Onduidelijke gevoelens die me dwars zitten

Ten eerste mijn excuses voor de onduidelijke topictitel, maar ik kon het even niet beter verwoorden.

Ik ben een tijdje (van half 2009 tot augustus 2011 ongeveer) erg ongelukkig geweest. Ik zag het allemaal niet meer zitten. Ik was contstant moe en vond niks meer leuk. Dit kwam deels door omstandigheden, maar vooral door mijn eigen denkwijze.

Ergens in augustus drong het tot me door dat, als ik ooit tevreden zou willen zijn, ik hier zelf aan zou moeten werken.
In die tijd ben ik een heel sterk gevoel van ironie gaan ontwikkelen en sprak ik mezelf altijd toe als ik zelfmedelijkden begon te krijgen, of als ik wilde ophouden met iets te doen, omdat ik er eigenlijk niet genoeg energie voor had.

Ik heb mezelf geforceerd weer dingen leuk te gaan vinden en te stoppen met het uiten van mijn negative gedachtes. Op dit moment zijn er oprecht dingen die ik interessant vind, en tot voorkort had ik ook weer een droom. Laatst ben ik me gaan realiseren dat dat iets is wat niet in mijn bereik ligt.

Ik heb nog steeds een hekel aan mezelf, aan wat ik fout doe, aan hoe ik eruitzie, aan mijn lompheid, maar voornamelijk aan hoe ik denk en mijn typische karaktertrekjes.
Sinds augustus heb ik geprobeert dat te compenseren door goed mijn best te gaan doen op school en door mijn medemens zo veel mogelijk van dienst te zijn.

Dat laatste is iets wat voor mij heel erg persoonlijk is, ik heb altijd al het gevoel gehad dat iedereen op mij neerkeek, dat ik niet goed genoeg was voor hen.
Niet dat iedereen tegen mij was ofzo, maar dat niemand mij aardig/interessant vond en dat ze dwars door mij heen konden kijken.

Ik ben op sociaal gebied altijd heel erg bang om iets fout te doen, ik heb zo vaak dat ik iets wil zeggen, maar dit niet goed uitleg, of ik verslik me in mijn eigen woorden ofzo. Dan kijken de mensen met wie ik praat mij heel erg raar aan en dat is dan weer iets waar ik regelmatig aan terugdenk.
Ook kan ik niet tegen kritiek, ik wil alles goed doen, maar daar heb ik vaak niet de tijd voor of ik ben er op dat moment te lui voor en als mensen mij dan aanspreken over wat ik fout heb gedaan, voel ik me echt extreem schuldig en kan ik alleen maar denken aan waarom ik dat nou zo nodig verkeerd heb gedaan.

Ook heb ik het gevoel dat alles wat ik verkeerd doe, mij achtervolgt als het ware. Ik merk vaak dat alle kleine dingetjes die ik fout heb gedaan steeds maar weer terugkomen.
En bij alles wat ik doe ben ik bang dat het ook nadelig zal zijn (zoals het plaatsen van dit bericht; ik wil dit al vrij lang kwijt, maar ik durf het nooit te doen, omdat ik bang ben dat een werkgever mijn ip-adres ooit zal opsporen en mijn hele internetgeschiedenis zal doorkijken, mij niet zal mogen en mij dus niet zal aannemen).

De laatste tijd ben ik vrij gestressed en ik merk dat al mijn negative gevoelens weer langzaam een beetje terugkeren en dat ik iets minder lust heb om te doen wat ik moet/wil doen. Ook ben ik de laatste tijd steeds vaker ziek en heb ik weer minder energie dan normaal.

Ik weet dat dit allemaal waarschijnlijk erg raar klinkt, maar ik zit hier echt mee en stiekem hoop ik dat er iemand is die hetzelfde heeft gehad en weet hoe je hier vanaf kan komen.
Bedankt voor het lezen. :slightly_smiling_face:

Ik denk echt dat praten met iemand, psycholoog of therapeut, jou heel erg zou kunnen helpen! Dit is een denkwijze, laagzelfbeeld waar je van kan komen! (: Veel sterkte in ieder geval en weet dat jij het waard bent! Jij mag er zijn als persoon, jij kan dingen, en laat je niet weerhouden (L)

Vooral in je laatste stukje kan ik mij herkennen.

