Ongewenst afvallen, help!

Heyy,
Een paar maanden geleden kwam ik tot de conclusie dat ik echt een ontzettend ongezond eetpatroon heb en dat ik dat graag wilde veranderen. Regelmatig nam ik al bij het ontbijt een paar dropjes erbij, haalde ik op school heel vaak wat in de kantine bovenop mijn normale eten en was een snack bij mij niet een paar blokjes chocola, maar gewoon een hele reep. Ik wilde dit anders gaan doen en besloot dus gezonder te gaan eten omdat dat gewoon beter is, maar ik wilde hierbij niet afvallen, omdat ik qua gewicht gewoon helemaal goed zat (ik ben 1.66 en woog rond de 56 kilo). Nu ben ik dus een paar maanden bezig, en echt totaal niet drastisch ofzo. Zo bestond mijn ontbijt eerst uit een normale cracker met hagelslag, een fruitdrankje en dan af en toe dus wat snoepjes. Nu heb ik dat dan bijvoorbeeld veranderd naar een volkoren cracker met kaas, water en verder niks meer. Ik beperk snacks wat meer (dit houdt in: bij een tv-programma niet elke pauze wat, maar 3 snackmomenten op een dag en dan kleinere porties of iets gezonds), zorg dat ik meer fruit eet en twee stuks per dag haal en ik drink alleen maar water en thee in plaats van frisdrank. Verder snack ik echt nog wel regelmatig en ben ik dus helemaal niet echt ‘‘gezond’’ bezig, maar gewoon iets minder ongezond dan eerst.
Nu is het probleem dat ik hierdoor afval, terwijl ik dat helemaal niet wil. Ik weeg nu zo rond de 52 kilo. Niet heel ernstig, maar ik wil niet dat dit verder zakt. Ik eet ruim voldoende en snap niet hoe dit komt. Ik heb een paar keer calorieën geteld, maar zit wel echt gewoon rond de 2100 per dag. Gaat gezonder eten en niet afvallen dan echt niet samen, of heb ik dan misschien gewoon meer calorieën nodig ofzo?

1 volkoren cracker met kaas voor ontbijt is wel echt heel weinig hoor! Je mag best wat meer eten. Ik zou gewoon lekker gezond blijven eten, maar meer calorieën. Dan kun je of meer gaan eten of gezonde maar calorie-rijk voedsel zoals avocado eten.

Oke wacht, ik zie dit net staan, ik ben erbij vergeten te zeggen dat ik ook bijna altijd een banaan erbij eet! Ontbijten kan ik niet zo heel goed en ik ben ook eigenlijk altijd te laat wakker, dus echt goed ontbijten is vaak een dingetje voor mij

Je hebt zo te horen een snel metabolisme, dus ik denk dat je gewoon te weinig calorien inneemt. Denk iets minder aan het nummertje en meer aan wanneer jij je voldaan voelt. En denk er ook aan dat als je bijv. sport je calorien verbrandt.

Hoe vind je zelf dat je er lichamelijk uitziet? Als jij vindt dat je niet te dun bent dan zou ik niet te veel op getallen focussen.

Ligt er ook aan hoe actief je bent.
Ik val met 2100 kcal ook af. Maar ik beweeg ook veel. Dus dan heb je ook meer nodig.

Gewoon meer eten!

Wel goed van je dat je gezonder ben gaan eten, maar afvallen is dus niet de bedoeling.:wink: Vaak wordt er gedacht aan veel vetrijke producten, maar je zou ook kunnen denken aan het vermeerderen van voedingsmiddelen…

Je zou op Voedingscentrum kunnen kijken wat jouw aanbevolen dagelijkse hoeveelheiden zijn per productgroep. Dan kun je kijken wat je al eet en wat je mogelijk nog toe zou kunnen voegen.

Daarnaast zou je je voeding bij kunnen houden in de app Eetmeter, ook van Voedingscentrum. Door je voeding bij te houden krijg je wat meer inzicht in je voeding.

Ook kan je je energiebehoefte berekenen, dus hoeveel kcal jij nodig hebt. Ieder lichaam is anders dus niet elke vrouw heeft 2100 kcal nodig op een dag.
Je kan dus de gegevens van de Eetmeter app, dus je huidige eetpatroon, kunnen vergelijken met jouw energiebehoefte en aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Je heb waarschijnlijk al gemerkt dat de site van Voedingscentrum heeel handig is. Daar staan ook wat meer voorbeelden met welke producten je je voeding kan uitbreiden.

Je kan natuurlijk altijd naar een diëtist gaan als je er echt niet uitkomt.