Om de pil vragen

Had dit ook al in het Pil topic gezet maar nu toch maar hier:

Meiden! Ik heb een beetje een probleem! Ik heb nu een jaar en twee maanden een vriend en ongeveer een half jaartje seks. Nu heb ik ongeveer 2 maand geleden aan mijn moeder gevraagd of ik aan de pil mocht, toen heeft ze daarop als antwoord gegeven dat ze vond dat je dat niet moet willen op je vijftiende etc. (Ze weet niet dat ik al seks heb gehad oid.). Die week begon mijn toetsweek en ze zou er na mijn toetsweek op terugkomen, dat hadden we afgesproken. Daar was ik uiteindelijk wel blij mee, omdat ik heeel erg zenuwachtig was om het te vragen.

Vlak na dat gesprek met mijn moeder is mijn oma overleden, haar moeder. Een paar dagen later is ook nog een zieke collega van haar overleden. Dat was dus een moeilijke periode voor haar. Ze moest veel regelen en was ook erg verdrietig. Ze is dan ook nooit meer teruggekomen op die pil waar ik haar om gevraagd heb, hoewel ik niet denk dat ze het vergeten is.

Mijn moeder laat wel vaak merken dat ze vindt dat je op mijn leeftijd (15 dus) nog laaaaaang niet aan seks moet beginnen, waar ik echt heel zenuwachtig van wordt. Maar ik houd van mijn vriend en ik wilde het graag dus dan is het moelijk tegen te houden. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen want ik wil wel graag aan de pil en mijn vriend vindt het ook heel belangrijk.

Wat vinden jullie, moet ik het nog een keer aan mijn moeder vragen of zelf naar de dokter gaan en het niet zeggen of iets anders? Help!

Haal de pil bij de dokter? Heb ik ook gedaan (niet om dezelfde reden overigens) en de dokter zei dat de pil op mijn leeftijd (15) écht niet raar of vroeg is.

zeg dat je het niet doet om bescherming tegen seks. maar om je menstruatie te kunnen regelen

Ja maar vindt het zo lastig dat mijn moeder het er echt niet mee eens is…

Ik las hier op GS iets moois wat je best kan zeggen:
‘Mam, ik kan de pil halen met of zonder jouw toestemming maar ik zou graag hebben dat je me steunt bij zo iets belangrijks.’

@oxymoron Thanks dat is echt een goede! Als ik het aandurf om er over nieuw over te beginnen ga ik dat zekerweten zeggen!

Ik had btw wel toestemming.

Als je het al in het pil topic hebt gezet hoef je het niet ook nog eens hier te plaatsen. Dat topic is er niet voor niets.

Meid het is normaal op deze leeftijd aan de pil te beginnen.
Vraag het nog een keer gewoon aan je moeder, doet ze er moeilijk
over, laat haar dan wat op het internet lezen erover ofzo, er staat vast
wel ergens dat een leeftijd van 14/15/16 normaal is om mee te beginnen.
En anders als dat niet werkt, leg je haar uit dat het niet is omdat je seks wilt?
Je kan ook andere redenen noemen bijvoorbeeld dat je je ongesteldheid beter kan regelen. Succes!

Ik wil ook zo graag aan de pil het is gewoon veel makkelijker en mijn menstruatie is ook onregelmatig enzo maar ik durf mijn moeder dat eeeecht niet vragen hoor :stuck_out_tongue: ben trouwens 16

@Kaashaas Ik wilde graag van meerdere mensen hun mening horen en in het piltopic krijg je meestal maar van 1 of hoogstens twee mensen antwoord

Je kunt zeggen dat je het wilt vanwege erge buikpijnen tijdens je menstruatie ?
of om je cyclus reglmatig te krijgen…
zoiets ? :slightly_smiling_face: misschien vind zee het dan anders ? :slightly_smiling_face:

Misschien moet je toch maar tegen je moeder zeggen dat je heel veel van je vriend houdt en dat je seks hebt?! Dan zal zij zeker graag willen dat je aan de pil gaat. Geef geen andere reden op (buikpijn etc.), omdat je dan een andere pil krijgt. Deze heeft meer van het bestandsdeel dat helpt tegen die klachten en minder van het bestandsdeel dat ervoor zorgt dat je niet zwanger wordt, dus is die niet volledig veilig!

Je kan de pil gewoon zelf halen bij de dokter hoor… Ik heb hem toen ook zelf gehaald en pas later aan mijn ouders verteld.

Je kan wel zeggen dat je de pil wil voor je cyclus, maar je ma is vast ook niet achterlijk…
Ik zou gewoon zeggen tegen je ma dat je hem wil halen, vraagt ze waarom dan zou ik gewoon eerlijk zeggen dat het als ‘extra’ bescherming is. Als ze dan alsnog moeilijk doet, gewoon zelf halen. Denk dat ze uiteindelijk blijer is dat je de pil haalt dan dat je seks hebt zonder pil.

mijn moeder zou nooit willen dat ik aan de pil ging. daar vind ze me nog veel te jong en lief voor, whahaha

ik was ook 15 toen ik hem vroeg bij de dokter (maar ik wilde hem gewoon omdat ik zo zwaar ongesteld ben altijd). Maar je ouders hoeven helemaal niet te weten dat je aan de pil bent. Maar het is natuurlijk fijner om niet te hoeven liegen tegen je ouders.

Misschien moet je gewoon eens met je moeder gaan praten en dan een soort van hint geven dat je verder wilt gaan met je vriend.

Ik denk toch dat je moeder liever heeft dat je aan de pil bent, dan dat je straks zwanger thuis komt.
Je hebt nu ruim een jaar een relatie, dus als je moeder realistisch is, dan kan ze wel raden dat je al seksueel actief bent.

Algemene piltopic.