Onderzoeken ziekenhuis en beroepsgeheim?

Stel dat iemand die nog onder de 18 is, zichzelf wil laten onderzoeken over bepaalde dingen in het ziekenhuis.

Maar dat diegene eigenlijk zijn of haar ouders er nog niet bij wil betrekken of ongerust wil maken.

Zou je je dan nog kunnen laten onderzoeken in het ziekenhuis, aangezien de meeste doctoren etc. beroepsgeheim hebben. Maar geldt dat in zo’n geval eigenlijk ook? Want je zit dan ook met de ziektekosten etc.

Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje snappen.

Lastige kwestie. Ziekte kosten kunnen toch gelijk naar de verzekering gestuurd worden?

Ik denk dat je ouders het toch te weten komen, zelfs al wrodt het verzekerd etc.
waarover gaat het dan dat je dit niet met je ouders kunt bespreken?

Ik denk dat dit ook ligt aan wat voor onderzoeken je wilt doen… Meestal is alles gewoon vergoed, en wordt dit gelijk naar de verzekering gestuurd, maar dit is niet altijd zo. Soms moet je zelf een deel vergoeden, en het ligt aan of je eigen risico al op is. Ik zou eerst naar de huisarts gaan en ook hierover vragen stellen.

@Bullybread

Het gaat niet om mij hoor. Maar ik vroeg het mij gewoon af hoe dat eigenlijk dan zou werken.

hoe oud is onder de 18? Want onder de 16 betrekken ze gewoon je ouders er vaak bij. Als je 16 bent heb je vaak zelf die keuze. Toch zullen dokters het wel raar vinden als je ouders er niet vanaf weten.
Tenzij het om iets zou gaan als abortus ofzo of iets van de gyn en je hebt alleen een vader aan wie je die zooi niet wil vertellen wordt eerder geaccepteerd dan dat je hartklachten zou hebben zegmaar. Maar idd er is verder gewoon beroepsgeheim en je zal dan moeten aangegeven dat er met niemand anders over gesproken mag worden, dan komt er een notitie van in je status :slightly_smiling_face:
En ja met verzekering gaat geloof ik rechtsstreeks onder de 18

vanaf je 16e worden je ouders er niet meer bij betrokken als je dat niet wilt…
Maar heb geen idee hoe dat met ziekenhuiskosten zit enz. Zal je op de een of andere manier ook vast wel kunnen regelen denk ik.

Ziektekosten verzekeren is beneden de 18 ‘‘automatisch’’ bij de maatschappij waar de ouders (of voogd) is verzekerd. Lang niet alle onderzoeken worden vergoed. Teminste niet als je boven de 18 bent, misschien zijn er andere regels dat voor minderjarigen meer vergoed wordt, maar dat hangt dus af van de verzekeringsmaatschappij.
Indien dus niet alles vergoed wordt krijgen de ouders zowieso een bericht dat een bepaald bedrag op een bepaalde datum is voorgeschoten door de verzekeraar en dat dit bedrag geïncasseerd wordt.
Dus dan komen ze er toch wel achter.