Ongelukkig

Ik ben momenteel erg ongelukkig, het gaat niet goed op school en ik blijf zitten, er is erg veel gebeurd in mijn vriendengroep waar ik ontzetten veel last van heb gehad, mijn ouders zijn net gescheiden en ik moet nog zo ontzetten veel doen voor school, en ja dat moet ik nog allemaal doen ook al blijf ik zitten. ik zie het nu gewoon helemaal niet meer zitten en ik denk niet aan zelfmoord ofzo, maar ik vind het gewoon moeilijk om een uitweg te vinden. Ik zit er nu allemaal zo diep in dat ik geen enkel lichtpuntje zie. Ik weet dat het allemaal beter zal gaan, en als je rock-bottom raakt, kun je alleen nog maar omhoog, maar ik wilde even mijn verhaal kwijt en misschien heeft iemand ook een depri-tijd mee gemaakt en tips waar ik iets aan heb. thank x

Ah, dit herken ik heel goed, heb ik vooral in de winter.
wat ik dan doe is gewoon, mezelf een keer verwennen. Eerst een dagje shoppen, en als ik thuis kom, lekker heet douchen en dan een filmpje kijken, het liefst een jankfilm en dan alles eruit huilen.

succes ermee, meid!

Arme jij…
Ik heb niet echt tips, maar het gewoon aan iemand vertellen (wat je nu al doet) is goed :slightly_smiling_face:

Dat is een winterdepressie, moet je meer buiten komen, want je hebt dan een tekort aan vitamine D

^ Ah okay, haha, leer ik ook weer eens wat :'D

Ik ben gewoon bang dat ik het leven nooit ga halen. Ik haal 4V niet eens, hoe moet ik dan ooit succes vinden…

Je bent nog jong, je hebt alle tijd :slightly_smiling_face:
Het is niet vreemd dat je schoolresultaten onder je privesituatie lijden.
Je kan het jaar gewoon over doen toch?

tips:

• van die multivitaminepillen nemen elke dag
  • bij de tuinen heb je vaak ook van die kruidencomplexen en shit voor als je je neerslachtig voelt, is allemaal homeopatisch dus kan geen kwaad om te proberen
  • een lijstje maken van de dingen die je nog moet/wil doen, hierdoor krijg je vaak een wat opgeruimder gevoel in je hoofd en is het makkelijker iets te kiezen om mee te beginnen
  • een chill dagje plannen (in je eentje of met een vriendin) en dan lekker uitgebreid in bad/douchen, maskertje op, je teennagels lakken, een boek lezen, een filmje kijken, een bak ijs eten, lekker even winkelen… gewoon dingen doen die je leuk vind en goed voor jezelf zorgen
    -sporten; hierdoor maak je een stofje aan waardoor je je fitter/energieker voelt en blij van wordt… waardoor je de dingen die je moet doen ook eerder gedaan krijgt! je hoeft niet persé bij een vereniging te gaan, rondjes rennen/skeeleren of oefeningen thuis kunnen ook helpen :slightly_smiling_face:

sterkte ermee ik hoop dat dit je kan helpen !

Er zijn zoveel mensen die niet eens vwo4 proberen of halen. Jij hebt je best gedaan, maar het ging niet (mede door omstandigheden dus), maar je hebt het ten minste wel geprobeerd. Dat is al heel wat. Volgend jaar probeer je gewoon weer (of iets anders, weet niet wat je gaat doen) en wsch haal je het dan wel omdat je wat meer gewend bent aan je nieuwe situaties. Een jaar over doen is niet zo’n ramp, het is een tweede kans en dan heb je het volgend jaar wat rustiger om te wennen.

Verder weet ik ook niet zo goed wat ik moet zeggen, het is gewoon heel lastig als alles om je heen zo snel verandert. Maar ik ben ervan overtuigd dat je echt wel gaat wennen aan de nieuwe situatie, en zelfs positieve kanten eraan kan zien. Alleen nu is het ontzettend zwaar. En dat is gewoon kut, maar daar moet je doorheen. Vakantie is binnenkort al! Misschien kan je met je mentor/decaan overleggen over wat je evt nu al zou kunnen laten vallen of hoe je dit het beste kan aanpakken. Weten zij wel van dit hele verhaal? Want vaak kunnen zij best goed helpen, maar vaak moeten ze er wel een reden voor hebben. En een chilldagje/avondje gewoon doen waar je zin in hebt kan ook voor een enorme opkikker zorgen, dus gewoon eens doen :slightly_smiling_face: Sterkte!

