aller, être en nog veel andere en die moet je uit je hoofd kennen.

être
Je suis
Tu es
Il est
Nous sommes
Vous êtes
Ils sont

:slightly_smiling_face:

Oh ja sorry was even in de war met aller ;p

Je vais
tu vas
il/elle/on va