Oneerlijke Concurrentie ; Economie

Hay!
ik heb morgen een tentamen voor Economie.
ik sta al niet zo goed en wil graag even een mooi cijfer erbij halen,
heb al even goed geleerd maar ik twijvel steeds over wat nou precies ‘Oneerlijke Concurrentie is’
want is zegmaar ; De ene kapper om de hoek vraagt ¤15,- per knip beurt en andere kapper eindje verderop op ¤20,- (is dit ook een voorbeeld van oneerlijk concurrentie)?
en hoe kun je dat zeg maar herkennen.
kan iemand mij alsjeblieft helpen :$?

Volgens mij is het eerder
dat wij hier in Europa groot en deels met machines werken en hoge lonen
en in derde wereld landen is het arbeidsintensief met lage lonen
maar ik weet het eigenlijk niet zeker.

‘an attempt to do better than another company by using techniques which are not fair,such as importing foreign goods at very low prices or by wrongly criticising a competitor’s products’
Ik zou ook niet iets anders kunnen verzinnen eigenlijk…

dus met dat uhm kapper gedoe, is niet een vorm van oneerlijke concurrentie?
ik weet zeg maar wel zeker dat der morgen wel zo’n vraag bijvoorbeeld 1 t/m 5 van welke van deze 5 zijn vormen van oneerlijk concurrentie xD
dus marja, als niemand het (zeker) weet ;(

Of iemand die hetzelfde aanbied als dat jij doet, alleen doet diegene dat zwart? dus zonder BTW en dergelijke

Wat jij omschrijft is gewoon normale concurrentie.
Oneerlijke concurrentie is als jij voordeel haalt, door anderen negatief te beinvloeden. Bijvoorbeeld: In een land zijn drie bedrijven: Bedrijf A, bedrijf B en bedrijf C. Als bedrijf A en B samen geheime afspraken maken over de prijs is dat ongunstig voor bedrijf C. Dat is dus oneerlijke tegenover bedrijf C en is dus oneerlijke concurrentie.

Wat hierboven al gezegd is ja! Het voorbeeld wat jij noemt is dus geen oneerlijke concurrentie (:

Okeeeeee dankjewel iedereen :grinning:!
xx

maar bij wat wndaaa omschrijft kan je toch voorkomen door een kartel ofzo?

^Nee, dat soort dingen gebeuren juist door kartelvorming, fusies e.d.
En juist om de reden van oneerlijke concurrentie mogen dit soort dingen niet te vaak gebeuren, omdat een bedrijf dan een monopoliepositie kan innemen: En dat is bij wet verboden in Nederland.

Wat ook oneerlijke concurrentie is is wat er gebeurt bij boeren in Afrika. Zij produceren veel en bieden dat (voor onze begrippen) goedkoop aan.
Wat zou moeten betekenen dat die producten hier heel goedkoop in de winkel moeten liggen. Onze boeren produceren en verkopen hun producten tegen een veel hogere prijs. Als jij dan gaat winkelen koop je natuurlijk de producten uit Afrika, deze zijn veel voordeliger.
Maar dit willen onze boeren en onze regering niet. Om dit te voorkomen moeten er over de producten die uit Afrika komen hoge invoerrechten worden betaald en krijgen de boeren in Nederland subsidies om hun prijzen lager te krijgen.
Dit zorgt er voor dat boeren uit Afrika hun producten hier niet tegen een lage prijs kunnen verkopen. Als dit niet zou gebeuren zouden de boeren in Nederland geen concurrentie zijn voor de Afrikaanse boeren, maar nu zijn ze dat wel.

Dit is een beetje onhandig/simpel uitgelegd maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.