Hey
Een vriend van mij is waarschijnlijk chronisch depressief. Hij krijgt binnenkort antidepressivum, waar ik me al zorgen om de bijwerkingen maak. “De eerste twee tot vier weken is er kans op de geregistreerde bijwerkingen (waaronder droge mond, angstig zijn, vreemd voelen, slecht slapen, depressie en suicide), daarna stabiliseren de bijwerkingen. Langeretermijnbijwerkingen zijn dik worden en verminderd libido. Circa 19% van de patiënten komt de eerste 4 weken niet door ten gevolge van de bijwerkingen.”
Nou weet ik dat je iemand die depressief is niet moet proberen op te vrolijken, dat heeft een averechts effect, en ook niet moet beschermen om meer sociaal isolement te voorkomen, maar hoe moet je eigenlijk wel met ze omgaan?
Sure, ik praat met 'm, en ik weet dat ik hem niet kan helpen, maar ik wil niet nonchalant overkomen, maar ik wil hem ook niet laten merken dat ik bang ben. We hebben het wel eens over zelfmoord, maar dan blijft het ook gewoon bij ‘erover nadenken’, en het niet in praktijk brengen ofzo, en ik maak me echt zorgen wat die antidepressivum met hem zal doen.
Heeft iemand advies of een soortgelijke ervaring ofzo?