Onenigheid over woning, ben ik onredelijk?

Hi iedereen! Ik ben nieuw hier en ik zit met het volgende:

Mijn vriend heeft jarenlang in een kamer gewoond waar hij een badkamer deelde met meerdere huisgenoten. Hij was wanhopig op zoek naar iets anders, maar zoals bekend is dat erg lastig. Zelf woon ik in een zelfstandige, kleine studio. In mijn complex kwam er toevallig een ruimte vrij en ik bood mijn vriend aan om hem aan te dragen bij mijn verhuurder. Mijn vriend reageerde er enthousiast op, maar voordat ik contact kon opnemen met mijn verhuurder, was het mijn vriend toevallig gelukt om zelf een appartement te bemachtigen (die een stuk leuker en groter is dan de woning die hij bij mij had kunnen krijgen). Een paar maanden later kwam er in zijn complex een leuk appartement vrij en ik had stiekem verwacht dat hij het leuk zou vinden als ik daarop zou reageren. Het tegenovergestelde blijkt waar te zijn. Ineens vindt hij het te dichtbij en heeft hij het liever niet. Is het onredelijk van mij dat ik hier een beetje boos om ben? Toen ik hem een woning in mijn complex aanbood zei hij hier niets over. Nu ineens is het te dichtbij elkaar? Ben heel benieuwd wat jullie denken…

We willen overigens voorlopig nog niet samenwonen, maar graag nog even zelfstandig wonen voor we definitief de stap zetten om samen te wonen, mochten mensen zich dit afvragen.

Er schieten mij 2 kleine toevoegingen te binnen:

1. Ik heb hem geconfronteerd met het feit dat hij geen moeite had met bij mij in het complex wonen, daarop reageert hij met dat hij destijds heel wanhopig was.
  2. Ik ben degene die zijn huidige appartement ben tegengekomen en gelijk naar hem door heb gestuurd, waardoor hij op tijd kon reageren en werd uitgenodigd voor de bezichtiging.

Uit je verhaal maak ik op dat jij wel graag dichter bij elkaar wil wonen en jouw vriend dat (nog) niet ziet zitten. Dat is lastig als je daar anders over denkt, en degene die meer wil kan zich afgewezen voelen. In een relatie is het fijn als je op dezelfde lijn zit wat betreft hoe vaak je elkaar wil zien, maar soms lukt dat nu eenmaal niet. Of dat problematisch is kan eigenlijk alleen jij beslissen (en je vriend).

Maar als jullie de afspraak hebben om voorlopig nog niet samen te wonen vind ik het niet gek dat hij niet in hetzelfde gebouw wil wonen. Dan ben je toch al snel heel vaak samen, en jullie willen voorlopig nog zelfstandig wonen.

Hey Sayori,
De enige die er wat van kan vinden ben jij natuurlijk.
Je zegt dat je niet samen wil wonen maar je wil wel dicht bij hem wonen? Of wil je zelf graag een ruimer appartement? Want dan doe je het vooral voor jezelf en niet omdat je dichter bij je vriend wil zijn.
Tegelijk geeft jouw vriend denk ik wel een beetje het signaal dat je dan wel erg dichtbij komt wonen en als hij daar niet op zit te wachten zou ik dat wel een signaal voor de relatie zien.
Kan natuurlijk, dat je allebei het prima vindt zoals het nu gaat en geen plannen hebt voor de toekomst samen, maar als je die wel hebt dan zou ik daar nu wel over nadenken. Of als deze relatie uiteindelijk niet blijft, of je dan ook daar wil wonen (en hem dan waarschijnlijk nog steeds vaak tegenkomt). Want zolang je niet samen woont huur je je appartement natuurlijk vooral voor jezelf.

Ik kan me natuurlijk niet helemaal verplaatsen in jouw situatie want ik woonde na drie maanden al samen met mijn vriend (was praktisch en wilden we ook allebei wel) en nu drie jaar later vinden we elkaar nog steeds lief (is ook praktisch met die huizenmarkt nu :grinning_face_with_smiling_eyes: ) en daarvoor nooit samengewoond (ja wel op kamers in een studentenhuis maar niet qua relatie of zo).
Ik ben dus zelf wel heel erg huisje boompje beestje en dat vind ik in mijn relatie ook fijn. Maar jouw keuze is dus ook gewoon heel persoonlijk natuurlijk.