Dr zijn genoeg mensen die een lagere opleiding hebben gedaan en ook succes hebben behaald. Dus als jij een jaartje langer doet over je diploma te halen, bereik je echt nog wel succes! Probeer niet alles heel zwart te zijn, al snap ik dat 't makkelijk praten is…

Stel jezelf wat positiever in en geniet van 't leven. Ik kan met mijn MBO toch ook sucdces krijgen, het is maar net hoe jij jezelf er voor openstelt~

winterdepressie in juni ? XD

probeer naar de leuke dingen te kijken, en meer buiten komen helpt echt =D

Je kunt ook zo’n speciale lamp kopen, die heeft een bepaald licht.
Mijn oom had dat, die heeft ook altijd winterdepressies, en het hielp heel veel. Hij werd een stuk vrolijker.

Kun je niet naar de havo?
Blijf je zitten in V4? Dat zegt nog niet zoveel. Voor sommige mensen is dat het moeilijkste jaar van VWO. Ik vond persoonlijk V6 het moeilijkst, die examens, ik kan het gewoon niet :’) maar ja dat zullen we morgen horen…

Zoek iemand die je vertrouwt om even je hart bij te luchten. Ga dingen doen die je afleiden. Vertel wat je dwars zit aan de mensen waar het om gaat, zodat zij jouw positie beter leren begrijpen. En vooral, vertel tegen je mentor/ decaan dat je het nu moeilijk hebt…Dan kan hij/zij misschien wat voor je regelen op school zodat je extra steun krijgt van bijv. de vertrouwenspersoon of schoolpsycholoog. Het kan een moeilijke stap zijn, maar als je altijd alles maar alleen wil oplossen, dan is het nog moeilijker om er boven op te komen.
Dus schaam je niet om hulp te zoeken, beter dan nog dieper in de put raken;)

Groetjes,
Annet

Hé joh. Ten eerste zit er maar een klein percentage van de scholieren op het VWO. Dus het feit dat je de eerste drie jaar gewoon hebt gehaald, geeft echt al wel aan dat je intelligent bent, hoor.
En ten tweede is het gewoon een lastig jaar, omdat je overgaat op de Tweede Fase. Da’s op het VWO zo, maar ook op de havo. Er blijven gewoon relatief veel mensen zitten in de 4e, omdat het een hele omschakeling is.

Edit: oja, ik heb niet meegemaakt wat jij hebt meegemaakt, maar wel iets soortgelijks. Mijn vader is overleden en mijn (pleeg)broer, die hier 12 jaar heeft gewoond, is weggelopen. Dus ik weet wel het een en ander over ‘gebroken’ gezinnen, zegmaar. Ik had ook een heel hechte vriendengroep, maar die is totaal uit elkaar gevallen. En in het begin had ik het ook echt wel moeilijk met die dingen, natuurlijk is dat balen. Maar op de een of andere manier heb ik me langzaamaan aangepast aan de nieuwe situatie. Het is altijd vreemd als er iets belangrijks in je leven erg verandert en het kost gewoon wat tijd om eraan te wennen. Maar je zult er wel aan wennen, denk ik, je moet het alleen wat tijd geven.

Heb je wel iemand om mee te praten, buiten het forum?

Dit herken ik ook, vast wel meer mensen. Wss komt het ook een beetje door routine. Zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken, dan lijkt het leven ineens wat zinvoller. Ga dingen doen, blijf niet in je oude routine dwalen. Ga op dansles, sporten of een tekencursus (als je maar iets doet, liefst iets waar je nieuwe mensen tegenkomt). Besteed meer tijd aan je hobbys en als het slecht gaat met school dan kan je daar ook best wel iets aandoen.

Blijven zitten is niet het einde van de wereld. Het lijkt wel zo, maar wat is er zo erg aan dan? Je loopt maar een jaartje vertraging op, leert nieuwe mensen kennen en wss ken je de leerstof voor komend jaar een stuk beter. Bepaalde dingen mag je mss zelfs overslaan.

Zorg gewoon dat je druk bent! Dan heb je geen tijd om je te vervelen om ongelukkig te voelen. Zoek wat vrienden op en ga wat DOEN~

Ik kan je geen tips geven helaas, zit een beetje in hetzelfde schuitje.
Maar ik snap dat het kut is dat je blijft zitten in 4VWO. Maar ik ken meer mensen die in de 4e bleven zitten, en die hebben uiteindelijk makkelijk het VWO examen gehaald. Dus het is echt niet het einde van de wereld. Dat het nu niet lukt (door omstandigheden) wilt niet zeggen dat het gelijk helemaal niet meer lukt.

ik heb ook zoiets, maar bij mij was het zo erg geworden dat ik er overspannen van ben geworden. 4 maand geleden ben ik compleet ingestort. nu loop ik bij een Psycholoog, en het gaat een stuk beter allemaal.je moet eigenlijk niet teveel nadenken over hoe je je voelt, en waarom je je zo voelt. Als je er over na gaat denken, wordt het alleen maar erger namelijk! als je er niet over na denkt, ga je met iets anders bezig, en vergeet je het gevoel wat je verdrietig maakt.

verder is het niet verkeerd om te huilen ofzo hoor!
goodluck.

en! Geslaaaaaaaagggddd? :grinning: