Ongesteld op kamp

Hi allemaal,
Ik had een vraagje, een week geleden was ik voor het eerst ongesteld geworden en ik ga over 3 weken op kamp, dan is er dus een grote kans dat ik weer ongesteld wordt. Ik wil dit echt niet want op dat kamp zwem je veel en zit je de hele dag in de boot… Ik wil liever nog geen tanpons gebruiken, dus is er iets anders dat ik kan doen? Ik las bijvoorbeeld over een pil dat die je ongelstelheid kon uitstellen?

Ja klopt. Dat heet primolut en kun je via je huisarts krijgen. Even met hem/haar bespreken dus als je dat graag wil proberen.

Er is inderdaad een pil die het uitstelt. Ik heb hem vier jaar terug ook gehad toen ik op vakantie ging naar Curacao. Je kan hem bij de dokter krijgen, het is dus wel op recept. Hoe hij werkt weet ik niet precies meer maar geloof ik stelde ik mijn ongesteldheid twee weken uit… Maar dat kan je altijd even navragen bij de dokter!

De pil, of een pil die je ongesteldheid tijdelijk uitstelt (wist ik niet dat het bestond!) zou inderdaad een optie kunnen zijn. Maar waarom wil je geen tampons gebruiken, als ik vragen mag? Niet dat er iets mis mee is om ze niet te gebruiken, er zijn zat meiden en vrouwen die alleen maandverband gebruiken, maar vraag het me toch af (:

Ik wist inderdaad ook niet dat er een pil was die je ongesteldheid kon uitstellen (weer wat geleerd, haha!).
Ik zou het inderdaad eerst even overleggen met je ouders/huisarts wat de opties ervoor zijn.

Maar wat je ook kan gebruik zijn van die tampons met inbrengomhulsels.
Je hoeft ze dan zelf niet in te brengen als je dat eng vind, de tampons zijn vaak van klein formaat waardoor ze voor ‘beginnende’ fijn te dragen zijn.

Maar is het wel slim om zo’n pil al te gaan gebruiken als je net voor het eerst ongesteld bent geweest? In het begin is je cyclus heel erg onregelmatig, dus dan kun je al helemaal niet zeggen of het werkt en wanneer je menstruatie komt.

@ TS: dikke kans dat je het op kamp helemaal niet bent, je cyclus is het eerste jaar nog onregelmatig. :slightly_smiling_face: Er is een grote kans dat je over 2 weken ongesteld bent, of pas weer over 6 weken. Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat het wel over 3/4 weken kan zijn, maar is het echt zo erg om een tampon te gebruiken? Zo’n mini-tampon is heel gemakkelijk in te brengen (vooral met inbrenghuls) en beschermt je wel gewoon.

Ik heb primolut ook wel eens gebruikt en het werkte voor mij heel goed. Maak zo snel mogelijk een afspraak bij de huisarts om te vragen of dit voor jou een optie is, want aangezien je pas voor het eerst ongesteld bent geweest, zal je menstruatie waarschijnlijk nog heel onregelmatig zijn en is het niet goed te voorspellen of je over die 3 weken inderdaad weer ongesteld zult worden.