ongelijkheden wiskunde; help

Ik heb op internet gekeken maar ik kreeg niet het antwoord dat ik wilde, dus ik probeer het hier: Ik moet ongelijkheden oplossen en er dan een schets bij tekenen.
Bijvoorbeeld dit:
URL
ik snap echt niet hoe je kan zien of het bijvoorbeeld -3<x<3, of x<-3 v x>3 is. Hoe kun je dit zien?
Het is waarschijnlijk heel simpel als je het even doorhebt maar ik snap het echt niet :’)

geef eens een opdracht die je meot maken, ik kan het wel uitleggen

je moet kijken naar de lijnen

wacht ik zal je het even uitleggen aan de hand van jouw link en dan de opdracht a.

Staat best duidelijk uitgelegd daar toch, zodra het rode stukje buiten de 2 lijnen zit zoals in het eerste voorbeeld krijg je dus x<-3 v x>3. Zou dat stukje nou er binnen vallen dus zeg maar het stukje parabool er onder, dan is het -3<x<3. Okay, ik suck met uitleggen, maar goed :stuck_out_tongue:

de vraag: 3x^4 +9(de functie dus, de parabool die je ziet) moet groter zijn dan 18 (de horizontale lijn, y=18).

je antwoorden zijn: x=4wortel 3 of x=- 4wortel3

Dan kijk je naar de grafiek wanneer de parabool(de functie dus) groter is dan 18 aan de hand van je gevonden x’en.

En de grafiek is als x=-4wortel3 een kleiner getal wordt, groter dan 18(kijk naar de grafiek de lijn van de parabool komt boven de lijn x=18) en de grafiek wordt naarmate x=4wortel3 groter wordt, ook groter dan 18(je ziet dat de lijn na het punt x=4wortel3 stijgt en dus boven y=18 komt)

hopelijk snap je het nu :slightly_smiling_face: ?

Die opdrachten van het plaatje moet ik oa kunnen. En dan staat er alleen de eerste regel (bijvoorbeeld 5x>8 ofzo), de rest moet ik oplossen en dan de bijbehorende schets erbij maken.

Dankje! Maar die grafiek staat niet bij de vraag, die moet ik zelf nog tekenen aan de hand van mijn antwoorden… dus daar kan ik niet naar kijken.

^ de grafiek kun je toch met je rekenmachine maken?
heb je een grafische?

Ik ben erachter hoe het moet!
Bij 3x^4>20 moet je x< - getal v x>getal doen, en bij 3x^4<20 is het getal<x<getal. Het ligt dus er dus gewoon aan of in de 1e regel < of > staat, echt weer iets voor mij om dat nu pas door te hebben :’)

Maar ik vind het superlief dat je het wilde uitleggen, dankjewel!

Dit topic mag wat mij betreft dicht:)

^ haha, dat kan ook :wink:! Je kunt het op beide manieren doen, wat jij het fijnste vindt.

Graag gedaan hoor!