oneerlijk?

ik ben 14 jaar(leeftijd op mijn profiel klopt niet!) en ik wilde al heel lang mijn benen scheren, maar dat mocht ik niet van mijn moeder want ze vond me nog te jong ofzo. maar iedereen uit mijn klas deed dat dus wel al enz, en ik schaamde me er gewoon ook echt voor, omdat ik het ook gewoon echt lelijk vond! en toen uiteindelijk mocht ik dat donderdag, dus had ik dat gedaan. en mijn zusje is net 13, (ze zit in de eerste) en die vraagt het 1x aan mijn moeder, en die mag het dus ook! en dat is met heel veel dingen. en dan zeggen ze dat dat heel vaak is bij de oudste, maar dat vind ik gewoon stomme smoesjes! want ik heb meer dan een jaar voor een laptop gevragen, heb ik 'm uiteindelijk voor mn verjaardag gekregen en heb ik zelf ook nog bijbetaald. en mijn zusje zegt ‘mama, mag ik een laptop?’ en die krijgt er ook meteen 1 voor haar verjaardag, zonder dat ze zelf ook maar iets hoefde bij te betalen! praten heeft geen zin, want ze luisteren toch niet, want ze worden dan super boos.
ik moet ook weleens naar een maatschappelijk werkster op school, en die zegt ‘bij de oudste kinderen, zijn de ouders gewoon voorzichtiger. dat is bij iedereen zo’, maar mijn ouders weten gewoon dat ze het zo doen! en nog doen ze er niks aan.
& ohja, ze zeggen ook altijd dat mijn zusje veel beter luistert en alles beter doet. en daar wordt ik dan echt gek van! omdat zij het blijkbaar wel altijd kan, en ik weer niet! en dan achter de rug van mijn ouders om, gaat ze heel schijnheilig doen, en dan word ik heel boos en krijg ik de schuld!
weet iemand wat ik kan doen? :slightly_smiling_face:

Deze situatie komt me bekend voor, dat had mijn ex ook met zn ouders. Ik heb het niet kunnen oplossen.

ik heb dus ook zo’n situatie, ik ben de jongste en tegen mij is mijn moeder veel aardiger zeg maar.
eerst had ik dat nooit door tot ik eindelijk ‘alles begon te zien’

Ja dat gekut heb ik ok thuis.
Ook de oudste, ze testen eerst alles op ons uit
en de jongste mag dan ineens alles hebben.
Wat je er aan kunt doen? Niets

Het verhaal dat de oudste minder mag geldt eigenlijk meestal bij een groter leeftijdsverschil.
Ik had het ook met mijn zusje, die is 5 jaar jonger.
Maar daar had ik natuurlijk niets mee, want ik was alweer ouder en ik mocht alweer andere dingen omdat ik nou eenmaal 5 jaar ouder was.

Maar in jouw geval is het inderdaad wel vervelend, omdat jullie zo dicht bij elkaar zitten qua leeftijd,
en dan valt het helemaal zo op voor je.

Ik zou je alleen kunnen adviseren met je ouders erover te gaan praten,
zij zijn de enige die dit probleem (samen met jou) op kunnen lossen.

heb ik ook last van thuis.
ik ben de oudste van 4 meiden. Dus ik weet hoe jij je voelt en ik leef met je mee <3
Maar ja je kan er niets tegen doen.
Misschien een x met je ouders erover praten over hoe jij je voelt. Dan kunnen ze er rekening mee houden. Gewoon een beetje scène maken :wink:

Succes! xx

Ben ook de oudste en heb daar ook mee te maken, ja. Word er echt gek van.

Volgens mij komt het heel vaak voor dat het jongste kind meer mag of krijgt. Ben zelf ook het jongste kind thuis. Mijn ouders worden ook minder snel boos op mij dan op mijn broer ( maar die is gewoon heel vervelend )

Ik ben ook de oudste en ik scheel maar 14 maanden met mijn broertje, en hij mag ook alles gelijk waar ik heel lang voor heb moeten smeken en doen om het te mogen. Het is echt heel oneerlijk, vooral omdat hij ook gewoon aardiger behandeld word dan dat mijn ouders tegen mij deden, maar je doet er heel weinig aan. Misschien dat je eens allemaal kan opschrijven wat je niet eerlijk vind gaan en dat dan aan je ouders laten lezen en misschien kan die maatschappelijk werkster van school een keer met je ouders gaan praten. Succes ermee!

Het leven is niet eerlijk.

De jongste zijn is ook niet altijd even gemakkelijk.