Onderzoek voor school; Alcoholgrens verhoogt tot 18

Ik moet een onderzoekje doen voor school, wat vinden jullie.
Moet de alcoholgrens verhoogt worden tot 18 jaar?
Het alcoholpercentage onder de jeugd is fors gestegen en als we niets effectief ondernemen zal dit ook blijven gebeuren. Ook met de nieuwe maatregelen in de supermarkt klinken de woorden zoals ‘comazuipen’ ‘happy hour’ en ‘indrinken’ nog steeds vrolijk uit de mond van een dertienjarige. Want hoe vroeger je ermee begint, hoe stoerder je bent. Is dit wel normaal? De overheid probeert met allerlei campagnes de jeugd bewust te maken van alcohol. Deze niet-efficiënte maatregelen hebben evenveel effect als lelijke teksten op sigarettenpakjes. Jaarlijks worden vijfhonderd minderjarigen met zware alcoholvergiftiging opgenomen en dit blijft toenemen als er geen efficiëntere maatregelen komen. Wat mij betreft mag de grens van alcohol verhoogt worden tot 18 jaar.

en RESPECTEER elkaars meningen aub!

Denk als je de grens gaat verhogen dat het niet veel anders wordt.
Want je kunt er dan nog altijd op een of andere manier aan komen.
En dan ben je alleen nog maar stoerder als 13 jarige als je dronken bent omdat het dan verboden is.

Ik dat veel supermarkten dan als nog alcohol aan 16 jarigen zouden meegeven. Ook met die regel dat je je legitimatie moet laten zien als je tabak of drank koopt en je ziet er niet uit als 20. Daar heb ik zelf ook bar weinig van gemerkt.

Van mij mag het (ookal is het niet zo’n handig idee) Ik ben 17, maar vind alcohol echt totaal niet lekker. Dat vinden mensen raar, net alsof je alcohol lekker moet vinden, alsof dat stoer is. Eigenlijk heb ik het idee dat er een soort sociale druk op zit: Hoe lekkerder je alcohol vindt en hoe meer je er van kan hebben, des te beter. Zo lijkt het teminste. Maar ze kunnen het toch niet tegenhouden, want ze blijven toch wel drinken. Want ja, stiekem is spannend. En comazuipen enzo zijn natuurlijk extreme voorbeelden, één of twee glaasjes moeten kunnen. Wel vind ik echt dat er betere voorlichting moet komen: Alcohol moet met mate gedronken worden en alcohol drinken is niet beter/stoerder dan een lekker glaasje fris =)

ik vind de grens van 16 jaar prima.
zelf drink ik nooit,nog nooit gedronken ook.
maar genoeg meiden van mijn klas/school drinken nu al (13/14 jaar)
dan gaan ze bijv naar een feest en dan drinken ze in.
ook op school word bij mij soms in spa flesjes alcohol meegenomen…
ik vind het niet echt normaal maar het zijn toch allemaal van diezelfde typetjes meisjes. dus als het naar 18 word verhoogt denken ze juist van,oh stoer nu drink ik terwijl het niet mag…

Van mij mag die zelfs naar 21 jaar, omdat ik vind dat er een te grote percentage jongeren drinken die echt jong zijn 12 t/m 14 jaar en dat ze veel drinken. En iemand van 12 t/m 14 kan eerder ermee doorgaan als iemadn van 16 dan als 21 jaar. En ook dan denk ik dat 21 jarige minder snel voor jongeren drank gaan kopen aan iemand van 13 ofz. omdat je dan zelf beter nadenkt dan als je zelf 16 bent dan denk je ook aaah een keertje voor hun kan wel…

ik vind het niet echt een argument dat kinderen van 12 t/m 14 juist meer gaan drinken omdat het dan ‘stoer’ is, omdat het verboden is.
Het is toch al verboden voor hen? Wat maakt 't verschil dan?
En wat hierboven is gezegd is ook waar, iemand die echt veel te jong is (dus <16) gaat niet snel door als 21-jarige.

Hier ben ik het echt helemaal mee eens!

GODVERDOMME, NEE MAN, DIE ALCOHOLGRENS MOET HELEMAAL NIET VERHOOGD WORDEN TOT 18 JAAR. LANG LEVE DE ALCOHOL ZULLEN WE MAAR ZEGGEN.
hé nicolleke :smirk:

Jezus, doe rustig xD Alsof je dood gaat als je nog twee jaartjes langer moet wachten.

Ik denk niet dat het verhogen van die leeftijdsgrens zin heeft, die 13 jarige kindjes vinden het dat nog stoerder om het toen doen en ze komen er echt wel aan dus. Als je het verbied word het voor hun alleen maar interesanter.

Het drugsgebruik in Amerika is hoger dan in Nederland, en dat terwijl het in Amerika illegaal is en drugs hier gedoogd wordt. Blijkbaar helpt verbieden niet. Dus nee, ik vind niet dat de grens verhoogd moet worden, want zoals ik al zei, verbieden van drank/drugs helpt denk ik niet.

Inderdaad;)

heeft geen zin. je geeft zelf al aan dat er nu 13-jarigen zijn die alcohol drinken, dus als je het zo bekijkt heeft die alcoholgrens van 16 jaar ook niet echt veel nut. (ik zeg niet dat ze hem af moeten schaffen hoor, de drempel om alcohol te kopen ligt dan natuurlijk wel hoger).

en het lijkt me nogal raar als je nu 17 bent, dan mocht je vorig jaar en dit jaar nog wel alcohol kopen en dan opeens niet meer.

ik ben nu trouwens 15, en ik heb niet echt veel behoefte aan alcohol ofzo maar ik zou het wel makkelijk vinden dat als ik 16 word, ik gewoon zelf alcohol kan kopen.

21 werkt ook niet ik heb in Amerika gewoond en ook op school gezeten etc en als we dan zn houseparty hadden regelden we zo iemand van 21 die dat haalde. Iedereen was onwijs veel aan het zuipen en vaak ook blowen erbij want dat was leuk juist omdat het verboden was om te doen.

Nee,
Ik ben 13 en ja ik drink soms.
Ik weet heel goed wat de gevolgen zijn. Maar het is gewoon spannend leuk, enz. Om het verborgen te houden voor je ouders en ik word gewoon heel gezellig :stuck_out_tongue:
xx

ik ben gestopt met drinken , dus mij maakt het niet veel uit xD . wel kut voor de 16-jarigen die net blij zijn dat ze eindelijk legaal alcohol mogen :’)

Ik denk dat dat absoluut niet uitmaakt. Als je dan 16 of 14 bent, kan je altijd nog aan alcohol raken hoor. Maakt eigenlijk niet uit hoé oud je dan bent. Zelfs mijn broer van 12 kan aan een fles wodka raken als hij dat zou willen (ik trouwens ook, met het kleine verschil dat ik kan doorgaan voor 16, en hij niet). Er is totaal geen controle in supermarkten en nachtwinkels op alcoholaankopen, althans hier niet. Zelfde met sigaretten.
Gelukkig is volgens wat ik hoorde de controle in coffeshops beter (of zelfs nog redelijk goed.)

En daarbij, het zal enkel maar stoerder worden voor een jongere om te drinken als hij nog geen 18 is (geworden).

Gewoon zo laten dus, en degene die drinkt zal zelf de gevolgen wel dragen.

Ik heb echt zo een een idee van ‘alsof die koters dan wel luisteren’

Ja, maar amerika is wel anders als nederland. Ik denk dat het in Nederland eigelijk wel zou helpen, maar dat weet je niet tot dat daar een proeftest mee wordt gedaan ofzo…