ondankbaar?

Ik ben 16 jaar. Me vader en moeder zijn gescheiden. Me zus is uit huis ( al een aantal jaar ). Sinds dat me vader en moeder zijn gescheiden heb ik het huishouden overgenomen van me moeder (woon bij me vader). Nu is het vakantie en ga ik extra werken in de supermarkt, ik werk ongeveer 30 uur per week. Kan nog wel is verschillen soms ook 47 uur per week. Nu doe ik thuis wat minder.

Nou, gisteren vroeg me vader hoelaat ik vandaag schoon ging maken. Dus ik antwoord: nou ik wil eerst uitslapen en dan ga ik hier wat doen. Toen werd hij helemaal boos, want ik zou hier volgens hem niets doen en maar een rot jong zijn en hier weg moeten omdat ik nooit iets doe en alleen maar rotzooi maak. Maar ik kook voor hem maak alles schoon( badkamer wc washok woonkamer keuken me eigen kamer en zijn kamer) doe de was enzovoort. Dus toen kregen we ruzie. Hij werd heel kwaad en pakte me vast bij me polsen en begon er in te knijpen. Hij zei dat hij me wilde stompen enzo. Ik ben op dat moment dan wel brutaal tegen mijn vader, omdat hij me heel erg boos maakt.
Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen?

Ik vind je vaders reactie niet bepaald normaal.

Mijn moeder reageert niet eens zo en ik doe alleen mn eigen kamer en mn eigen was.

Ben je nu een meisje of een jongen? Je heet hier janneke?! maar in je verhaal staat rot jong. Maar dit is echt klote, en ik snap niet dat je dat sowieso allemaal doet, hou jij nog wel vrije tijd over? Dit is niet normaal hoor… ga met je vader praten, desnoods met je moeder want het is niet normaal dat jij zoveel doet. Tuurlijk is het goed dat je een beetje helpt, maar om nou elke week schoonmaker te spelen voor je vader, nee… dat gaat mij te ver iig…

jeeetje, ik vind die reactie van je vader echt heel erg ongepast hoor! misschien dat hij gewoon even niet zo lekker in z’n vel zat, en dat als hij vanmiddag ofzo iets rustiger is, dat je even met hem rond de tafel kan gaan zitten, en uitleggen dat je het niet leuk vond hoe hij reageerde, en dat je wel degelijk veel doet :wink:

Ik ben een meisje. Me vader noemt me rotjong zon 3/4 keer per week. Ik houd niet bepaald veel vrije tijd over. De laatste weken is het nogal een routine. 5 uur opstaan weken van 6 tot 1 thuiskomen wat schoonmaken, koken eten slapen. enzovoort. Met me vader valt niet te praten. Hij werkt zelf 50 uur per week en moet elke avond weg ik zie hem ongveer 2 uurtjes per dag waarvan hij minimaal 1 uur achter de computer zit. Me moeder weet hoe hij is, maar ze kan me ook niet helpen omdat je gewoon niet met hem kan praten.

haha jah dat rotjong zal wel gewoon als rotkind bedoeld zijn;)
maarre inderdaad een beetje errug vreemd dat jij zoveel moet doen… :0
ik weet echt niet wat je het beste kan doen maar dat dit niet normaal is dat is 1 ding wat zeker is

Dit is zeker niet normaal! Kan je niet met je moeder hierover praten, dat zij het er met je vader over heeft? Desnoods kan je altijd nog een schoonmaakster inhuren :’).

omg, je bent togh zijn dochter, niet zijn kamermeisje.

Waarom ga je niet bij je moeder wonen?

Omdat ze dat niet kan betalen

De reactie van je vader is echt heel erg. Je werkt je helemaal kapot voor hem, houdt geen vrije tijd meer over en dan reageert hij zo. Ik zou zo kwaad zijn, dat ik een tijdje weg zou willen gaan bij hem, denk ik. Dan ziet hij pas hoeveel je wel niet doet.

Andere familie waar je een tijdje bij kan wonen zodat hij ziet wat hij mist?

En met alimentatie + bijstand dan?

Ik weet ook niet precies maar ze kan het niet betalen en dat zegt ze niet zomaar. Ook heb ik niet echt een goede band met me moeder ( jaar geen contact gehad enzo)

Het klinkt stom misschien, maar familie ? Ik kom nooit bij me familie omdat me ouders dat liever niet hebben ( ruzie’s enzo). Me opa werd gecremeerd ( had zich zelf opgehognen) en dat as wouden we bewaren voro in ketting enzo, en toen heeft de rest van de familie gezorgd dat het werd uitgestrooid, en ze weten niet waar is uitgestrooid.

Meid, volgens mij heb jij het best moeilijk thuis.
Ik vind het erg knap je je ondanks alles nog staande weet te houden!!
Volgens mij heb jij hulp nodig want ik kan dat dan wel niet beslissen maar volgens mij ga je dit niet lang volhouden…
Je vader scheldt je uit, je werkt je te pletter voor hem!
Je hebt nauwelijks tijd voor jezelf en dus hobby’s of een sport.
Daarbij heb je ook nog die kwestie met je opa.
Dit kán niet gezond zijn!

Misschien kan het een idee zijn een met een vertrouwenspersoon te praten, iemand uit je familie. Desnoods bel je je moeder op!
Surf anders eens naar bureau jeugdzorg, misschien kunnen zij je helpen.

Veel succes ermee!

Ik denk dat ik er nu nog niets van zeg, maandag gaat hij weg tot woensdag en dodnerdag tot zaterdag.Dus dan kan ik even rustig aan doen. Als het daarna nog zo is ga ik denk even bij me moeder wonen voor een tijdje.

Ik hoop dat het allemaal goed komt, dit is echt niet gezond voor jou! Je bent nog jong en moet oko van je jeugd kunnen genieten maar tot nu toe veel narigheid voor jou… ik hoop dat je hulp vind. Succes.

Kind jij moet uit huis.

Dit is eigenlijk heel ernstig, hij mishandelt je psychisch. Het feit dat jij alles al moet doen en geen normaal leven eraan overhoudt is al erg, maar dat hij ondankbaar is maakt het nog erger. Ik zou echt langs jeugdzorg gaan, als er met hem niet te praten valt.

Ik schrik hier gewoon van! Jíj zou de gene moeten zijn die ondankbaar is. Je hebt toch gewoon vrije tijd nodig? Ik heb eigenlijk weinig verstand van dit soort dingen, maar ik wil je toch helpen. Praat in ieder geval met iemand die je kunt vertrouwen (moeder/vriendin/…) en probeer samen voor een oplossing te zorgen, want als ik zo lees dat er geen gesprek met je vader valt aan te knopen, is het moeilijk om er alleen voor te gaan. Maak een paar schema’s: één schema van wat je al doet op welke dag (bv. maandag: was doen, boodschappen doen) en één schema waar bij je de taken verdeeld (bv. jouwnaam - maandag: kamers opruimen. vadersnaam - maandag: boodschappen doen). Of blijf, zoals hier ergens boven me al werd gezegd, een paar dagen bij iemand en hij zal er spijt van krijgen dat hij je zo heeft behandeld. Of het helpt? Ik heb geen idee, maar je zou het op z’n minst kunnen proberen.