Onbelemmerd studeren

Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik ben net begonnen aan een HBO-studie. Door een psychische beperking een stuk later dan gemiddeld. Daarnaast heb ik een Wajong-uitkering (al tien jaar) en ben ik met de herkeuringen net opnieuw 100% afgekeurd. Ik wil zelf heel graag van mijn uitkering af en heb echt de ambitie aan het werk te gaan op den duur, maar het studeren valt me heel erg zwaar door mijn beperking. Na een dag college ben ik zo moe dat thuis studeren echt geen optie meer is. Daarnaast is stress funest, ik moet echt oppassen dat ik niet uit balans raak. Ik ben vaak zo moe dat het me niet eens lukt naar college te gaan. Ik heb ook dagen dat ik door de stress depressief in bed blijf liggen. Het verlamt me soms echt. Ik zit nu in mijn eerste tentamenweek, en ik merk nu al dat ik een achterstand heb hierdoor.

Zoals jullie zullen begrijpen zijn dit niet echt goede omstandigheden om een studie succesvol af te ronden. Maar ik wil zo graag en qua niveau kan ik het best aan! Ik heb mijn eerste twee tentamens al gehaald. :upside_down_face: Ik zou alleen heel graag een aangepast studietraject willen omdat dit echt geen doen is. Dus bijvoorbeeld minder vakken in één keer (en dus mijn P uitspreiden over twee jaar bijvoorbeeld). Ik weet ook dat scholen je opties moeten bieden als je chronisch ziek bent.

Ik vraag me dus af of er iemand ervaring heeft en wat voor opties er zijn. Ik kan er op internet niet heel veel over vinden. Ik heb nu al wel extra SLB-uren, maar dit is niet voldoende. Hooguit kan zij me wat tips geven. Ik heb mijn SLB’er gevraagd of ik het traject van onbelemmerd studeren in mag, maar we hebben pas over 2 weken weer een afspraak en ik wil graag ook voorbereid het gesprek in.

Ik hoop dat iemand mij er wat over kan vertellen!

Hebben ze bij jou op school geen senior slb’er? Mocht er bij ons zo iets voorkomen word je door je slb’er doorverwezen naar een senior slb’er en die gaan dan met jou (en ik denk de examen-commissie) kijken of er aanpassingen gemaakt kunnen worden en hoe.

Ik ken iemand die narcolepsie heeft (dus heel snel in slaap vallen, sneller moe zijn) en zij is nu bezig met afstuderen. Wat zij heeft gedaan is dat ze een half jaar verspreid over een jaar. Een vriendin van me die een jaar bestuur heeft gedaan heeft dit ook gedaan, dus volgens mij moet er genoeg mogelijk zijn om jou te laten studeren.

Ik weet niet of je SLB’er je juiste persoon is om hier mee over te praten. Ik ben op een gegeven moment gaan praten met m’n senior SLB’er, zij had veel meer suggesties.

Het is echt mogelijk om aanpassingen te maken in het examenprogramma. Ik weet dat de HAN hier een heel stuk aan heeft gewijd op de websit: https://www.han.nl/start/bachelor-opleidingen/studeren-bij-de-han/studiefaciliteiten/studeren-met-een-functiebeperking/

Misschien kun je dit doorlezen en helpt het jou bij het vinden van informatie. Succes!

Dit ja! Ik loop ook bij een senior slb’er vanwege mijn dyslexie, geen ernstig probleem, maar zelfs daarvoor ben ik al doorverwezen. Al ben ik daarna weer doorverwezen naar de decaan (die nooit tijd heeft om mij te ontvangen :hammer:)

Een goede vriendin van me heeft een lichamelijke beperking en is ook afgekeurd en ontvangt wajong, zij heeft een aangepast studietraject aangeboden gekregen door ook een speciaal iemand die er op de uni voor aangesteld is. Zij heeft wat vakken kunnen doorschuiven en zo een jaar extra over haar bachelor kunnen doen en nu een half jaar langer over haar master.

Iemand die ik van mijn studie (HBO) met epilepsie die daar veel last van heeft heeft ook wat met vakken kunnen schuiven en doet er nu gepland 5 jaar over. Dit heeft ze geloof ik ook via de senior slb geregeld, waarschijnlijk is ze ook nog wel naar de decaan geweest hiervoor.

Op mijn HBO opleiding is het mogelijk om je traject te ‘vertragen’ als het gaat om speciale omstandigheden. Dan kunnen zij ook regelen dat je niet te veel gedoe krijgt met Duo, maar nog wel je diploma in je eigen tempo kan behalen.

Als het goed is weet je SLB’er hier meer van en kan jou eventueel doorsturen naar de juiste personen.