Dat dikgedrukte herken ik zo erg, het komt elke keer terug in mijn gedachtes.

Het ging vanaf de zomer heel erg goed, maar sinds deze week heb ik weer het gevoel dat ik helemaal wegzak, en ik wil dat echt niet meer. & Het lukt niet goed om er weer boven te komen. Voor de zomer ging het echt heel slecht met mij, en opeens was er in de zomervakantie een omschakeling in mijn hoofd, en ging het langzaam aan weer beter. Ik weet dus ook niet goed hoe je er dan voor kan zorgen dat je weer je goed voelt. Misschien kan je praten met een vertrouwingspersoon op school, of een psycholoog?

@Noreen; Het zou best een denkwijze kunnen zijn, maar ik merk aan de reacties van andere mensen op mij dat zij hetzelfde beeld hebben van mij als dat ik van mezelf heb, dus om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het aan mijn denkwijze ligt. In de tijd dat ik me iets beter voelde kreeg ik die reacties ook, maar sloot ik ze een soort van buiten door er voor mezelf een soort van grapjes van te maken.

@HartYou; vind het juist fijn dat er iemand is die zich in mijn verhaal herkend (niet dat het prettig voor jou is, maar dat ik niet de enige ben).
Dat van dat zelfmedelijden is voor mij ook best een grote stap geweest in de goede richting, ik heb alleen wel altijd als ik wél weer zelfmedelijden heb, dat ik het gevoel heb alsof ik even helemaal gek wordt, doordat ik dan maar blijf denken en denken over waarom mijn leven kut is en ik geen einde aan alle ellende meer zie.

Bedankt voor jullie reacties!

Herkenbaar in periodes.
Vooral het idee dat je niks goed kan doen omdat anderen de wind van voren geven op welke manier dan ook.

Er zit niets anders op dan te praten met een coach. Die kan je echt helpen.
Ik heb het gedaan via m’n werk, dus kan je geen naam of verwijzing geven, maar kan je wel vertellen dat ik sindsdien een stuk positiever in het leven sta.

Voor mij was het eind van vorig schooljaar ook echt een dieptepunt in hoe ik me voelde, ik wilde toen echt niets meer, behalve verdwijnen. Toen is er bij mij ergens in de zomervakantie iets in mijn denkwijze veranderd, maar ik ben er recentelijk achter gekomen dat ik voor mezelf een soort van ironische onnozelheid heb gecreerd. Wat was bij jou het omschakelpunt? Misschien kan je daar heel erg goed over nadenken en proberen weer een omschakeling te creeren?

De vertrouwenspersoon op school mag mij niet, ik heb vorig schooljaar wel eens met haar gepraat, dat ging meer over hoe het kwam dat mijn cijfers zo laag waren, en hoe het bij mij thuis was enzo. Wat er in dit topic staat heb ik eigenlijk nog nooit aan iemand kunnen/durven vertellen.
En een psygoloog vind ik eigenlijk een te serieuze stap voor mijn ‘‘problemen’’.

Wat deed die coach dan? Want ik denk niet echt dat positiever in het leven gaan staan mij zal helpen, aangezien ik zoiets zelf al ‘‘geprobeerd’’ heb en heb gemerkt dat ik alleen maar onnozeler werd.
Ik moet gewoon heel erg gaan veranderen, in alle opzichten, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen.

