omweg naar droomstudie

Hee allemaal!

Ik doe nu 5VWO E&M en dat gaat tot noch toe wel goed.
Ik wil echter al van jong af aan geneeskunde studeren, ik dacht alleen altijd dat ik dat toch niet zou kunnen omdat ik erg onzeker was.
Ik heb me een beetje ingelezen in mijn mogelijkheden en ik ben uitgekomen op de VAVO.
Ik zou dan nu mijn VWO E&M afmaken en daarna in één jaar natuurkunde, scheikunde, wiskunde B en biologie gaan volgen aan het ROC Alkmaar.
Ik vraag me alleen af of ik dat wel aankan, drie jaar in één, en of ik dan wel de hoge cijfers zou halen die nodig zijn om toegelaten te worden.
Natuurkunde vond ik altijd een leuk en niet heel moeilijk vak, biologie vond ik leuk en makkelijk, scheikunde vond ik redelijk lastig en wiskunde B niet lastig en niet moeilijk in 3VWO. Ik stond voor alle vakken, behalve wiskunde een zeven, voor wiskunde stond ik een 6,5.
Nu is de laatste tijd een beetje de trend op komen zetten om een soort portfolio samen te stellen om de universiteit te laten zien dat je gemotiveerd bent om méér te doen dan alleen het hoognodige. Hier ben ik dus de laatste tijd al mee aan het werken. Ik heb tot nu toe in mijn portfolio: Leerlingenraad, Tutoraat (bijles geven) en ik ga dit najaar beginnen aan het excellentietraject van de UVA, dit is een traject waar je een bepaald onderwerp twee maanden bestudeert en er hoorcolleges over volgt en uiteindelijk 6 studiepunten binnehaald. Ook ga ik dit voorjaar webclasses doen aan de Universiteit van Groningen, dit is ongeveer hetzelfde maar dan zonder studiepunten en online. In de zomervakantie ga ik vrijwilligerswerk doen in het regionale ziekenhuis.
Ik doe dus heel veel om dat portfolio samen te stellen maar ik wil dan ook echt heel graag Geneeskunde doen, ik begin ook steeds zekerder te worden.
Ik ben er echter nog steeds niet zeker van of het haalbaar is voor mij om die vier vakken te doen in een traject dat bedoelt is voor mensen die hun examen niet gehaald hebben en dus al enige ervaring wat betreft deze vakken hebben.

Graag ervaringen en advies!

Ik heb heel VWO op de vavo gedaan, profiel N&T, en had dus de vakken die jij ook krijgt. Mijn ervaring: het is goed te doen. Het voordeel van de vavo is dat je slechts de stof behandeld die op het examen komt, en dus niet alle stof van 3 jaar VWO. Het wordt wel hard werken, maar met een doel voor ogen moet dat lukken! Verder heb je vrij weinig lesuren, dus misschien kan je 1 à 2 dag(en) in de week werken in een verzorgingstehuis? Dan verdien je wat geld en het is goed voor je portfolio. Succes!

Trouwens, ik zat toen met heel veel mensen die gingen herprofileren voor geneeskunde, en die zijn allemaal aangenomen/ingeloot (op één na, geloof ik). Van wat ik begreep is dat universiteiten het met respect behandelen dat je ná het VWO nog een extra jaar hebt genomen om 4 vakken in te halen terwijl je ook had kunnen gaan feesten. Laat motivatie en doorzettingsvermogen zien :slight_smile:

Zit ook met dat probleem alleen een lager niveau. Heb zelf 2 jaar de tijd om alles op te halen omdat ik dan een 21+ toets kan maken. Overmorgen komt er iemand die mij mogelijk bijles gaat geven in deze vakken.

Als je Engels goed is kijk even op Khanacademy. Hierop staan opdrachten in wiskunde. Verder nog filmpjes met informatie in biologie, chemie, physics en nog wat dingen. Gebruik dit zelf ook omdat ik dus ook wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en biologie moet ophalen, als in mijn achterstanden wegwerken.

