Ongezond eten

Hi iedereen,

Ik woon op kamers, maar zit nu tijdelijk een tijdje bij mijn ouders thuis. Die snoepen best veel, wat het wat lastiger maakt om gezond te blijven eten. Nu eet ik 's ochtends altijd muesli, maar heeft mijn vader deze keer cruesli voor me gehaald (zo’n 1 kg zak, die gaat niet zo snel op) en ik vind het lullig om het niet te eten. Ik heb aangegeven dat ik meestal wat gezonder wil eten en muesli eet, maar toen zei hij ‘‘ach, maar ik heb het toch ook gehaald omdat je dit lekker vind.’’ Wat ook waar is, maar ik heb het gevoel dat dit mijn gezonde eten verpest, maar ik vroeg me nu dus af of dat ook zo is?
Naast die cruesli eet ik bijna geen koekjes/snoep/chips, soms wel een redelijk ‘‘ongezonde’’ maaltijd zoals spaghetti of kaas fondue, maar meestal allemaal redelijk normaal/gezond.

EDIT: ik lees altijd stil mee op girlscene en heb nooit een account gemaakt, dus vandaar dat dit mijn eerste bericht is!

Zolang je het met mate eet is er niets aan de hand. Uiteindelijk kom je aan van te veel eten (kcal) in het algemeen, dus het is zeker geen ramp als je je dagen nu iets anders invult qua voedingsmiddelen dan anders. Ik zou me er dus niet zo druk om maken. :slightly_smiling_face:
Verder denk ik dat je met deze vraag in één van de bestaande topics onder food&sport terecht kunt.

Je moet “ongezonde” dingen gewoon met mate kunnen eten. Zoals je al aangeeft eet je verder eigenlijk ook al amper snoep, dus ja. Moet kunnen denk ik…

Je kunt anders ook de cruesli mixen met een gezonde muesli, doe ik zelf ook vaak omdat ik dat lekkerder vind :slightly_smiling_face: Dan gaat de cruesli toch langzamerhand op, maar toch krijg je maar de helft van die kcal.

Ik zie wat comments met “Het maakt niet uit, als je het maar met mate eet” of iets in die richting. Dit is tot op een bepaald niveau correct. Toch is er een groot verschil in de kilocalorieën die je eet en het effect op je lichaam. Als je 2000 kcal eet in de vorm van frikandellen, worstenbroodjes en kaas, zal dit op de lange duur een ander effect hebben dan 2000 kcal uit groenten, fruit en granen. Ik wil natuurlijk niet zeggen dat cruesli gelijk staat aan worstenbroodjes, maar het is wel duidelijk ongezonder dan andere ontbijtopties.

Als ik jou was zou ik naar je vader toegaan en hem vertellen dat hij het echt niet hoeft te kopen, omdat hij jou er niet blij mee maakt. Jij hebt liever iets anders en aangezien het voor hem niet meer moeite is om muesli te kopen dan om cruesli te kopen, heeft hij geen recht om jou (indirect) te ‘dwingen’ cruesli te eten.

Praat er nog een keer goed met hem er over en maak je punt duidelijk. Je kunt altijd nog voedingsfeitjes naar hem gaan gooien om je argumenten te ondersteunen (Hoeveelheid verzadigd vet van muesli vs cruesli en dat soort dingen).

Een balans is altijd de juiste weg.

Lekker ondankbaar dit :’) Ook omdat de TS verder geen koekjes o.i.d. eet, gaat ze echt geen kilo’s aankomen door een beetje cruesli bij het ontbijt. Desnoods mengt ze het met muesli zoals hierboven al is gezegd. En een keer spaghetti per week is ook niet dramatisch. Je houdt het ook niet vol om echt hele weken supergezond te eten, dus het is uiteindelijk ook ‘gezond’ om zo af en toe wat ongezonds te eten.

@Plant,

Juist het gedeelte ‘met mate’ geeft al aan dat het ‘tot op een bepaalde niveau’ is.

Het gezondste eetpatroon vind ik nog altijd een eetpatroon dat in balans in, dus dat je een balans weet te vinden tussen de dingen die je lichaam nodig heeft en de dingen die je lekker vindt. Voor sommige mensen vallen die dingen samen, maar als jij cruesli lekkerder vindt dan muesli en de rest van de dag eet je overwegend gezond, dan vind ik dat prima kunnen. Hetzelfde geldt voor avondeten.

Aan de andere kant: als jij écht liever muesli eet dan cruesli, dan vind ik dat je dat gewoon moet kunnen zeggen. Je kunt het ook afwisselen: de ene dag cruesli, de andere dag muesli. Of mengen inderdaad. Niet opeten vind ik zelf niet netjes, je vader heeft toch moeite voor je gedaan. Maar ook daar is balans in te vinden.

Dankje voor de reacties!

Ik vind inderdaad het ook niet netjes om het niet op te eten, omdat het toch goed bedoeld is. Afwisselen is inderdaad een goed idee! Omdat ik de laatste tijd mijn best doe om gezond te eten was ik toch wel even bang dat dit het een beetje zou verpesten, maar dat valt inderdaad misschien toch wel mee. Voel me alleen gelijk zo schuldig als ik een keer koekjes (of in dit geval dan cruesli) oid eet :cold_sweat:

Het gaat niet om ondankbaar, maar als ze niet duidelijk maakt dat ze het niet per se wil, zal hij het blijven kopen. Dan kan ze het beter zeggen waar het op staat, dan iets tegen haar zin opeten of weggooien.

Die cruesli maakt niet zo heel veel uit! Geniet van je ontbijtjes!
Ik zou ook niet tegen mijn vader ingaan, hij heeft er toch moeite voor gedaan en het is je vader! Sowieso moet het niet te extreem worden dat gezond eten

Ik vind het mixen met muslie echt een goede tip, dan eet je het wel op (iets langzamer) maar het ‘verpest’ niet je hele dieet. :grinning: daarnaast is spagetti ook niet zo erg als je er relatief veel groente en geen kaas erbij eet, En je bijvoorbeeld volkore pasta neemt. Maar voor de rest denk ik dat je heel goed bezig bent, door bewust om te gaan met eten :slightly_smiling_face: