Oma dood, depressie en veel afwezigheid school

Hoi allemaal,

Vorige week is mijn oma overleden aan een hersenbloeding en dat compleet onverwachts.
Ik ben er echt kapot van. Ik mis haar heel erg en ik heb het hier ook erg moeilijk mee. Ik ben net begonnen op een nieuwe school, een maand geleden. Door de ziekenhuisbezoeken en de crematie van mijn oma ben ik al 2 weken achter elkaar afwezig. Ik kwam alleen voor de toetsen en belangrijke lessen en de rest liet ik voor wat het was.
Nu is alles achter de rug maar nog steeds heb ik het super moeilijk. Ik ben in een depressie gekomen en naar school gaan vind ik nog moeilijk. Ik wil gewoon slapen en al mijn pijn en verdriet vergeten.

Nu is het probleem dat ik geoorloofd afwezig sta tot aanstaande maandag en daarna moet ik gewoon echt weer verder alleen ben bang dat het mij weer niet gaat lukken om op te staan en naar school te gaan.

Ook vanaf de crematie belt/emailt mijn lob’er mij constant dat ik naar school moet komen. Wat mij gewoon het meest boos maakt is dat ik nog geen enkele keer van haar ‘‘sterkte of gecondoleerd’’ uit haar mond heb horen komen. Heletijd is het maar ‘‘ja het is lullig allemaal maar je moet naar school’’ echt wtf? Lullig? Het lijkt alsof het haar helemaal niks boeit. Ik begrijp ook wel dat het leven doorgaat en dat ik mijn absentie weer omhoog moet krikken na 2 weken afwezig te zijn gemist maar naar mijn mening is wat begrip ook wel op z’n plaats?

Ik wou dit gewoon even kwijt en als iemand advies heeft om over een depressie heen te komen of minder te laten worden is dat erg welkom :slightly_smiling_face:

Hallo,

Allereerst gecondoleerd met je oma. Ik ben zaterdag mijn vader verloren, dus ik weet hoe je je voelt. School is op dit moment niet top prioriteit, maar het is wel belangrijk. Krijg je psychische hulp en kunnen je ouders en jij geen afspraak maken met de school wat betreft absentie? Ik weet dat het erg moeilijk is, maar je zult op een gegeven moment toch naar school moeten, al is het maar om een routine te ontwikkelen, wat je ook weer gaat helpen met je rouw.

Sterkte de komende tijd!

Hee, jij ook veel sterkte en gecondoleerd!
Mijn ouders hebben hun eigen leven en ik ook de mijne dus hun bemoeien zich niet zo met mijn school aangezien ik op het mbo zit. Ik heb zelf een afspraak maatschappelijk werkster geregeld via school. Ook heb ik t verzuimloket op ge hoogte gesteld van mijn situatie en alle leraren en hun begrijpen het, behalve mijn lob’er. Zij is de enigste die in mijn nek aan het hijgen is. Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk naar school te gaan.

Heel veel sterkte toegewenst.
Ik denk dat je lob’er het niet slecht bedoelt, maar het is wel heel lomp dat ze geen sterkte wenst; ik zou me daar ook aan storen. Ik kan me voorstellen dat het nu zeker niet prettig is om van haar meerdere malen te horen dat je weer naar school moet komen, mede doordat het overkomt alsof ze geen begrip heeft voor de situatie. Misschien lucht het op om dat toch aan te geven bij haar, dat je het op deze manier ervaart en dat je het niet prettig vindt.
Het is goed dat je in contact staat met andere docenten/het verzuimloket. Ik begrijp echter wel dat school verplicht is, waardoor je niet te lang absent kan blijven; wellicht kun je mogelijkheden bespreken om weer geleidelijk naar school te gaan? Misschien een paar uurtjes per dag?

Hee allemaal
Ik ga nu weer gewoon naar school en ik had gepraat met mijn lob’er maar ze kijkt me alleen kapot vies aan en zegt ‘’ ja maar leven gaat door, verder niks aan te doen’’ ik erger mij echt heel erg aan haar. Ook wilt zij de geoorloofde uren dat ik afwezig was terugzetten naar ongeoorloofd omdat ze de dood van mijn oma geen excuus vind om paar dagen afwezig te zijn alleen voor de begravenis. Vind dit echt niet eerlijk van haar want andere leraren begrijpen mij wel gewoon en vragen constant hoe het gaat met mij. Behalve zij. (niet citeren aub)

Ten eerste gecondoleerd… Verder is het jouw verdriet en heeft niemand daar wat over te zeggen, ook geen LOB’er. Zij gaat hiermee echt over de lijn. Ze kan en mag niet achteraf beslissen dat je toch ongeoorloofd afwezig bent geweest, omdat zij vindt dat jij die tijd niet nodig hebt gehad. Ik zou je ouders (of jij zelf dan) contact op laten nemen met de (con)rector en een klacht indienen, of in ieder geval de situatie bespreken.

Maar mbo is toch niet verplicht? Je betaald lesgeld maar niemand kan jou verplichten om naar school te gaan? Wat is je leeftijd?

Ontzettend veel sterkte trouwens! :sob::muscle:

Jawel want ik heb nog geen startkwalificatie jammer genoeg. Ben 20

Ja vond het echt raar. Want het verzuimloket begreep het volledig en hun hebben me geoorloofd in het systeem gezet. Jammer genoeg moest zij perse ook haar mening hierin hebben. Ik ga het nog wel bespreken met de teamleider.

Ahh wat kut!

mbo is sowieso een beetje verplicht, ookal ben je niet meer leerplichtig. Ze willen dat je 80% aanwezig bent, wat je die andere 20% uispookt haalt ze niet uit. Hier word (bij ons) best streng op gecontroleerd. Al heb je geen geldige redenen word je aangegeven bij leerplicht, en al blijf je dit steeds herhaardelijk doen kan het lijden tot uitschrijving maar dan moet je het heel bont maken. Het kan wel voor problemen zorgen voor het mogen beginnen met je stage.

Ik vind het best raar dat je slb’er je geen sterkte heeft gewenst, dit was zeker op zijn plaats geweest. School is belangrijk en het leven gaat door, maar ze zou op zijn minst een goed gesprek met je kunnen voeren.

Heel veel sterkte met het verlies van je oma.

Veel sterkte, ik snap dat je je rot voelt en dat je erg tegen school opziet. Maar ik denk als je weer eenmaal bezig gaat en de gemiste stof en toetsen enz. weer hebt ingehaald dat het wel weer te doen is. Ik denk dat het ook als een soort afleiding zou kunnen werken.

Even op je tanden bijten de eerste paar dagen en ik denk dat je daarna over het ergste gedeelte heen bent.