Omgaan met kritiek

Ik moet van mezelf toegeven dat ik heel slecht tegen kritiek kan. Als iemand op een forum bijvoorbeeld kritiek tegen mij heeft kan ik daar nog wel tegen, maar in het echt kritiek krijgen is een stuk lastiger.

Ik ben afgelopen dinsdag gezakt voor mijn theorie examen auto. Daar werd tegen mij gezegd dat ik de volgende keer maar ‘beter moest leren’. Ik werd toen best kwaad omdat ik juist heel erg goed had geleerd en het misschien ook wel de zenuwen waren, maar zelfs al weet ik van mezelf dat ik goed geleerd heb, werd ik toch onzeker en ga ik aan mezelf twijfelen.

Dit is een van mijn vele voorbeelden.
Ik wil later niet zo’n onzeker iemand zijn en gewoon tegen kritiek kunnen, op welke toon dan ook.

Hebben jullie hier tips voor? Hoe ging jij om met kritiek?
Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Ja ik heb een beetje hetzelfde probleem. Elke keer als ik kritiek krijg is het weer een deuk in mijn zelfvertrouwen.
En ik neem me steeds voor om kritiek te aanvaarden want meestal is het gewoon bedoeld om te helpen maar ik neem het steeds zo persoonlijk op dat ik begin te huilen. Voel me dan zo zielig :'D

Ik heb ook echt ontzettend veel moeite met kritiek, hoor. Als iemand me kritiek geeft op een niet opbouwende manier, dan voel ik me ook echt serieus klote.
Zelf probeer ik nog uit te vogelen hoe ik hier mee om moet gaan maar ik weet het echt niet.

Dat ligt er bij mij heel erg aan wat voor kritiek het is. Of het terecht is (in mijn ogen) en of het opbouwend is. Op zich leer je bijvoorbeeld in werk en studie (vooral de hogeschool) wel daarmee omgaan, omdat je zoveel moet evalueren enzo.
Maar zoals jij in je beginpost beschrijft, dat zijn gewoon rotopmerkingen en dat zet niemand echt zo van zich af, denk ik. Zou mij ook echt dwarszitten, zeker als ik wel geleerd zou hebben. Dat is dan echt zo’n aanname en je kunt er verder ook niks mee.

Mee eens.
Op stage weet ik dat ze mij die ‘kritiek’ geven omdat ze willen dat ik beter word in het vak.
Maar ik noem het dan ook geen kritiek, want dat vind ik negatief klinken. Ik noem het dan feedback. En dat probeer ik altijd naar iets positiefs om te zetten, want als ik dat verbeter, gaat het beter en word ik beter beoordeelt.

Maar wat ze bij jou zeggen, is geen feedback. Het is gewoon een opmerking die iemand maakt zonder na te denken. Ik zou het er gewoon bij laten en de volgende keer op een andere manier leren. Ik heb bijvoorbeeld oefentoetsen op mijn laptop staan, deze heb ik zo vaak geoefend dat ik hem wel gehaald heb.
Als iemand mij zoiets zegt, ben ik gemotiveerd om diegene dan te laten zien dat ik het wél kan en dat diegene verkeerd zit.

Ik kan wel tegen kritiek maar als ik het onterecht vindt ben ik echt boos. Het is niet zo dat ik er mee zit maar ik reageer dan wel altijd heel bot/bitchy naar diegene. Ook niet goed eigenlijk.

Ik heb hetzelfde. Als het iets is wat inderdaad zo is vind ik het vervelend omdat ik het al weet en het er dan ingewreven wordt en als het iets is wat niet waar is dan ga ik fel in de verdediging. Zelfs als er op een vriendelijke manier feedback gegeven wordt.
Als er feedback gegeven wordt en mensen geven ook positieve punten aan, probeer daar dan op te focussen. Wat ik anders doe is even wachten voordat ik in de verdediging schiet. Niet ‘maar’. Ook niet in je gedachten. Inademen, uitademen, schouders ophalen en even ‘oke’ tegen de persoon zeggen (en pas huilen als je uit het zicht bent). Even later ben je wat rustiger, kun je er wat rationeler over denken, heeft het geen zin meer om in de verdediging te schieten omdat de persoon er toch niet meer is. Alles waar uiteindelijk een kern van waarheid in zat neem je mee voor de volgende keer, de rest … proberen van je af te laten glijden. Hoewel dat natuurlijk makkelijk gezegd is dan gedaan.
En als mensen een opmerking maken als: “ja, moet je maar beter leren”. Vraag ze eens te onderbouwen. Waarschijnlijk kunnen ze dat niet, al is het alleen al omdat die vraag nogal onverwacht kwam.

Oh ik ben dus totaal niet de enige die er nog moeite meer heeft! Bedankt voor de tips :slightly_smiling_face:

Up!