Onderwijs in de 21e eeuw

Eerst voordat je hier gaat reageren, a.u.b dit filmpje kijken:

Over het filmpje:
Our world is changing at an unprecedented pace. To prepare our students, lessons must go beyond the “3 R’s” and foster 21st century skills. Skills like critical thinking, communication, collaboration and creativity will be essential for students to take on the challenges and opportunities that lie ahead.

Naar aanleiding van een filmpje op youtube ben ik mezelf gaan afvragen: worden wij, als studenten, wel genoeg voorbereid op wat komen zal in de 21e eeuw? Welke rol gaat de docent spelen in de 21e eeuw? Wat gaat er van ons gevraagd worden naast de toenemende invloed van de technologie?

Ik weet het, het is nogal een breed onderwerp, maar misschien daarom ook interessanter om over te discusiëren. Dus mensen: brand maar los! :grinning:

Up!

Interessant filmpje, ik vind het een beetje een lastig onderwerp om een duidelijke mening te kunnen geven.
Wel vind ik dat de technologie echt snel gaat en dat ik zelf ook veel technische dingen gebruik voor huiswerk (laptop, tablet, andere stuff)

Sorry maar ik snap het doel van dit topic niet. Het is nu de 21e eeuw dus waar maken we ons zorgen om?

Ik merk als startende leerkracht op de basisschool dat technologie niet meer weg te denken is.
Ik ben het onderwijs ingegaan omdat ik het krijtbord fantastisch vond.
Nu werk ik met een digitaal schoolbord en zijn veel lessen al digitaal te behandelen.
Het is niet erg, ik kan als 24 jarige student/leerkracht hierin meekomen. Mijn mentor is 62 en zeurt elke schooldag over alle technologie en de niet werking daarvan.

Leerlingen werken steeds meer met mini laptops. De Steve Jobs school is onlangs geopend, daar werken leerlingen alleen nog maar met Ipads.
Leerlingen steken ook meer op door spelletjes te doen.

Mijn persoonlijke mening is dat ik niet wil dat mijn leerlingen ook op school achter een vierkant ding hangen.
Gewoon in schriftjes schrijven, weinig digitaal, alleen als ondersteuning van de les op het bord.
Ik ben als leerkracht gedurende de dag alles tegelijk, dat merk ik wel.
Ze leunen op je en ouders profiteren daarvan mee.

Ik voel me niet opgejaagd als leerkracht in het basisonderwijs.
Zoals ik nu functioneer, met de technologie die daarnaar vraagt, is het als werk en als persoon bij te benen.

Maar is het dan niet belangrijk om kinderen vanaf de bovenbouw van de basisschool te leren hoe je een presentatie maakt op Powerpoint voor je spreekbeurt en hoe je een opstel of boekverslag maakt in Word?
En natuurlijk standaard een typcursus, lijkt me ook zeer handig. Ik heb het nog geleerd op een ouderwetse typmachine bij een typcursus die toevallig op mijn basisschool werd gegeven, maar niet door school zelf.
Ik ben tegen het volledig digitaal maken van het onderwijs, maar bepaalde dingen vind ik dat je ze best moet kunnen leren op jonge leeftijd.

Ik ben nu 19 enz zulke dingen leerde ik al op de basisschool haha. Blind typcursus heb ik gehad, werken met google en word. Powerpoint dan niet geloof ik. Dus veel leerkrachten gaan inderdaad wel mee met de tijd! Dat vind ik ook belangrijk!

Ik heb een docente Nederlands, die helemaal niet met haar tijd meegaat. Ze weigert te werken met smartborden en dingen op magister zetten doet ze ook niet. Je mag geen mailtjes sturen als je een eindopdracht wil inleveren, dan moet je ze op de post sturen of langs haar huis.

We zijn aan het begin van de 21e eeuw, en in die bijna 14 jaar dat we in de 21e eeuw zitten is er een ontzettend grote verandering geweest qua technologie. Waar ik me zorgen over maak is of wij wel voorbereid kunnen zijn op wat komen zal. De wereld verandert zo snel in een korte tijd. Heb je het filmpje gezien?

Ik vind het heel belangrijk dat kinderen met een computer leren werken, maar ik vind het niet kunnen dat kinderen verplicht worden om in de basisschool al een computer te kopen. Je kan perfect per school een paar computers aankopen, en elke week een uur computerles geven in de lagere school. Ik vind ook dat huiswerktaken niet verplicht zouden moeten gemaakt worden met de computer. Computervaardigheden moet je leren in de computerles, maar zouden niet verplicht in de andere lessen aanwezig moeten zijn.

Om een voorbeeld te geven: Bij ons in het middelbaar was je verplicht om je taken af te printen. Veel leerlingen bij ons die wat armer waren, hadden helemaal geen computer en moesten tijdens de middag in een lokaal hun taken afmaken. Hierdoor hadden ze bijna geen vrienden meer, want die gingen gezellig tijdens de middag samen eten enz. Zo straf je mensen eigenlijk omdat ze arm zijn. Als ze dan in de plaats daar van tijdens de computerles zeggen ‘En deze les mogen jullie een opstel maken, ik beoordeel de layout.’ Hebben ze ook geleerd hoe je een tekst/ppt enz. moet maken, maar kunnen ze dat gewoon tijdens de les op school doen.

Ik vind gewoon niet dat leerstof overbrengen en correct aanleren veel te maken heeft met technologie. Technologie vergemakkelijkt de praktische kant van het schoolleven (taken doorsturen, verbeteren in Googledocs, Facebookgroepen,…), meer niet. Je kan de leerlingen daar wegwijs in maken door middel van extra uren informatica, maar technologie is niet in elk vak de sleutel tot goed lesgeven.

Na aanleiding van*

maar nee ik vind van niet. We kunnen ons er niet op voorbereiden want we weten niet wat er gaat komen.

Het is toch wel ‘naar’?

Ja naar aanleiding van klopt.

Ik denk hier ook heel erg over na, maar dan meer over het feit dat veel banen zullen verdwijnen, door de technologische ontwikkeling. Ik zit nu in de 4e klas van het vwo en ik ben gewoon bang dat ik straks een studie ga doen waar ik na afloop weinig aan heb. En oke, er komen ook banen bij, maar op het gebied dat mij interessant lijkt zijn er al veel technologische ontwikkelingen, en zullen er dus banen verdwijnen.
Ik ben het er wel mee eens dat onderwijs in de toekomst helemaal digitaal wordt. Op dit moment zijn er misschien wat problemen omdat we in een soort “overgangsfase” zitten, maar ik denk dat het in de toekomst wel allemaal lukt.