Onderzoek: Facebook & relaties

Hoi :slightly_smiling_face:

Ik doe een onderzoek voor mijn studie en ben op zoek naar mensen die ik kan/mag interviewen. Omdat het onderwerp van het onderzoek over relaties gaat heb ik mijn topic maar bij dit forum geplaatst…

Het thema van het onderzoek is Facebook & alledaagse liefdesrelaties. Heb jij dus een verhaal over hoe Facebook jouw relatie beïnvloedt (zowel positief als negatief, met een ex, met je huidige vriend of met je crush), bijvoorbeeld als het gaat om jaloezie, plaats het hier! :slightly_smiling_face:

Zet er ook even je leeftijd bij en of je bereid bent je te laten interviewen, ik heb een aantal vragen die ik graag beantwoord zou willen hebben! :slightly_smiling_face:

Ik ben 17, heb nog geen vriendje gehad, maar wel crushes en ander stuff.

Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen was het wel even lastig met facebook. welke foto’s laat je erop staan en welke niet bijvoorbeeld. Daarbij kregen we beiden heel veel reacties van mensen die het niks aan ging puur omdat we onze relatiestatus hadden veranderd naar vrijgezel. Heel vervelend allemaal.

Ik heb een relatie gehad waarbij facebook een negatieve invloed had…

Mijn ex vriend had al een tijdje een nieuwe vriendin, maar hij had besloten dat hij het toch nog eens met mij wilde proberen dus had hij het uitgemaakt met haar. En nou is zij een beetje een geval apart… Ze postte sowieso al 3 berichten per dag op zijn fb pagina, maar toen hij het uitgemaakt had kwamen er dus echt vervelende berichten, in het openbaar zeggen dat hij na een half jaar weer terug ging naar mij en hem ook succes wensen met mij verder enzo.
Ken haar verder niet, en snap echt wel dat het zwaar kut voor haar was, maar vond het zelf niet echt prettig dat de hele wereld dat zo allemaal kon volgen zeg maar… En dan nog het commentaar wat je krijgt van mensen die jou helemaal niet kennen. Naja.

Ik heb hem trouwens in dat halfjaar verder nauwelijks gesproken, maar zij is heel jaloers, en had me dus ook een keer vanaf zijn account een vriendenverzoek gestuurd zodat ze mijn pagina kon checken, of haatmail sturen, weet ik veel.

Hoi!

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik vertel het je gewoon. Een echt super leuke/knappe jongen skate wel eens voor mijn huis. Gisteren zag ik hem met mijn overbuurjongen praten, dus dacht ik, ff kijken of hij toevallig op facebook met hem bevriend is. Dat bleek dus zo te zijn. Ik heb die jongen dus toegevoegd, en hij heeft mij geaccepteerd. Alleen nu kan ik mezelf niet tegenhouden om de hele tijd op zijn facebook te kijken. En dan zie ik weer hoe leuk hij is…
Conclusie: Facebook bezorgt een hoop stress!

Nog succes met je onderzoek!

Ik ben trouwens 15 en wil je best helpen door me te laten interviewen.

Ik had altijd ruzie door facebook. Door een foto waarbij hij of ik net iets te dicht bij iemand anders stonden of we begrepen elkaar verkeerd via chat of weer iets anders. En toen het uit was vond ik het stom om zijn feestfoto’s te zien en hem te negeren op de chat (of ja, niet meer elke dag te praten). Achteraf zei hij wel tegen mij dat hij het er ook lastig mee had dat ik onze foto’s verwijderd had.

Ik heb een relatie waarbij facebook een negatieve invloed speelde in het verleden.

toen mijn ex het uitmaakte was het best moeilijk. ik had hem nog als vriend op fb. ik keek elke dag naar zijn profiel. wel had ik de meeste foto’s van ons verwijderd. maar toen na 3/4 maand had hij zijn status veranderd dat hij een relatie had en ik heb direct verwijderd als vriend. hielp echt ENORM :grinning:.

ik ben 19 trouwensss

Ik denk niet dat Facebook ons liefdesleven heel erg beinvloed maar het vermakkelijkt ons leven wel, maar ik denk dat er ook wel een klein gedeelte jaloerzie komt kijken.
Mijn vriend en ik leerden elkaar kennen op een datingsite. Ik ging natuurlijk meteen opzoek naar zijn fb-pagina en zag geweldige dingen. We gingen van die chatsite over op msn, whatsapp en facebook. Na een date of 4/5 kregen we een relatie. Maar helaas wonen we 110 km van elkaar vandaan, dus hebben we een langeafstandsrelatie. Dit is prima te doen, als je het vooruit zicht hebt dat je samen kunt gaan wonen. Gelukkig willen we dit allebei heel graag. Door de weeks bellen we veel, appen we veel maar ook berichtjes via facebook houden ons op de hoogte van wat er zoal gebeurt in ons leven. Omdat we er zelf helaas niet bij kunnen zijn etc.
Toch hebben wij allebei de karaktertrek om ‘nieuwsgierig’ te zijn naar wie de ander als vriend of vriendin heeft. Niet echt jaloers, maar we houden het wel in de gaten zeg maar. Ik zit sinds dit jaar op mn opleiding en heb dus een hele nieuwe klas, met nieuwe mensen en dus ook nieuwe vrienden op facebook. Ik heb alles uit moeten leggen, wie wie was en wie wat deed en of ik er veel mee omga. haha. Ik vind het niet erg, ik heb niets te verbergen dus ja.