Jammer genoeg herken ik mezelf erin … Jarenlang (het grootste deel van mijn middelbare schooltijd) enorm ongelukkig geweest. Klasgenoten etc. lieten me weliswaar ook gewoon links liggen, dus het bleef niet enkel bij commentaar, had geen vrienden. Ik had een enorm laag zelfbeeld, ik haatte alles aan mezelf. Sociaal leven = 0. Had ook geen zin of energie om er iets aan te veranderen. De angst om iets verkeerd te doen was (en is) enorm groot - zelfs onnozele dingen als uit eigen initiatief een sms’je of een mail sturen vergt voor mij veel moeite. Weet zelfs al zeker dat ik spijt ga krijgen van dit bericht. Dingen die verkeerd gelopen zijn, vergeet ik niet.

De laatste maanden ging het beter, onder meer door de overschakeling naar het hoger onderwijs (andere mensen, minder geconfronteerd worden met het verleden …); die negatieve gevoelens en gedachten kon ik geleidelijk aan een soort van verdringen. Sociale vaardigheden waren en zijn nog steeds een ramp, maar ik probeer mezelf toch tot een aantal dingen te forceren etc., want al doende leert men denk ik …

Alleen zit ik nu plots terug met een enorme inzinking … Precies alsof de laatste maanden een illusie waren.

Dit klinkt zo herkenbaar en ik weet ook niet wat ik ermee moet. Ik heb niet echt zin om nu een heel verhaal daarover op internet te zetten, maar het is bij mij een tijdje beter gegaan, ik werd steeds positiever enzo, tot ik door omstandigheden weer ben “teruggezakt”. En nu kan ik de ene dag alles positief inzien, en de volgende dag denk ik dat het allemaal nooit beter zal worden. Momenteel gaat het gelukkig redelijk goed, maar het is wel vervelend.
Ik loop op het moment bij psychische zorg omdat ik getest wordt op ADD (wat volgens mij hier los van staat) maar misschien komen uit die testen ook wel dingen waardoor ik hiermee geholpen kan worden. Ik weet het niet.

Ocharme! ik kan er mij grotendeels wel in terug vinden eig. Ik heb ong hetzelfde voorgehad vanaf de zomer van 2011 tot begin 2012 dus nog heel recent, en ik was ook super onzeker op sociaal vlak en mijn grootste probleem was dat doordat ik zo depri was, ik enorm vaak begon te dromen. En dat is echt lastig want dan leef je als het ware in je eigen droomwereldje. Maar ik kreeg een maand geleden ineens veel hulp van een vriend van mijn ouders en door met hem te praten heb ik gerealiseerd dat, als ik mijn levensdroom wou bereiken, ik ervoor moest werken. Je bereikt je droom nooit zonder er iets voor gedaan te hebben, maar je KAN het altijd bereiken. Waar een wil is is een weg en je moet NOOIT opgeven in het leven :slightly_smiling_face: Ik raad je dus aan om met een vertrouwenspersoon (liefst een volwassene, maar niet perse een psycholoog) te gaan praten en je vooral sterk te houden, en alle negatieve gedachtes en onzekerheid van je af te schuiven. Good luck!! x
PS: weet ook dat gebeurtenissen zich nooit exact kunnen herhalen, dus jij hebt dit nu meegemaakt maar het zal nooit meer zo erg zijn want het heeft je sowieso sterker en wijzer gemaakt.

Sorry voor het uppen van dit topic, maar ik heb het gevoel dat ik alleen nog maar in mijn eigen wereld zit op dit moment. De gevoelens van de beginpost zijn alleen nog maar sterker geworden.
Ik hou mezelf constant bezig en denk ook wel dat ik het allemaal leuk vind, maar als ik eerlijk tegen mezelf zou zijn, zou ik moeten toegeven dat het me niet heel erg veel uitmaakt. Het enige wat ik ermee wil bereiken is dat ik beter ervan zou kunnen worden en dat mensen mij als een interessant/gezellig persoon gaan zien.