Hey Willemijn,

Ik heb op een soortgelijke manier mijn VWO gehaald. Ik ben met mijn E&M havo diploma naar een ROC gegaan om daar mijn vwo NG + natuurkunde te halen. Ik vond dit zelf ook goed te doen hoor. Maar misschien is het een idee om alvast tijdens tussenuren mee te doen met lessen scheikunde/natuurkunde, of om alvast één van die vakken af te ronden als extra vak als dat bevalt. Dit heb ik op de havo ook gedaan en het heeft me goed geholpen. En ik weet niet of het ondertussen is veranderd, maar met wiskunde A ben je toch ook gewoon toelaatbaar voor geneeskunde? Zo heb ik het in ieder geval ook gedaan.

Dat je alvast zo goed aan je cv timmert zal je kans op toelating ook erg doen toenemen. Al kijken ze op sommige universiteiten meer naar je cv dan bij andere. Maar ook als jouw doeluniversiteit hier niet zo op let kan je het altijd ter sprake brengen in een motivatiebrief of gesprek.

Succes! En als je nog vragen hebt hoor ik het graag :slightly_smiling_face:

Het zal wel te doen zijn. Je hebt dan tenslotte aanzienlijk minder vakken dan nu op VWO. Op de uni krijg je trouwens soms net zo veel kennis voor een vak voorgeschoteld in 2 maanden waar ze op VWO zeker een half jaar over doen. Dus als je dat jaar aan kan, kun je zeker de uni aan.

Heel erg bedankt iedereen die heeft gereageerd!

Fijn om te horen dat het best te doen is om die vakken in een jaar te doen.
Over de wiskunde A/B, je kunt met wiskunde A worden toegelaten maar ik heb van veel mensen gehoord dat natuurkunde en biologie erg lastig wordt zonder wiskunde B, vandaar dat onze school het nu verplicht stelt om wiskunde B te kiezen als je een van die vakken kiest. Maar jij hebt het zonder gedaan, hoe vond je dat? Was het inderdaad lastig of niet? Want als ik dat niet hoef te doen dan is dat natuurlijk alleen maar beter!
Ik zit er nu aan te denken om misschien één vak deze en volgende zomervakantie al af te ronden maar ik moet nog even kijken óf dat kan en waar…
Ik wist helemaal niet dat meerdere mensen een soortgelijk pad kozen! Superleuk om dat allemaal te lezen, dankjewel! :wink:

Oh en Kahnacademy lijkt me wel een handige site, zometeen maar even wt filmpjes kijken :wink:
Op mijn school zijn ze niet heel erg fan van mijn plan, ik heb echter een mailtje gestuurd naar mijn afdelingsleider of ik evt. een paar keer mag meekijken in de les. Zij stuurde terug dat dit onmogelijk is aangezien ik het hele vierde leerjaar al gemist heb voor die vakken en het dan niet te volgen zou zijn voor mij, wat ook wel een beetje waar is…

Ik vond dat WisB inderdaad wel veel samenhang had met natuurkunde en scheikunde. Of het er echt makkelijker door is geworden weet ik niet, maar je behandeld wel ongeveer het zelfde. Alleen was voor de studie die ik wilde doen WisB verplicht, en zoals je al weet deed ik heel VWO dus ik heb nooit WisA gehad. Mijn ervaring met middelbare scholen is inderdaad dat ze nooit weg zijn van al je plannen en ideeën, als die afwijken van de ‘standaard route’. Daar moet je je gewoon niets van aantrekken. Filmpjes als Khanacademy kunnen je inderdaad wel helpen je kan ook algemene natuur/schei/wiskunde boeken kopen (die zijn wel dik en meestal in het Engels). Je kan ook even op coursera.org kijken, die hebben vaak programma’s als ‘inleiding in de scheikunde’ oid. Komt vast goed!