Facebook beïnvloedt onze relatie totaal niet eigenlijk. Op onze profielpagina staat dat we met elkaar een relatie hebben, en that’s it. We sturen naar elkaar bijna geen berichtjes. Af en toe reageren we op de zelfde statusupdate van een gemeenschappelijke vriend, maar dan niet op elkaar. En als we wel op elkaar reageren, is het gewoon ‘vriendschappelijk’, niet klef. Je mag me wel interviewen, maar aangezien Facebook geen onderdeel is van mijn relatie denk ik niet dat je daar wat aan hebt.

Ik zit zelf vaak op facebook, maar mijn vriend heeft er niks mee. En dat zorgt soms voor wat irritatie omdat hij dan zegt van 'alweeeer op facebook?'etc.

Haha ik heb mijn vriend ontmoet via Facebook!
Het is een beetje een raar verhaal…

Hij is een rij-instructeur, en een vriend van mij had rijles van hem. Die vriend sprak altijd heel positief over hem, dus op een avond ging ik hem opzoeken op Facebook en voegde hem zonder reden toe. Hij accepteerde mij, en zo is het balletje gaan rollen! We spraken elkaar elke dag op Facebook chat en op een gegeven moment wilden we elkaar wel ontmoeten… Onze eerste date was geweldig, het was liefde op het eerste gezicht en sindsdien zijn we samen :slightly_smiling_face:.

Ik woon nu in Amerika, en we hebben veel contact via Facebook (en Skype uiteraard). Dus Facebook beinvloed mijn liefdesleven enorm haha!

Maar ik wil dus wel geinterviewd worden! En ik ben 17 trouwens.

Kijk anders in het lucht je hart topic en schrijf het daar, misschien zijn er mensen zoals inspireme met problemen op fb die willen vertellen erover?

Door FB hebben mijn vriend en ik juist
meeer contact gekregen in het begin, toen we
nog niks hadden. Dus voor mij was het wel een
handig/leuke manier om beter aan de praat te
komen dan de eenzijdige gesprekjes op de gang.

Maar ik werd er ook heel onzeker van, als ik andere
meisjes zag reageren op zijn status ofzo. Je weet
toch veel minder over wat de ander denkt dan wanneer
je face to face bent omdat je dan elkaars lichaamtaal
kan zien enzo.

Dus ja, FB kan handig zijn. Maar het is ook nogal…
Een onzekermakend iets?

Ik heb niet eens Facebook, mijn vriendje wel, maar omdat ik het niet heb, kan het onze relatie eigenlijk niet echt beïnvloeden. Nouja, het enige dat kan is dat mijn vriendje via Facebook contact heeft met andere meisjes, en omdat ik dan geen Facebook heb, kan ik dat niet zien. Maar ik weet ook wel dat hij geen rare contacten heeft, tuurlijk zal hij wel eens een reactie geven bij een ander meisje, maar niet iets flirterigs dat eigenlijk niet kan binnen een relatie, daarin vertrouw ik hem gewoon. Dus nee, Facebook heeft niet echt invloed op onze relatie.

Mijn vriend was altijd heel jaloers als ik op de status oid van een jongen reageerde. heel vervelend.
ben 19 (bijna 20).
gewone reacties dan he, niet flirten of wat dan ook, want dat doe ik absoluut niet.

Dankzij facebook heb ik nu een relatie met mijn vriend! Waarschijnlijk ook wel zonder facebook hoor, maar dat was ons eerste gesprek zegmaar, en vanuit dat gesprek is alles begonnen. Daarom heeft het wel positieve invloed gehad voor mij. Verder beinvloed het onze relatie niet echt.
Ik ben 17 jaar, dus als je iets aan mij denk te hebben, zeg het maar! :slightly_smiling_face:

Na een erge ruzie bij mij thuis, ging mijn vriend naar zijn huis met de woorden; het is uit. Ik dacht er verder niet bij na want we hielden van elkaar en ik had zoiets van hij kan zoveel zeggen. Tot ik een sms kreeg van een vriendin die vroeg of het uit was. Toen ik haar belde vertelde ze dat hij zijn status op facebook had veranderd naar vrijgezel. Facebook (en dus alle vrienden op facebook) wisten dus eigenlijk eerder dat het uit was dan ik zelf.

Dit is niet alleen bij mij gebeurd, maar ook bij andere mensen die ik ken. Ik denk dat je facebook en relaties ver uit elkaar moet houden dus ik ga ook niet meer op facebook zetten ‘heeft een relatie met blablabla’. Een relatie is iets tussen jouw en je partner, daar heeft facebook niks mee te maken.