De laatste tijd vind ik het ook oprecht moeilijk om met mijn goede vriendinnen om te gaan, terwijl dit altijd iets is geweest waaraan ik het meeste waarde hechtte. Altijd als ik met ze praat is het zo ongelovelijk ongemakkelijk, (een vriendin van mij heeft dat ook tegen mij gezegd, dus het is zeker weten niet iets dat slechts in mijn hoofd zit) ik weet gewoon niet meer wat ik moet zeggen.
Ik geef alleen wel heel veel om ze en ik wil niet dat ik niet meer bevriend met ze ben, omdat ik er voor hen wil zijn en ze mijn vriendinnen zijn.

Ik weet het gewoon allemaal even niet meer…

Is er iemand die weet wat ik kan doen?

Ah, lieve Electrocutee,
Ik weet niet of ik je kan helpen. Ik betwijfel het, ik herken mezelf in veel dingen. Ik ben altijd boos op mezelf en heb altijd het gevoel dat ik overal tekortschiet. En dan gaat het een poosje goed, en dan zak ik weer weg. Dat merk ik nu heel erg dat ik aan het wegglijden ben, en ik ben zo verschrikkelijk bang dat ik weer depressief word.

Ik heb wel één tip voor je. Probeer je vriendinnen (gedeeltelijk) te vertellen hoe het met je gaat en wat er is. Dan zullen zij ook beter begrijpen waarom het ongemakkelijk is. Misschien dat het helpt. Het kan de situatie niet verergeren lijkt mij.

Heel veel sterkte, ik hoop dat het beter met je zal gaan. Als er iets is mag je me noten.
Liefs,

Ik herken me er deels in, jammer genoeg.
Ik beschouw mezelf als minderwaardig. Dan vooral op sociaal vlak. Ik denk altijd dat ik niet interessant ben en dat mijn gesprekken superdom zijn.
Dat is niet bij iedereen zo, op school heb ik een paar vriendinnen waarbij het echt niet boeit wat we zeggen. Echt de onnozelste dingen.
Maar bij andere mensen die ik niet zo heel goed ken ben ik een totaal ander persoon, omdat ik bang ben. Ik ben eigenlijk gewoon bang voor allemaal dingen die kunnen gebeuren.
De laatste tijd ging het wel goed, alleen de laatste twee weken zak ik weer helemaal weg… Dat is echt hatelijk.

Ik denk dat ik het tegen een vriendin ga zeggen, en ik denk dat dat wel gaat helpen. Het zal in ieder geval een opluchting zijn.
Misschien kun jij het ook tegen iemand vertellen? Je hoeft niet gelijk alles te vertellen, een beetje is ook al een stap in de goede richting.

Dit is echt zo herkenbaar ): Ik ben ervoor naar de psycholoog geweest. 3 zelfs, maar ze konden niks doen voor mij. Morgen weer een gesprek ofso. Ik ben best nerveus.

@nuageux, JustLaura & naninaninani; Nog bedankt voor jullie reacties.

Met iemand hierover praten gaat denk ik niet echt lukken, aangezien mijn twee beste vriendinnen het zelf erg moeilijk hebben en die echt niet zitten te wachten op mijn gezeur. Bovendien merk ik ook aan hen dat ze vooral de laatste tijd mij niet echt meer kunnen uitstaan ofzo.
Ik heb verder nog één vriendin, maar ik weet zeker dat zij mij niet zal begrijpen.

Ook heb ik, in de twee jaar dat ik me echt doodongelukkig voelde, heel veel tegen aan hen verteld en tegen hen gezeurd over van alles en nog wat. Ik zou er nu voor hun moeten zijn, maar ik weet gewoon nooit meer wat ik moet zeggen. Verder merk ik soms ook dat al die dingen die ik hen toendertijd heb verteld op de een of andere manier onze vriendschap hebben beinvloed. Op welke manier precies kan ik niet onder woorden brengen, maar volgens mij zien ze mij nu in een ander licht, alsof ik een soort ‘project’ ben, iemand aan wie ze tijd besteden om te kijken of ik een leuk persoon kan worden ofzo.

Upje. Heeft iemand nog een goed advies voor mij ofzo?